Gå till innehåll

Limma ihop pvc med plastspruta?


aerie

Rekommenderade inlägg

Tjo!

Utan att ritkigt ha kollat hemma så vill jag minnas att min AC2 kalkreaktor har en flödesingång för 4mm luftslang så jag funderade lite på hur jag skulle lösa detta. Min första tanke är att jag ska koppla den till den framtida huvudpumpen på 9000L/h, tänkte då köra modellen att fixa ett litet 4mm utlopp på pvcröret. Då jag precis fixat med såna fina apotekarsprutor för att göra iordning artemiakläckare så slog mig tanken att jag skulle ju kunna borra upp ett hål i pvcröret och sen trycka i en sån spruta så får jag en fin 4mm anslutning på detta. Tror ni den lösningen skulle kunna funka och vad använder man då för lim isf? Funderade på varmlim men är osäker på om det håller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smältlimm skule ev fungera men en temperatur på 26 - 30 grader under en längre tid brukar gå hårt åt limningen. Jag tror inte att det finns något lim som du kan använda i detta fall. det bäste är nog om du försöker få tag på 4 mm pvc rör som du limmar (med förstärkningar) på PVC röret. Jag tror också att det finns slangnipplar från 12 mm PVC som du kan tvinga/värma på en 4 mm slang. Då kan du använda ett T med ena utgången 12 mm. Glöm då inte att sätta en kran på huvudröret efter 4 mm påsticket så du kan reglera trycket så att du verkligen får en vattenström via 4 mm slangen.

Kul att du gör artemiakläckare på det gamla goda sättet - jag gjorde mina första sådana 1990. apotekaren i Lysekil var väldigt frågande då.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, Utan att ha förstått hur det hela ska kopplas, och / eller hur det som ska anslutas till vartannat ska se ut, kommer jag med ett improviserat förslag som har fungerat för mig. Jag har använt 2 korta förminskningar tex 10-16 och 16-20 och klämt pipen från renskurna sprutor mellan de båda. Rikligt med vanligt PVC-lim har sett till att att det har hållt för mer tryck än själva pipen. Anslutes till befintligt system med standard rörskarv med rätt yttermått, unionkoppling, stoppas rakt in i befintligt T, eller anslutes via den innre korta övergången, i mitt fall då 10mm.

Bör kanske sägas jag har aldrig kört det här i/för akvarium, utan enbart som improviserade munstycken för fontäner. Det har fungerat mycket bra för mig dock.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...