Postat 9 september 200817 Är Hur lÀnge kan man ha Biophos 3 ( Korallen-Zucht ) hÀngande i strumpa i akvariet,om man har ca: 0,5mg/ liter fosfat ? ( innan det lÀcker ut igen)Köpte Walles ( Abbys ) levande sten 68 kg men har inte fÄtt ner fosfaten mer Àn till 0,5 mgpÄ 3 veckor. Har andvÀnt 800 ml biophos sammanlagt under dessa 3 veckor.NÀr jag började var fosfaten 1,0 mg.FrÄga nr 2Hur lÀnge kan denna sten ligga och lÀcka fosfat ?Funderar pÄ att göra ett 75 % vattenbyte.Har inget levande i Ànnu bara sand och sten, kan detta vara en bra ide ?
Postat 9 september 200817 Är ang frÄgan om biophos3.detta Àr den alubaserade va?Den skall sÄvitt jag vet inte lÀcka tillbaka ngt till karet. Man fÄr helt enkelt mÀta sig fram nÀr det e lÀge o byta. NÀr fosfaten inte gÄ ner mer Àr det dags för ny.
Postat 9 september 200817 Är Det Àr tvÀrtom. Aluminiumbaserad fosfatadsorbat lÀcker tillbaka fosfater o silikater nÀr den Àr mÀttad. AnvÀnd 100 ml / 100 Liter akvarievatten. Byt med 2 veckors intervall. Biophos3 Àr vÀldigt effektiv och skall inte överdoseras. Fördelen med aluminiumbaserat jÀmfört med jÀrnbaserat Àr att aluminiumbaserat ger inte kraft Ät alger genom jÀrnlÀckage plus att det Àr effektivare. Har man ett akvarium som saknar alger men dÀr man mÀter icke önskvÀrda fosfat o silikat nivÄer sÄ Àr jÀrnbaserat (exempelvis Biophos2 ) ett bra val.Har man ett akvarium med grön alger dÀr man mÀter icke önskvÀrda fosfat o silikat nivÄer sÄ Àr aluminiumbaserat (exempelvis Biophos3) ett bra alternativ.Biophos2 adsorberar ungefÀrligt 60 gram fosfat per liter. För att öka funktionen pÄ Biophos2 rekomenderas att lÀgga Biophos2 i en pÄse tillsÀtta osmosvatten sÄ att mediat blir blött. Och sedan förvara det i frysen över natten.OBS anvÀnd inte Biophos2, Biophos3 eller andra fosfat adsorbat ihop med ZEOvitmetoden.
Postat 9 september 200817 Är ŽsÄ Àr det ja.jag blandade ihop att alubaserat med jÀrnbaserat nu, o det var inte fosfatet jag tÀnkte pÄ.tÀnkte mest pÄ jÀrnet som kan gÄ tillbaka ifrÄn jÀrnbaserat och pÄ sÄ vis medföra en del alger.
Postat 9 september 200817 Är Ted! Jag anvÀnder Biophos2. Innan jag anvÀnder det sÄ sköljer jag det i vanligt vatten 8-10 gÄnger för att fÄ bort allt damm. BÀr jag mig dumt Ät? Hur skall jag annars fÄ bort dammet?För övrigt konstaterar jag att Biophos2 fungerar bra.
Postat 10 september 200817 Ă„r Författare Ingen som vet hur lĂ€nge levande sten kan ligga och lĂ€cka fosfat?Ăr det nĂ„gon ide att göra ett stort vattenbyte, eller Ă€r det mer ekonomiskt att köra remower istĂ€llet ?
Postat 10 september 200817 Är För min del tycker jag det Àr mycket mer ekonomiskt att köra remover för att fÄ ned fosfathalten. Men det kan ju tÀnkas lÀcka ut andra Àmnen som Àr lagrade i stenen.
Postat 10 september 200817 Ă„r Jag kör i min fosfatfilter Korallenzucht - Biophos 2. Det har jag hört att man ska skölja i hett vatten innan man stoppar ner det i fosfatfiltret för att aktivera det? SĂ„ jag tar lite osmos vatten och vĂ€rmer som jag sedan sköljer med innan jag stoppar ner det i filtret. Ăr det rĂ€tt eller fel ? Behöver det sköljas i hett vatten. Tedh seger ju tvĂ€rt om att det ska vara i frysen nu blir jag snurrig.
Postat 10 september 200817 Är Författare Stig vad kan det vara för Àmnen ? och isÄfall hur pÄverkar dessa Àmnen akvariet ?
Postat 10 september 200817 Är Allt möjligt frÄn maten kan jag tÀnka mig kan lagras i stenen om man inte har en kompetent mikrofauna. Dessutom rester frÄn ev medeciner tex koppar. Tidigare Àgare till stenen kanske inte hade osmos?I normalfallet Àr det inga problem. Men lakar det ute mycket fosfat ur stenen skulle jag göra ett hundraprocent vattenbyte efter ett par mÄnader innan man köper djur.
Postat 10 september 200817 Är Det hÀr Àr mer Àn mysko:Biophos skall först sköljas i hett vatten för att aktivera det.sen skall det lÀggas i en pÄse i frysen över natten...Vad Àr nÀsta steg ?Att snurra runt 3 varv innan man fyller reaktorn med det ?VÀnta till fullmÄne ?? *** skojar alltsÄ ***
Postat 11 september 200817 Ă„r Jag kör i min fosfatfilter Korallenzucht - Biophos 2. Det har jag hört att man ska skölja i hett vatten innan man stoppar ner det i fosfatfiltret för att aktivera det? SĂ„ jag tar lite osmos vatten och vĂ€rmer som jag sedan sköljer med innan jag stoppar ner det i filtret. Ăr det rĂ€tt eller fel ? Behöver det sköljas i hett vatten. Tedh seger ju tvĂ€rt om att det ska vara i frysen nu blir jag snurrig.Nu har du snurrat till det lite. Det Ă€r aktivt kol man sprĂ€cker upp med hett vatten inte Biophos 2Det hĂ€r Ă€r mer Ă€n mysko:Biophos skall först sköljas i hett vatten för att aktivera det.sen skall det lĂ€ggas i en pĂ„se i frysen över natten...Vad Ă€r nĂ€sta steg ?Att snurra runt 3 varv innan man fyller reaktorn med det ?VĂ€nta till fullmĂ„ne ?? *** skojar alltsĂ„ ***NĂ€sta steg borde vĂ€l vara att berĂ€tta sina roliga skĂ€mt för det medan fosfaten gĂ„r ner. :-) Hehehe
Postat 11 september 200817 Är Ted! Jag anvÀnder Biophos2. Innan jag anvÀnder det sÄ sköljer jag det i vanligt vatten 8-10 gÄnger för att fÄ bort allt damm. BÀr jag mig dumt Ät? Hur skall jag annars fÄ bort dammet?För övrigt konstaterar jag att Biophos2 fungerar bra.Ett trick Àr att fylla en spann med osmosvatten. LÀgga mediat i en strumpa. Doppa strumpan med mediat i spannen ett par ggr. Detta endast för att bli av med de dammiga stoft man kanske inte vill ha ut i sitt kar.Sen kan du ocksÄ prova att snurra tre varv nÀr du fyller reaktorn med det och vÀnta till fullmÄne dÄ du berÀttar roliga vitsar för mediat.**** De sista va ett skÀmt*****
Postat 11 september 200817 Är SÄ hÀr stÄr det pÄ biotedmarin.se sÄ vem har snurrat till det liiiiite:citat:"JÀrnbaserat granulat som anvÀnds för att ta ur fosfat ur saltvatten likavÀl som sötvatten. Granulatet Àr grovkorningt och kan anvÀndas i filterpÄse. Bindande kapasitet pÄ ungefÀr 60g PO4/Kg.TvÀtta vÀl i rinnande hett vatten innan anvÀndande."Nu har du snurrat till det lite. Det Àr aktivt kol man sprÀcker upp med hett vatten inte Biophos 2NÀsta steg borde vÀl vara att berÀtta sina roliga skÀmt för det medan fosfaten gÄr ner. :-) Hehehe
Postat 11 september 200817 Är Jag följde dessa rÄd dÄ jag anvÀnde biophos tidigare, de fungerade men var lite drygt...Hade man bara kunnat frysa den över natten sÄ hade de vart mycke trevligare.//NiXoN
Postat 11 september 200817 Är skall man inte tvÀtta det jÀrnbaserade innan bara för att undvika att fÄ ut jÀrndamm i vattnet?
Postat 11 september 200817 Är SÄ hÀr stÄr det pÄ biotedmarin.se sÄ vem har snurrat till det liiiiite:citat:"JÀrnbaserat granulat som anvÀnds för att ta ur fosfat ur saltvatten likavÀl som sötvatten. Granulatet Àr grovkorningt och kan anvÀndas i filterpÄse. Bindande kapasitet pÄ ungefÀr 60g PO4/Kg.TvÀtta vÀl i rinnande hett vatten innan anvÀndande."Aj Aj Aj. Det Àr virrepinnented sjÀlv som snurrar. Det som stÄr i webshoppen Àr en ren översÀttning av vad som stod i korallen-zuchts webshop. NÀr jag sen skrev hur jag sjÀlv gör sÄ blev de nog jag som snurrade till det. Men det huvudsakliga Àr att fÄ bort dammet. Nu har jag snurrat tillrÀckligt bara att invÀnta fullmÄne dÄ.NÄgonstans lÄngt bak var de nÄt som sa till mej att det var ett misstag att uttala sig överhuvudtaget. Men man lÀr sig varje gÄng man skriver nÄt pÄ guiden.Moose- jo de Àr sÄ jag sjÀlv gÄtt tillvÀga.
Postat 11 september 200817 Är Varför inte bara se det positivt, nÀr du rÀttat sÄ gör ingen fel lÀngre.NÄgonstans lÄngt bak var de nÄt som sa till mej att det var ett misstag att uttala sig överhuvudtaget. Men man lÀr sig varje gÄng man skriver nÄt pÄ guiden.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.