Volitans Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Hej alla Saltnissar och Saltnissor.Är det någon som har erfarenhet av att fraggapumpande Xenia.Blir den som snor om man skär bort en stamvid roten eller.Triton säljer ett fragglim somska funka på mjukisar är det någon som har testatdetta. Tacksam för svar. Citera
uffe2 Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 När Xenia trivs i karet, så förökar dom sig mycket snabbt, så man behöver inte fragga.Det är snarare en fråga om att skörda bort Xenia... Citera
Sillen Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Haller med Uffe. Vill man docj flytta fran ett kar till ett annat blir Xenian lite som fastsnor i konsistensen men det ar bara att klamma fast den med en bred gummisnodd eller mellan lite LS. Har testat ler ganger. Det basta ar att man nar man fraggar drar loss sa stora bitar man kan fran LSn. Citera
Trilobite Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Jag har aldrig lyckats bra med att limma xemia - sätt fast en bit med en tandpetare eller kläm fast den mellan två små stenar om det inte funkar.Jag har min xenia på en egen sten och tar hand om allt som är på väg därifrån. Citera
Lasse Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 När jag vill etablera Xenia i ett nytt kar så tar brukar jag skära av en tio - tjugo stammar från min moderkolloni och bara släppa ner dem i det nya karet. Alltid någon av dem fäster på ett bra sätt och sedan brukar naturen sköta sitt.MVH Lasse Citera
Trilobite Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Men då får man ju xenia överallt! Det blir ju som att tömma ut 20 vita möss i lägenheten tillsammans med en säck solrosfrö, när man bara ville ha två möss i en bur! Citera
Keek Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 har ni för mycket Xenia så pma mig jag köper gärna för mina Kamelräkor åt upp min lilla fragg Citera
lottac Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 När jag vill etablera Xenia i ett nytt kar så tar brukar jag skära av en tio - tjugo stammar från min moderkolloni och bara släppa ner dem i det nya karet. Alltid någon av dem fäster på ett bra sätt och sedan brukar naturen sköta sitt.MVH LasseHej jag håller med Lasse helt, klipp av det du inte vill ha och låt det fästa i sanden eller vad som heltst så får du många fina fraggar.Mvh Lotta Citera
alofstrand Postat 24 september 2008 Postat 24 september 2008 klipp av en bit vid roten.tag en sten, fäst biten på stenen se till så att det är den nyklippta sidan som går mot stenen och fäst med ett gummiband. inte superhårt så dät lagom bara.(sten kan vara vad du vill fästa fraggen på).mycket nöje med ditt fraggande. Citera
Trilobite Postat 24 september 2008 Postat 24 september 2008 Annars kan du ta bitar och lägga i en liten crème fraiche-burk med grus och ha ett nät över så att de inte far ut i akvariet - låt de ligga där tills de fäst sig på gruset, sedan kan du limma gruset där du vill ha det (det är lättare att fästa grus än slemmiga xeniagrenar.) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.