Gå till innehåll

Frisk LS


Jeroef

Rekommenderade inlägg

För ca tre veckor sedan satte jag i Ls som jag köpte. Nu är frågan, efter jag har läst och sett bilder på andras stenar, så tror jag att min sten jag fick inte är så välmående.

Efter alla veckor som stenen har varit i så har jag inte sett en enda snäcka, krabba eller något levande alls. Hur identifierar man "dålig" LS?

Ett problem som jag ser det är att Zoo'et jag har köpt allt är litet, så man vet ju inte hur länge stenen har legat i affären för omsättningen med dessa saker kan inte vara för stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara tvärtom också - att du fått ovanligt bra sten att börja med.

Sten som innehåller liftare innehåller också en massa döda djur vilket gör uppstarten besvärligare med kraftigare nitrittopp bland annat. Jag tycker det bästa är att starta med "Base Rock" som innehåller ett minimum av döda (och levande) djur. När akvariet sedan är igång kan man komplettera med färsk sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med LS som inte har en massa liftare är att man förhoppningsvis slipper ohyra och ruttnande dött organiskt material, samt i viss mån otrevliga alger. Förutsatt att stenen inte är permanent förgiftad med t.ex. kopparmedicin går det alltid att ympa in smådjur, bakterieflora, svamp, kalkalger etc från annat håll (t.ex. extra LS eller slam, korallgrus, alger etc från ett väl fungerande akvarium.) Det går rätt så fort för smådjuren att föröka sig och kolonisera hela akvariet om det finns foder åt dem, förutsatt att det inte finns fiskar etc i karet som äter upp smådjuren. Gällande bakterier går det också ganska fort för de aeroba bakterierna (bakterier som lever i syrerik miljö) att kolonisera stenarna, men det kan ta längre tid innan anaeroba bakterier (bakterier som lever i syrefattig miljö) får fäste inne i mitten av stenarna, men förhoppningsvis finns det redan en del levande anaeroba bakterier inne i stenarna även om det inte syns.

När du säger att du inte sett något levande, menar du även smådjur som man behöver förstoringsglas eller lupp för att se? Du kan vara glad att du inte hittat krabbor, de flesta kan skapa problem i akvariet när de blir stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...