Gå till innehåll

Mitt första Saltkar


Mikael P

Rekommenderade inlägg

Såja, nu var det kanske dags att avancera från min "tanke-tråd" till en egen planerings tråd. Efter att ha varit och tittat på Saltbjörkans 200 liters burk så har jag beslutat mig för att köpa den och istället låta mitt 150 liters sötvattens akvarium få förbli ett sådant fast flytta upp en våning. Det "nya" karet kommer nog dessvärre ta ett tag innan jag får det "up and running".

Första steget blir att köpa karet nu i sept/okt och se till att få det placerat där mitt nuvarande sötvattenskar står. Det lär ju om inte annat bli en sporre för att få igång resten :ler:

Så långt är Akvarium, bänk, pumpar och belysning ordnat. Kommer med största sannolikhet köpa till den MH han har med så är även den frågan ur världen.

Vad återstår då innan jag kan "starta upp" det hela. Såvida jag inte missar något väsentligt är det följande (och kommer antagligen att inskaffas i den ordningen med):

  1. Skummare (Vet inte vilket som är den lägsta nivå man ska sikta på, trodde att 200 liter var ok men såg i en tråd att det måste vara för högre volym än karet.
  2. Salt
  3. Tester (Vet inte säkert vilka tester som är ett "måste" i början"
  4. Levande sten

Osmos låter jag ligga vid sidan om så länge, ska kolla hur vattnet här hemma ser ut innan jag bestämmer ifall den ska inskaffas innan eller hamnar på "senare" listan.

När det kommer till befolkningen i karet är jag inte så säker på vad som ska skaffas, men det är ju ingen panik med det heller eftersom det kommer ta en månad eller två efter uppstart innan jag börjar befolka karet. Turbosniglar är väl ett undantag om jag förstått saken rätt och något annat djur som ingår i städpatrullern. Men vad jag vet med mig så här långt är följande:

  • Turbosniglar, tror jag läst att det ska vara runt 1 snigel/10 liter, vet inte säkert men kommer att kolla upp det innan jag köper dem.
  • Putsar räkor, 2-3st
  • Clownfiskar, 2 st. Antingen Amphiprion percula eller Amphiprion ocellaris.
  • Gul Kirurgfisk

Vad som dyker upp utöver detta får tiden utvisa, det ligger ju ännu rätt långt in i framtiden.

Kommer troligtvis enbart (iaf till en början) att köra med mjuka koraller men har inte några som helst planer på vilka det kommer att bli, det enda jag vet säkert är att jag måste skaffa en som mina clowner kan tänka sig som ersättning för anemon.

Längre än så befinner jag mig inte i planerings stadiet och eftersom allting så här långt är teoretiskt så finns det för nuvarande inga bilder. Sådana kommer när det går över i skarpt läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du ska köpa Saltbjörkans kar. det är riktigt fint. jag kör ju med likadant kar och jag köpte han gammla skummare det är enDeltec Mce300. Den kostar runt 1500 spänn och lämpar sig till ca 320 liter.. nu vet jag visserligen inte hur det ser ut med hans "mössa" över hela akvariet, där var väl utsågat efter en påhängsskummare har jag för mig. för han hade radan byggt mössan när han körde med skummaren jag har nu har jag för mig. skummaren är väldigt lätt och okomplicerad och fungerar galant... :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett förslag - kolla efter Trochus istället för Turbo. Jag hade Turbo först. De var tråkiga att titta på, åt inte alla sorters alger och trillade hela tiden så man fick räta upp dom för det klarar dom inte på egen hand. Skitjobbigt.

Nu kör jag med Trochus som är riktigt racer-snabba och roliga att titta på med massa konstiga känselspröt runt hela kroppen som vajar i strömmarna, äter det mesta inklusive trådalger och klarar för det mesta upp att räta sig själva om de ramlar. Mycket mer prisvärda i min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var nog påhängskummare om jag minns rätt. Kommer att ha kare stickandes ut i rummet så jag får bygga till en liten box ifall jag kör likadant, det kommer ju dessutom ge mig en möjlighet att ljudissolera skummaren lite med.

Låter som om Trochus är mer Turbo än Turbosnigeln då -skrattar hysteriskt

Ska absolut lyssna på det rådet, en fråga bara. Hur många liter kar per Trochus? Jag var ju inte helt säker på antalet Turbosniglar och det är än värre med dessa som jag inte ens hört talas om innan du nämnde dem.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många liter kar per Trochus? Jag var ju inte helt säker på antalet Turbosniglar och det är än värre med dessa som jag inte ens hört talas om innan du nämnde dem.

/Micke

Om man pratar om antal snäckor/liter så är nog Trochus och Turbo likvärdiga skulle jag tro. Själv har jag aldrig tänkt i dom banorna. Jag köpte några när jag startade upp. Dom räckte inte till så jag fyllde på. Sen dog några och jag tyckte det räckte ändå eftersom karet började stabilisera sig. Men så började det bli lite mer alger så då köpte jag fler. Och så dog ett par men då hade jag börjat köra fosfatabsorberare så det blev inte mer alger ändå så jag lät bli att köpa fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett förslag - kolla efter Trochus istället för Turbo. Jag hade Turbo först. De var tråkiga att titta på, åt inte alla sorters alger och trillade hela tiden så man fick räta upp dom för det klarar dom inte på egen hand. Skitjobbigt.

Hmm.. . det är klart de klarar det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. . det är klart de klarar det!

OK - det kan ha varit så att jag som nybörjare köpte nåt som i butik kallades Turbo men som var Astrea eller nåt annat.

De Trochus jag köpte först kallades också Turbo - men jag förstod direkt att det var frågan om något helt annat pga deras snabbhet och utseende.

Förresten så vill jag ändå förespråka en snäck-mix. Jag skulle tro att olika snäckor (och andra "städ-djur") föredrar olika föda och därför får man ett bättre resultat om man blandar. Jag har en städpatrull som förutom liftande småkryp består av:

1 ormstjärna ophiolepis superba

3 olika arter av eremiter (just nu totalt 6 av clibanarius tricolor, "scarlet red" och en jag inte vet vad den heter

15-20 snäckor (trochus - äter alger, stomatella - äter alger, nassarius - äter detritus, cerith - äter alger&detritus)

2 pepparminträkor

Jag skulle inte ha nåt emot att prova en äkta turbo eftersom jag då troligen inte haft nån. Men är samtidigt lite rädd att dom ska bli för stora och välta saker. Det räcker med att eremiterna välter fraggstenar då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär. Hittade en liten butik i Halmstad som har lite salt. Inga fiskar inne när jag besökte honom men en del kunskap så det var väldigt trevligt ändå. Fick iaf köpt mig lite salt, 7kg närmare bestämt och det var av märket Instant Ocean, så där är till den första påfyllningen och fortfarande salt nog för 80 liter till. Har även fått halvfärdigt med ls så jag ska nog kunna fixa hem det när jag har fått hem mitt kar och startat upp det.

Köpte den lilla testväskan som fanns ute på köp och sälj så den ska jag väl få hem i veckan som kommer om posten inte segar för mycket.

Ska ta mig ner till Arken i veckan och köpa några sötvattens fiskar så det ska böi kul att kolla in deras saltutbud samtidigt.

Börjar närma mig klar för att kicka igång nu, väntar bara slutdatum för affär med Saltbjörkan och sen är det dags att sätta iordning platsen jag ska ha det på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Såja, nu är karet uppe och snurrar.

Blev ju som sagt Saltbjörkans gamla uppsättning på 200 liter med 3 Cirkulationspumpar, 2 Vita 39W T5, 2 Blå 30W T8 och en 150W MH. Köpte mig en Deltec MCE300 Skummare så den borde räcka till.

På köpet fick jag 1 Treradig Frökenfisk, Grön Knapp, Litophyton träd, Protopalythoa spec så lite liv hade jag i från start.

Köpte begagnad levande sten så att det skulle gå att få ner allt fort.

Vad som sen har tillkommit är Sniglar, en Discosoma coerlerus samt en Pterapogon kauderni, borde kanske skaffa en eller två till av dessa då det är en social fisk.

Har beställt Putsar Räkor och Clowner vilket kommer bli det sista som får komma ner i karet på ett bra tag.

Lite bilder (säkta kvaliten..) Har dessvärre inte en aning om hur jag ska få till miniatyrer så det får bli såhär.

Hela_karet.jpg

litophyton.jpg

Kolonianemon.jpg

Fr_kenfisk1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...