Gå till innehåll

Kornstorlek på levande sand


Jens Netteberg

Rekommenderade inlägg

Jag ska nu i veckan iväg och hämta min levande sten och ska då också inhandla levande sand.

Skulle vilja höra med er vad ni har för åsikter om vilken kornstorlek som är att föredra.

Vad jag sett så finns det:

0,1mm - 0,5mm

0,5mm - 1,0mm

0,5mm - 1,7mm

1,0mm - 2,5mm

kan hända att det finns fler alternativ men detta är dom jag hittat.

Om jag förstått det rätt så är det bättre med mindre kornstorlek om man har sandvändare som då kan hålla rent sanden och man lättare får den att förbli vit. Nackdelen är väl att den lätt flyttar på sig av cirkulationen i karet?

Grövre sand ligger lättare kvar men hålls inte lika ren av sandvändare och andra djur.

Har jag förstått det hela rätt i det jag skriver ovan?

Vilken sand har ni och vad förespråkar ni för kornstorlek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värt att tänka på är också vad du tänkt ha för djur i sandbädden. Själv hade jag tänkte göra en del med grovare grus(ca 5-10mm) och en del med finsand(0,1-1mm) och sen blanda lite i mitten. Där det grova hamnar hoppas jag på att jag ska hitta en jawfish som skulle upppskatta det området alternativt lite finare sand och symbiosen pistolräka/gobie. I det fina området så är det mest tänkt att vara smådjur samt sandvändande sniglar.

Om du tänkt ha tex sandvändande fiskar så har de lite olika storlekar de föredrar om jag minns rätt.

Vad är det för märken på sand du hittat med de olika storlekarna? Tänkte själv beställa hem lite sand snart nämligen då det börjar dra ihop sig med omstruktureringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja vad min sand heter kommer ja inte i håg köppte den på marinakvariet,den e ganska grov mycket snäckskal i den.Tycker inte om när det flyger runt i akvariet när man riktar pumparna neråtom inte sanden packar sej så e det lugnt jag har 6 cm sand.Ska inhandla sandvändare till helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte Nature Ocean: bio-active live aragonite: samoa pink sand i storlek 0.5-1.7mm. Tog i det igår (håller precis på och startar upp karet) Jag tycker sanden är grymt snygg, lagom storlek på partiklarna, verkar hålla sig luftig och fin. När nanostreamern pekar lite för mkt ner i sanden så rör den på sig av strömmen och bildas små sandrev, så jag skulle absolut inte vilja ha finkornigare sand, men tycker också att grovkornigare sand inte skulle vara lika snyggt (men kanske att 1.0-2.5mm skulle funka lika bra), så för mig är det den perfekt, kan inte säga nåt om hur den är för sandvändare m.m. då jag bara har levende sten i karet än så länge, med allt det spännande som följer med det. Bilder på hur sanden ser ut i karet finns i min tråd (Nybörjare-> Ännu en saltis =).... har även en del mer närbilder på sanden i karet om du vill se det så säg bara till.).

Finns en hel del partiklar i sanden sen så i början blir det en smärre snöstorm av bruna flagor, men mitt mekaniska filter filtrerade bort det på några timmar (det mekaniska filtret ska bort snart när aquascapingen är klar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...