Gå till innehåll

"Exportfilter"


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Det här har jag letat efter men inte funnit. Det borde vara ganska enkelt att kunstruera. Tanken är att filtrera vattnet och sedan automatiskt transportera iväg filtret med vidhängande skräp ut ur vattnet så det inte kan ligga där och ruttna och producera nitrat. Skulle likna lösningen vid en filmprojektor där "filmrullarna" med filtret befinner torrt (utanför akvariet) och där objektivet/lampan sitter finns pumpen som pumpar vattnet genom filtret.

Tanken med detta skulle vara ett mekaniskt filter som inte behöver rengöras så ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle säkert gå att konstruera ett exportfilter där ett tunt bandlager av filtermedium är rullad många varv på en stor rulle som sedan mycket sakta (eller stegvis med tidsintervall) rullas upp så att den del av filtermaterialet som akvarievattnet kan passera genom och som blir smutsigt successivt byts ut mot rent filtermedium från rullen. Skulle man göra detta får man dock ett annat problem, nämligen att det smutsiga filtermediumet kommer att börja lukta illa, speciellt om det fortfarande är fuktigt. Kanske stanken kan förebyggas om man har en värmelampa eller annan värmekälla som torkar det smutsiga filtermatierialet innan det lagras för senare rengöring eller kassering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Lasses exempel är det jag tycker kommer närmast men storleken är liten större än vad jag tänkt mig. Lukt tror jag inte behöva bli något större problem. En skummare luktar ju inte speciellt mycket och hamnar filterbandet bara i en sluten behållare borde det inte vara något problem. Jag tycker att en sådan här lösning är ganska självklar och att det vore konstigt om det inte finns på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...