Gå till innehåll

Erfarenhet av Fungia "Cycloseris tenuis"


zooks

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en Cycloseris (tenuis?) i mitt akvarium sedan ett drygt år tillbaka. Min erfarenhet av denna korall är att den är lite knepigare att få att trivas i jämförelse med vanliga Fungia. Den verkar växa betydligt långsammare och kräva högre ljusintensitet. Låg till medelstark cirkulation verkar vara bäst i likhet med de flesta LPS:er jag har erfarenhet av. Ur konkurrenshänseende verkar den vara rätt så vek, alla koraller som hamnat i närheten har påverkat Cycloserisen mer negativt än tvärtom.

MVH Emanuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joakim,

Det har varit en del diskussioner på forumet om att det inte är rätt att kalla djur för vad de ser ut som. Exemplet snigel snäcka kanske inte e så farligt etersom jag inte tror att någon förväxlar de snäckor vi har i karet med sniglarna i trädgården. Men Fungia är ingen Cycloceris.

Superregnum: Eukaryota

Regnum: Animalia

Subregnum: Eumetazoa

Phylum: Cnidaria

Classis: Anthozoa

Subclassis: Hexacorallia

Ordo: Scleractinia

Familia: Fungiidae

Genus: Fungia

Superregnum: Eukaryota

Regnum: Animalia

Subregnum: Eumetazoa

Phylum: Cnidaria

Classis: Anthozoa

Subclassis: Hexacorallia

Ordo: Scleractinia

Familia: Fungiidae

Genus: Cycloseris

Det kan vara av vikt när folk söker efter information om djuret dom har i sitt akvarium och jag ville därför rätta. Viktigpetter ? mja , kanske :-).

Så när du söker info på nätet om din korall så sök på Cycloseris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Har en orange Cycloseris tenuis som sedan 2 veckor inte vill öppna sig, kan de vila eller är den död : (

konstigt att detta hände efter att jag skaffat en lite vimpelfisk, såg att den var o pickade i munnen på den ? brukade mata den med skalade räkor.

Tråkigt om den e sten död ; (

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...