Gå till innehåll

Fråga angående clownhotell


Von Märt

Rekommenderade inlägg

hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell.

funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning.

i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4.

tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger.

vad tror ni om det?

vad bör jag ha för effekt på pumpen?

på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett liknande system vid produktion av dricksvatten.

sjövattnet som man tar in cirkulerar genom osmosanläggningen tills allt salt och andra föroreningar är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell.

funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning.

i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4.

tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger.

vad tror ni om det?

vad bör jag ha för effekt på pumpen?

på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett liknande system vid produktion av dricksvatten.

sjövattnet som man tar in cirkulerar genom osmosanläggningen tills allt salt och andra föroreningar är borta.

Mitt nya clownhotel fungerar utmärkt, kört det tomt i ca 2 veckor med levande sten och satte i första fisken "nemo" igår.. all Nitrit borta, bra värden på nitrat, salthalt och vattentemp. Jag modda inte akvariet alls, bara plugga in kontakterna och fyllde på med Osmos vatten :)

Väldigt nöjd så här långt. Det ända problemet är att mitt 54l clownhotell kommer bli för litet MKT snabbt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orginalpumpen är på 720 liter/timmen enligt den fräsiga hemsidan med svängig företagssång. Sidan verkar dock inte helt pålitlig (bl a har flera produkter samma bild). Jag funderar själv på att, liksom Jörgen här på Guiden sätta på en Hydor Flo Deflector på pumpen. Då tänker jag nog byta den mot en liten 1000-liters pump eftersom Hydor-Flon bromsar en del. Sedan har jag funderat på att också ha en tunze nanostrean 6025, men då kanske det blir lite väl strömt - det blir ju 3200 liter i timmen då, i ett 58 liters akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...