Gå till innehåll

Simbeteende hos en "ny" clown


Jeroef

Rekommenderade inlägg

Vi har precis satt ner en liten clown i vårt nya kar. Den har överlevt första dygnet och värkar pigg i simmet. Men den simmar som på lina, menas att den simmar i ett bestämt mönster.

Från vänster främre hörn följer den glaset nästan till toppen av vänster högre hörn, fram och tillbaka.

Någon som kan förklara detta beteende?

Tacksam för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har precis satt ner en liten clown i vårt nya kar. Den har överlevt första dygnet och värkar pigg i simmet. Men den simmar som på lina, menas att den simmar i ett bestämt mönster.

Från vänster främre hörn följer den glaset nästan till toppen av vänster högre hörn, fram och tillbaka.

Någon som kan förklara detta beteende?

Tacksam för svar :)

Vanligt beteende på "vissa" nya fiskar. Brukar sluta göra så efter en tid... Det är även vanligt hos sötvattensfiskar. Det är ju ett sorts stress beteende, men det är ju för att det är alldelse nytt. Fisken kanske är den enda fisken i karet också? Men med tiden så lär sig fiskar (anpassar sig) efter "levnaden" i karet. Förmodling "om" du har bara en fisk, så köper du fler sen, även om fiskarna inte är av samma art, så lungar det ner fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tycker karet är litet och söker en väg ut.

Det är ett vanligt beteende bland fiskar i för små kar.

Men nu är det en clown och då är det inte lika allvarligt som man kan tro.

Skaffar du en lämplig korall (anemonersättning) så får den en hemmaplats och lugnar ned sig.

Mina percula går i Euphyllia. Jag har också occelaris med skivanemoner i ett annat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tycker karet är litet och söker en väg ut.

Det är ett vanligt beteende bland fiskar i för små kar.

Men nu är det en clown och då är det inte lika allvarligt som man kan tro.

Skaffar du en lämplig korall (anemonersättning) så får den en hemmaplats och lugnar ned sig.

Mina percula går i Euphyllia. Jag har också occelaris med skivanemoner i ett annat kar.

När vi köpte han var han i ett mindre kar.. dock hade det karet anemoner + andra fiskar i. Jag väntar bara på att Nitrit toppen ska lägga sig sen blir det köpa en polare till. När kan man sätta i en Anemon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...