Gå till innehåll

Christians RSM


Tenkare

Rekommenderade inlägg

En liten presentation.

Jag började så smått läsa om saltvatten 2005 efter att ha hållt på med sötvatten länge.

Efter ett par projekt som lades ner pga olycka och annat kom jag över ett RSM billigt.

Drog igång detta hyffsat snabbt då jag kom över inkörd LS från en som skulle lägga ner, och använde levande sand.

Märkte ganska snart att hela familjen började engagera sig i saltvärlden, vilket var kul för sötvattnet var bara intressant när jag hade rockorna.

Här kommer jag att lägga upp bilder och annat som har med mitt RSM att göra. Idaf avgjorde jag även att mitt Molly ska bli salt.

Kommer att skriva om invånarna längre fram för nu har jag en son som inte vill sova.

attachment.php?attachmentid=24361&d=1215191556

Helhet

attachment.php?attachmentid=24039&d=1213985843

Supersnigel

Lite invånare

attachment.php?attachmentid=26062&d=1220811072

Ett par bilder till

attachment.php?attachmentid=26063&d=1220811072

En av 10 eremiter

attachment.php?attachmentid=26064&d=1220811072

Och en sista för tillfället

attachment.php?attachmentid=26065&d=1220811072

Kommer fler bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1799-144689160714_thumb.jpg

En riccordea av nåt slag?

post-1799-14468916071637_thumb.jpg

Några av mina kvarvarande knappar, något käkade upp dom andra.

post-1799-14468916071792_thumb.jpg

En SPS som tog illa vid sig när en del xenia stod för nära

post-1799-14468916071985_thumb.jpg

Min favorit eremit. Tuff som få och visar sig ofta.

Ska försöka ta en ordentlig helbild av karet, ska prova fragga på lädret imorgon pch göra vattenbyte efteråt.

Och idag velar jag igen med mollyhotellet, nu börjar vattnet klarna och det ser riktigt bra ut för första gången på länge. Blir väl att köksakvariet blir ett litet SPS kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

post-1799-14468916173177_thumb.jpg

Någon stjärpolyp? Stenen den sitter på är lite barnförbjuden. Påminner om en "fallossymbol"

post-1799-14468916173404_thumb.jpg

Min vandrande xenia, glider sakta men säkert upp mot knapparna.

post-1799-14468916173728_thumb.jpg

Kände mig helnöjd med dessa 2 bilder.

post-1799-14468916174021_thumb.jpg

Absolut nöjd

post-1799-14468916174282_thumb.jpg

Flakväxande kalkalger?

post-1799-14468916174516_thumb.jpg

Och en dålig helbild. Tog den med macrot för jag orkade inte hämta objektivlådan. Ja jag är lat. :)

Och det blir inte mitt molly som blir salt utan ett 84 liters akvarie istället. I det har jag redan Btn slimline och filterhörna. Blir ju till att gömma skummare och pump, och göra en avrinning. Ett projekt längre fram i tiden då det just nu saknas tid och utrymme.

Trodde inte att familjen skulle tycka att det är så kul med saltvatten faktiskt, men alla hakar på. Och nu när jag träffat några här på svg IRL så blev det ännu roligare. Fick blodad tand av att se ett större kar.

Ska försöka skriva mer om karet men jag blir alltid så stilla i huvudet när jag ska skriva.

Hej hopp för nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. En digital termometer

2. När du infogar bilderna så kan du flytta markören mot slutet av textraden tryck enter och du hamnar mellat attachmentarna. känns som att jag kan förklara bättre men jag snabbsurfar innan jobb så jag får återkomma.

3. Mandarinen fungerar bra. Den har käkat artemia från dag 1, och den tar pellets och annat också. Den brukar beta av stenarna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. En digital termometer

Jaha det var inte mer spännande än så, trodde du gjort någon moddning av pumparna, men nu förstår jag, den sitter alltså på framrutan.

2. När du infogar bilderna så kan du flytta markören mot slutet av textraden tryck enter och du hamnar mellat attachmentarna. känns som att jag kan förklara bättre men jag snabbsurfar innan jobb så jag får återkomma.

Jag är rädd att jag fortfarande inte förstår, skriver du in något attachment-kommando? Hur ser det i så fall ut. Vet hur man lägger in "stora" bilder flytande i texten som i ditt tidiga inlägg men inte hur man får miniatyrer.

3. Mandarinen fungerar bra. Den har käkat artemia från dag 1, och den tar pellets och annat också. Den brukar beta av stenarna med.

Vad kul, om det fortfarande funkar om några månader så är jag väldigt sugen på att försöka själv. Hur många kilo LS har du?

Undrar också om du vet vad det är för något på sista bilden i ditt första inlägg (lilla bruna korallen)? Jag har nämligen två likadana.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska vi se.

När du infogar en massa bilder så ser du en text i avancerat läge där det står Något med attachment och bildnamn. gå till slutet av första textraden och tryck enter, du får då en mellanrum mellan htmlkoden.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara bättre.

Den lilla SPSen har tagit sig bra, vet dock inte vad den heter, fick den av en annan saltis när jag var och handlade koraller, fick med en liten godispåse :) hem.

Mandarinen har gått i karet ett par månader nu, vet inte riktigt hur länge då jag inte håller koll på tiden riktigt, hade jag inte haft kalendern i telefonen hade jag säkerligen missat min bröllopsdag. Men minst 3 månader. Men denna varianten är visst känd för att äta direkt och inte lika kinkig som den blå.

Har någonstans mellan 22-25 kg LS har ju tillkommit en del när man handlat koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du infogar en massa bilder så ser du en text i avancerat läge där det står Något med attachment och bildnamn.

Det är ju det som är problemet att jag inte ser någon kod överhuvudtaget, det finns inget spår av bilderna förens jag trycker på Skicka eller Förhandsgranska.

Den lilla SPSen har tagit sig bra, vet dock inte vad den heter, fick den av en annan saltis när jag var och handlade koraller, fick med en liten godispåse :) hem.

Jo jag hade iaf kommit fram till att det borde vara en SPS men var inte helt säker på det heller.

Mandarinen har gått i karet ett par månader nu, vet inte riktigt hur länge då jag inte håller koll på tiden riktigt, hade jag inte haft kalendern i telefonen hade jag säkerligen missat min bröllopsdag. Men minst 3 månader.
Jag vet vad du menar med tiden.
Men denna varianten är visst känd för att äta direkt och inte lika kinkig som den blå.

Jag har för mig att jag läst något sådant också men senare läst textet om de olika var för sig utan att ha fått känslan av att det skulle vara någon skillnad. Ett problem med att ha internet som största kunskapskälla, det är svårt att hitta tillbaka till ett visst textstycke.

Har någonstans mellan 22-25 kg LS har ju tillkommit en del när man handlat koraller.

Är det så mycket? Jag tycker det ser ut som om du har mindre än mig och jag har 18-19 men det kanske är all sand/grus som ger den illusionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Just nu har jag lite fosfatproblem så jag byter 60 liter var 14 dag. Läderkorallerna mår inte bra ser det ut som. Men euphyllior, xenia och candycane växer som fasiken. Och mina spser verkar ta fart dom också.

Pga olika omständigheter så är jag inte särskillt engagerad av att fotografera just nu så bilduppdateringar kommer att dröja ett tag till. Sen ska karet flyttas inom snar framtid också. Och då drar jag igång iaf ett till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...