Gå till innehåll

Biophos 3


per-åke

Rekommenderade inlägg

Hur länge kan man ha Biophos 3 ( Korallen-Zucht ) hängande i strumpa i akvariet,

om man har ca: 0,5mg/ liter fosfat ? ( innan det läcker ut igen)

Köpte Walles ( Abbys ) levande sten 68 kg men har inte fått ner fosfaten mer än till 0,5 mg

på 3 veckor. Har andvänt 800 ml biophos sammanlagt under dessa 3 veckor.

När jag började var fosfaten 1,0 mg.

Fråga nr 2

Hur länge kan denna sten ligga och läcka fosfat ?

Funderar på att göra ett 75 % vattenbyte.

Har inget levande i ännu bara sand och sten, kan detta vara en bra ide ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tvärtom. Aluminiumbaserad fosfatadsorbat läcker tillbaka fosfater o silikater när den är mättad. Använd 100 ml / 100 Liter akvarievatten. Byt med 2 veckors intervall. Biophos3 är väldigt effektiv och skall inte överdoseras. Fördelen med aluminiumbaserat jämfört med järnbaserat är att aluminiumbaserat ger inte kraft åt alger genom järnläckage plus att det är effektivare.

Har man ett akvarium som saknar alger men där man mäter icke önskvärda fosfat o silikat nivåer så är järnbaserat (exempelvis Biophos2 ) ett bra val.

Har man ett akvarium med grön alger där man mäter icke önskvärda fosfat o silikat nivåer så är aluminiumbaserat (exempelvis Biophos3) ett bra alternativ.

Biophos2 adsorberar ungefärligt 60 gram fosfat per liter. För att öka funktionen på Biophos2 rekomenderas att lägga Biophos2 i en påse tillsätta osmosvatten så att mediat blir blött. Och sedan förvara det i frysen över natten.

OBS använd inte Biophos2, Biophos3 eller andra fosfat adsorbat ihop med ZEOvitmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör i min fosfatfilter Korallenzucht - Biophos 2. Det har jag hört att man ska skölja i hett vatten innan man stoppar ner det i fosfatfiltret för att aktivera det? Så jag tar lite osmos vatten och värmer som jag sedan sköljer med innan jag stoppar ner det i filtret. Är det rätt eller fel ? Behöver det sköljas i hett vatten. Tedh seger ju tvärt om att det ska vara i frysen nu blir jag snurrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt möjligt från maten kan jag tänka mig kan lagras i stenen om man inte har en kompetent mikrofauna. Dessutom rester från ev medeciner tex koppar. Tidigare ägare till stenen kanske inte hade osmos?

I normalfallet är det inga problem. Men lakar det ute mycket fosfat ur stenen skulle jag göra ett hundraprocent vattenbyte efter ett par månader innan man köper djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är mer än mysko:

Biophos skall först sköljas i hett vatten för att aktivera det.

sen skall det läggas i en påse i frysen över natten...

Vad är nästa steg ?

Att snurra runt 3 varv innan man fyller reaktorn med det ?

Vänta till fullmåne ??

*** skojar alltså ***

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör i min fosfatfilter Korallenzucht - Biophos 2. Det har jag hört att man ska skölja i hett vatten innan man stoppar ner det i fosfatfiltret för att aktivera det? Så jag tar lite osmos vatten och värmer som jag sedan sköljer med innan jag stoppar ner det i filtret. Är det rätt eller fel ? Behöver det sköljas i hett vatten. Tedh seger ju tvärt om att det ska vara i frysen nu blir jag snurrig.

Nu har du snurrat till det lite. Det är aktivt kol man spräcker upp med hett vatten inte Biophos 2

Det här är mer än mysko:

Biophos skall först sköljas i hett vatten för att aktivera det.

sen skall det läggas i en påse i frysen över natten...

Vad är nästa steg ?

Att snurra runt 3 varv innan man fyller reaktorn med det ?

Vänta till fullmåne ??

*** skojar alltså ***

Nästa steg borde väl vara att berätta sina roliga skämt för det medan fosfaten går ner. :-) Hehehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted! Jag använder Biophos2. Innan jag använder det så sköljer jag det i vanligt vatten 8-10 gånger för att få bort allt damm. Bär jag mig dumt åt? Hur skall jag annars få bort dammet?

För övrigt konstaterar jag att Biophos2 fungerar bra.

Ett trick är att fylla en spann med osmosvatten. Lägga mediat i en strumpa. Doppa strumpan med mediat i spannen ett par ggr.

Detta endast för att bli av med de dammiga stoft man kanske inte vill ha ut i sitt kar.

Sen kan du också prova att snurra tre varv när du fyller reaktorn med det och vänta till fullmåne då du berättar roliga vitsar för mediat.

**** De sista va ett skämt*****

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här står det på biotedmarin.se så vem har snurrat till det liiiiite:

citat:

"Järnbaserat granulat som används för att ta ur fosfat ur saltvatten likaväl som sötvatten. Granulatet är grovkorningt och kan användas i filterpåse. Bindande kapasitet på ungefär 60g PO4/Kg.

Tvätta väl i rinnande hett vatten innan användande."

Nu har du snurrat till det lite. Det är aktivt kol man spräcker upp med hett vatten inte Biophos 2

Nästa steg borde väl vara att berätta sina roliga skämt för det medan fosfaten går ner. :-) Hehehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här står det på biotedmarin.se så vem har snurrat till det liiiiite:

citat:

"Järnbaserat granulat som används för att ta ur fosfat ur saltvatten likaväl som sötvatten. Granulatet är grovkorningt och kan användas i filterpåse. Bindande kapasitet på ungefär 60g PO4/Kg.

Tvätta väl i rinnande hett vatten innan användande."

Aj Aj Aj. Det är virrepinnented själv som snurrar. Det som står i webshoppen är en ren översättning av vad som stod i korallen-zuchts webshop. När jag sen skrev hur jag själv gör så blev de nog jag som snurrade till det. Men det huvudsakliga är att få bort dammet.

Nu har jag snurrat tillräckligt bara att invänta fullmåne då.

Någonstans långt bak var de nåt som sa till mej att det var ett misstag att uttala sig överhuvudtaget. Men man lär sig varje gång man skriver nåt på guiden.

Moose- jo de är så jag själv gått tillväga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...