Gå till innehåll

Fosfat/silikat remover


Gierth

Rekommenderade inlägg

  • 3 månader senare...

Rowaphos ska ju ta silikat också men FM kanske har blandat i extra silikat-remover så därför den var effektivare på det.

Kan väl göra en egen blandning annars med rowaphos och ren silikatremover som man har till osmosen :) <-- Fungerar inte, se Stigs svar nedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos ska ju ta silikat också men FM kanske har blandat i extra silikat-remover så därför den var effektivare på det.

Kan väl göra en egen blandning annars med rowaphos och ren silikatremover som man har till osmosen :)

Jag har just funderat på detta. Att lägga FM:s remover (som ser ut som tunga röda stenar) i botten på min reaktor och sedan lägga Rowa ovanpå detta. Borde funka, båda är väl järnbaserade. Någon som vet eller provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slikatremovern du har till osmosen fungerar inte i saltvatten. Det är en normal jonbytare som blixtsnabbt skulle bli mättad av kloridjonerna i vattnet.

Stig,

Jag menar den från FM som heter Ultra Sil (eller om det är FoSil). Ser ut som små 0,5-1 cm röda lavastenar och är ingen jonbytare som den som du kanske menar. Skulle tro att du menar FM Ultra MB20 (ser nästan ut som små romkorn).

Det var altså Ultra Sil som jag funderar på att lägga i rektorn med lite Rowa ovanpå. Kan det funka måntro....?

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...