Gå till innehåll

Fler små gynnare kryper fram


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Något gör gångar i sanden:

post-3625-14468916057511_thumb.jpg

Först trodde jag det vara såna här spagettimaskar eller vad det är som jag ser då och då:

post-3625-14468916057659_thumb.jpg

Men i helgen skaffade jag pepparminträkor:

post-3625-14468916058157_thumb.jpg

Och när jag dagen efter istoppande hittade grottan de tryckte i och ville se om de åt ordentligt stängde av pumparna och spred ut lite flingor - så började det bubbla i sanden och ett annat räkhuvud tittade upp. En liten jäkel - 6-7mm lång och färgad helt som sanden. Sen bubblade det lite varstans och fler småräkor grävde upp sig och började transportera ner flingorna i sina gångar. Det är inga vanliga pods för de har tydligt (i förstoringsglas i alla fall) små klor de plockar och drar i alger och skit med. Förhoppningsvis växer de inte upp till monster för jag måste ha enorma mängder av dom. Dåliga bilder, men svårt att plåta så smått:

post-3625-14468916057802_thumb.jpg

post-3625-14468916057968_thumb.jpg

Och sen när jag låg där och kröp med förstoringsglas förundrad över hur en troligen enorm koloni av ändå relativt stora djur kunnat undgå mig tidigare började jag se småsnäckor jag inte sett förut:

post-3625-14468916058501_thumb.jpg

Det är så att jag fått tag på ett par stomatella som är svarta - denna lilla sak är 2mm lång och extremt lik en liten stomatella - lite spräckligare skal och lite kortare fot men det är ju en bebis (tror jag). Hoppas det är stomatella-bebisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goranius: karet har varit igång drygt ett halvår. Jag letar småkryp hela tiden. Tycker att dom är kryddan som verkligen "gör" akvariet.

Jimmy: ja, min första tanke var också det. Men jag surfade runt lite igår kväll och tror att jag har identifierat dom som någon slags art av tanaider(? eng: "tanaids"). Hann inte läsa så mycket om dom, men tydligen har det på utländska forum förekommit panik över invasioner av små-mantisar som senare visat sig vara tanaider. Nåt slags kräftdjur som inte är en räka hann jag uppfatta att det var. Och inte att det skulle vara nåt farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...