Gå till innehåll

Boxfish?


rickard598

Rekommenderade inlägg

Hejsan, har startat upp ett Clownhotell och undrar nu om det finns möjlighet att ha 1st liten boxfish/koffertfisk i detta akvarium? eller är det för lite, vissa säger ja, vissa nej. Vem ska man lita på? Är dom giftiga var någon som sa att dom kunde vara det? Tänkte även fråga hur ni gör när ni fraggar Euphylia och hur gör man bäst med korallen om den sitter på en sten? limmar fast den eller låter den bara stå på ett bra ställe? Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vanlig Boxfish typ O. Cubicus kan bli upp till 35cm lång, så det är ingen fisk man har i ett vanligt akvarium enligt min mening, även om det så klart tar tid innan de blir så stora, så är de inge superbra simmare och kräver nog ett specialakvarium.

Att de är giftiga är det inga tvivel om, frågan är hur giftiga. Tror att de faller inom kategorin Tankwipers...

Läs mer här:

http://se.reeflex.net/tiere/284_Ostracion_cubicus.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men dom jag pratat med säger att tydligen var de en som hade en sådan i ett litet kar och att den inte växte så stor pga karets lilla storlek, hur lång tid tror du det tar för den att bli så stor? Tydligen gick det att beställa en som var väldigt väldigt liten?! Angående korallerna hur gör jag bäst? Tacksam för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är dessutom väldigt känsliga för prick, så bra vattenvärden eller UV är att rekomendera om du ska ha den.

jo, har förstått dom är väldigt känsliga vad spec. är dom känsliga för? uv har jag. Hur är dom med tex clowner? har sett en i ett akvarium med andra fiskar o den verkar väldigt snäll och fridfull?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nämts tidigare i tråden så är detta en ganska känslig fisk. man kanske kan säga stt den kräver "acroporakvalitet" på vattnet - UV är definitivt också att rekommendera då den har mycket känslig hud och lätt får prick, svamp och andra problem.

Giftig är den också om den blir stressad eller trakasserad, i ett litet kar kan det få stora konsekvenser.

Dessutom är det en fisk som pga av att inte är nån vidare simmare, har svårt att konkurrera om foder, lätt kan klämmas fast i skrevor etc om det är för strömt i karet - lite sjöhästakvariestuk funkar nog bäst.

Dessutom blir de flesta stora - långhornad kofisk(Lactoria cornuta) tror jag blir närmare 60 cm

Så ett clownhotell är nog inte rätt grej för dessa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

tänkte spinna vidare lite på denna tråd!!! köpte mig en http://www.zanclus.it/immagini/pesci/lactoria_cornuta.jpg när jag var hos triton (kunde inte motstå en söta lilla fisken men men ) så nu att min lilla fisk fått ett öga som ser ut att ha lite svamp på sig vad kan jag göra åt det ??? kan man ada den lite lätt i osmos vatten eller vad kan jag göra .. är hur cool som helst annars och fungerar mycket bra i akvariet äter och så ..

men ska jag avvakta och se om det är svamp eller vad det nu är eller ska jag vänta ???

ska tillägga att jag har uv-filter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...