Gå till innehåll

pH och kH i påfyllnadsvatten


Gierth

Rekommenderade inlägg

Hej på er igen,

Jag håller ju på å kämpar upp mitt pH (från låga 7,8-8 (kväll)). Tänkte köra Natriumkarbonat (målarsoda) i påfyllnadsvattnet men märker då att pH där sjunker. Givetvis beror detta på det eländigt mjuka Stockholmvattnet - mätte och pH låg långt under 7 och kH bedrövligt.

Nu undrar jag om jag bara kan dra på med mer natriumkarbonat till det håller sig stabilt??? Blir ju långt över receptet på 1g/liter som står i artikeln "Vattenkemi för dummies".

Eller....,

Ska jag buffra detta sötvatten med Salifert buffert för att få det till vettig nivå och sedan höja lite till i pH med Natriumkarbonatet???

Båda vägarna bör funka, men jag kanske har missat någon nackdel.

Vill ju gå denna väg då jag redan har högt kH på ca 10. Provade kalkvatten och visst såg jag lite pH-höjning, men då jag kör Balling blir det väl mkt Ca (hade 460 efter att ha kommit knappt märkbar bit i pH höjningen).

Som vanligt oerhört tacksam för era råd.

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt ut en tredjedel av natriumbikarbonatet i Ballinglösningen mot natriumkarbonat. Och glöm målarsoda. Den har för mycket föroreningar. Du kan framställa renare natriumkarbonat genom att lägga bikarbonat i ugnen en och en halv timme i 180 grader. När det är färdigt skall det väga 63% av bikarbonatvikten. Men du bör skaffa osmos för att slippa kiselalgblomning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu undrar jag om jag bara kan dra på med mer natriumkarbonat till det håller sig stabilt??? Blir ju långt över receptet på 1g/liter som står i artikeln "Vattenkemi för dummies".

Tillförandet av soda är knappast riskfullt (pH c.a 8.00).

Jag har alltid kört med 5 delar natriumbikarbonat + 1 del natriumkarbonat (köpes som Kristallsoda i färghandeln och innehåller 100% natriumkarbonat).

[i sötvatten som ex. för mina Tropheusar (Tanganyika ciklider) buffrar jag endast i samband med vattenbyte om det behövs.]. I saltvattnet har jag tagit i ett par matskedar vid enstaka tillfälle då jag regelbundet använder kalkvatten och det räcker enligt min mening att få ett bra värde.

Med regelbunden användning av kalkvatten borde du också få ett stabilt pH +-0.1 enligt min mening.

Under natten sänks ju pH kanske max 0.1 enheter hos mig fast den största sänkning som jag noterar sker oftast när dagljuset börja komma in i akvariet. Dvs. under förmiddagen, så låt oss säga som i går kväll att mitt pH var 8.20 kl. 22.00, kl.06.00 i morses var det 8.17.

Precis nu dvs. 13.26 ligger pH på 8.13.

Jag matar 2 ggr. om dagen dels vid 16.30-tiden samt vid 20.00-tiden.

Så buffra på du tills du uppnår det värde ditt akvarium klarar att ligga på.

Noterbart är väl också att vattenbyten knappast höjer pH ett smack.

11% vattenbyte hos mig ger 0.02 pH höjning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt ut en tredjedel av natriumbikarbonatet i Ballinglösningen mot natriumkarbonat. Och glöm målarsoda. Den har för mycket föroreningar. Du kan framställa renare natriumkarbonat genom att lägga bikarbonat i ugnen en och en halv timme i 180 grader. När det är färdigt skall det väga 63% av bikarbonatvikten. Men du bör skaffa osmos för att slippa kiselalgblomning.

Kjelle förefaller tycka det funkar bra med Resolut 100% Na-karbonat som man köper i färghandeln. Menar du att denna har föroreningar?

Är det vanligt natriumbikarbonat man bakar i ugnen till karbonat?

Jag har osmos, men tyvärr inget silikatfilter - borde skaffa det. Har även hört att Fauna Marin har en absorbent som heter Phos-Sil och som har både fosfat och silikat i en vanlig typ Deltec Rowa reaktor.

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med regelbunden användning av kalkvatten borde du också få ett stabilt pH +-0.1 enligt min mening.

Under natten sänks ju pH kanske max 0.1 enheter hos mig fast den största sänkning som jag noterar sker oftast när dagljuset börja komma in i akvariet. Dvs. under förmiddagen, så låt oss säga som i går kväll att mitt pH var 8.20 kl. 22.00, kl.06.00 i morses var det 8.17.

Precis nu dvs. 13.26 ligger pH på 8.13.

Du har ju väldigt stabilt. Mitt svajar mellan 7,8 och 8,0, det är därför jag nu bestämt mig för att göra nått åt saken.

Har du märkt något av föroreningar i Resolut-sodan?

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju väldigt stabilt. Mitt svajar mellan 7,8 och 8,0, det är därför jag nu bestämt mig för att göra nått åt saken.

Har du märkt något av föroreningar i Resolut-sodan?

/G

Nej har jag aldrig tänkt på det före Stig skrev detta.

Det står ju 100% ren natriumkarbonat på förpackningen och då har jag utgått från att det är helt.

rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod det, och då får man ju dubbelbuffert... som höjer KH ??

Jag har kanske missat en del men körde du inte med Rowa-kalk ?? Det höjer Ph't i min balja just nu. Visst du får en del Ca åxå men det är så fjuttigt lite att det går att bortse ifrån.

Visst, men jag vill bara höja pH, har redan högt kH pga balling. Enligt Stig kan man ju byta ut lite av Bikarbonatet i en av ballinglösningarnna mot just karbonat.

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gierth, kalkvatten är ruggigt effektivt om du vill höja Ph. Jag har svårt att tro att det ökar Ca också, men om så är fallet så kan du kanske dra ner på det i din Ballingdos?

Visst, denna väg finns också, men är ju lite bökigare med kalkvatten. Men å andra sidan var ju detta jag håller på med nu också bökigt!

Kör så några dagar nu så får vi se hur det går, annars blir det väl kalkvatten. Alla förefaller tycka att det är bäst och att jag ska slå till på det....

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod det, och då får man ju dubbelbuffert... som höjer KH ??

Jag har kanske missat en del men körde du inte med Rowa-kalk ?? Det höjer Ph't i min balja just nu. Visst du får en del Ca åxå men det är så fjuttigt lite att det går att bortse ifrån.

Rowa-kalk - nää, va ä de? Jag kör med vanlig klassisk balling a la Fauna Marin och Grotechs doserpumpar...

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, som jag tidigare nämde var kalciumhydroxid ett alternativ (kalkvatten). Har nu i alla fall kört Natriumkarbonat och har nu lyckats komma till nytt vettigt pH 8,1/8,2 (morgon/kväll). Har även buffrat med vanlig salifert buffert. Gjorde ju inte detta tidigare pga. mkt höga kH från ballingen - nu ligger det på 10,5 - visst högt, men OK!

De bruna bajs-algerna ser däremot fortsatt ut att må fint. Vad som däremot är mycket roligare är att jag redan ser klar tillväxtökning och polyper på alla stenkoraller (skitmycke å långa på morgonen). Jag har ju tidigare tyckt att de går sååå lååångsamt. Det kanske var så enkelt = höja pH! Låga pH hindrar ju kalcificeringsprocessen i korallerna...

Rätt nöjd, bara jag var av med bajs-algerna!

Nästa steg om nu inte pH-höjningen hjälper blir väl att köra silikatremover... Men ska kolla din tråd Ove!

Kjelle, jag mailade faktiskt tillverkaren av Resolut ang. om det verligen var 100% Na-karbonat och fick ett fakta/säkerhetsblad som är rätt utförligt - där står 100% enligt någon EU-lab.norm.

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, som jag tidigare nämde var kalciumhydroxid ett alternativ (kalkvatten). Har nu i alla fall kört Natriumkarbonat och har nu lyckats komma till nytt vettigt pH 8,1/8,2 (morgon/kväll). Har även buffrat med vanlig salifert buffert. Gjorde ju inte detta tidigare pga. mkt höga kH från ballingen - nu ligger det på 10,5 - visst högt, men OK!

De bruna bajs-algerna ser däremot fortsatt ut att må fint. Vad som däremot är mycket roligare är att jag redan ser klar tillväxtökning och polyper på alla stenkoraller (skitmycke å långa på morgonen). Jag har ju tidigare tyckt att de går sååå lååångsamt. Det kanske var så enkelt = höja pH! Låga pH hindrar ju kalcificeringsprocessen i korallerna...

Rätt nöjd, bara jag var av med bajs-algerna!

Nästa steg om nu inte pH-höjningen hjälper blir väl att köra silikatremover... Men ska kolla din tråd Ove!

Kjelle, jag mailade faktiskt tillverkaren av Resolut ang. om det verligen var 100% Na-karbonat och fick ett fakta/säkerhetsblad som är rätt utförligt - där står 100% enligt någon EU-lab.norm.

/Gierth

Jag tror inte det är så mycket vits om ditt pH sjunker igen ner till 7,8 att du håller på att buffra med regelbundenhet med soda. Du får upp pH till 8,0 sedan är det stopp.

Har du mätt med en elektronisk pH mätare?

Det bästa är allt kalkvatten tillsammans med vattenbyten även om just inte vattenbyten höjer pH.

Jo det var ju bra att du fick ett faktablad då behöver det ju knappast bli fler diskusioner om det är rent eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har ingen elektronisk mätare, men har mätt både med Salifert och JBL och får samma resultat, nu i kväll var det 8,2 och korallerna ser ut att må bättre än någonsin.

Tyckte till och med att bajsalgerna var mindre, men kan ha varit en synvilla och önsketänkande...

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...