Arcticreef Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Det här har jag letat efter men inte funnit. Det borde vara ganska enkelt att kunstruera. Tanken är att filtrera vattnet och sedan automatiskt transportera iväg filtret med vidhängande skräp ut ur vattnet så det inte kan ligga där och ruttna och producera nitrat. Skulle likna lösningen vid en filmprojektor där "filmrullarna" med filtret befinner torrt (utanför akvariet) och där objektivet/lampan sitter finns pumpen som pumpar vattnet genom filtret.Tanken med detta skulle vara ett mekaniskt filter som inte behöver rengöras så ofta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 25 september 2008 Författare Dela Postat 25 september 2008 Jag kan uttryckte mig lite kryptiskt. Vad jag vill ha är ett mekaniskt filter som transporterar upp det material som fastnat ur akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Härifrån kan du leta vidare - det finns många sådana konstruktioner i tyskland avpassade för odling av Koi och annat men jag vet inte vad dessa filter heter på tyskahttp://bjv.se/bandfilter.htmMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 25 september 2008 Dela Postat 25 september 2008 Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag sett en valsliknande konstruktion där ytfettet snurrades upp på en rulle och automatiskt skrapades av med en spatel ner i en behållare. Är det sådana konstruktioner du är ute efter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aqua_Max Postat 26 september 2008 Dela Postat 26 september 2008 Det skulle säkert gå att konstruera ett exportfilter där ett tunt bandlager av filtermedium är rullad många varv på en stor rulle som sedan mycket sakta (eller stegvis med tidsintervall) rullas upp så att den del av filtermaterialet som akvarievattnet kan passera genom och som blir smutsigt successivt byts ut mot rent filtermedium från rullen. Skulle man göra detta får man dock ett annat problem, nämligen att det smutsiga filtermediumet kommer att börja lukta illa, speciellt om det fortfarande är fuktigt. Kanske stanken kan förebyggas om man har en värmelampa eller annan värmekälla som torkar det smutsiga filtermatierialet innan det lagras för senare rengöring eller kassering. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 26 september 2008 Dela Postat 26 september 2008 Samma funktion som en skummare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aqua_Max Postat 26 september 2008 Dela Postat 26 september 2008 Samma funktion som en skummare. Skummaren avlägsnar proteiner och små partiklar, men ett mekaniskt filter fångar upp större partiklar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stoffe Postat 26 september 2008 Dela Postat 26 september 2008 Du tänker inte på en AquaMedic Biostar???Det är ett såkallat "doppvalssystem"Finns i två utföranden:BiostarBiostarflotor /Stoffe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 27 september 2008 Författare Dela Postat 27 september 2008 Tack för alla svar! Lasses exempel är det jag tycker kommer närmast men storleken är liten större än vad jag tänkt mig. Lukt tror jag inte behöva bli något större problem. En skummare luktar ju inte speciellt mycket och hamnar filterbandet bara i en sluten behållare borde det inte vara något problem. Jag tycker att en sådan här lösning är ganska självklar och att det vore konstigt om det inte finns på marknaden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 september 2008 Dela Postat 27 september 2008 Jag såg ett antal sådana på Nurnbergmässan men de var som sagt avpassade för koi och annat. Sök på det tyska ordet för bandfilter.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 27 september 2008 Författare Dela Postat 27 september 2008 Jag såg ett antal sådana på Nurnbergmässan men de var som sagt avpassade för koi och annat. Sök på det tyska ordet för bandfilter.MVH LasseTydligen heter det "bandfilter" även på tyska och jag hittad en hel del. Det här tror jag kan ersätta skummare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.