Gå till innehåll

Zilwers Zalt Akvarium


Zilwer

Rekommenderade inlägg

Tog med vatten till ^^ butik för att kolla min salthalt... (varit på en annan butik innan då resultatet var för att det var för lågt) Vi kollade med refraktometer och även kalibreringsvätska och visar sig att jag låg på 1,026 (vilket min vipparmsmätare också visar).

Skall åka tillbaka till den andra butiken i morgon för att kolla hos denna igen, förhoppningsvis gjorde vi bara ett mätfel den första gången :) (annars ligger ju 1 av butikerna antingen för högt eller för lågt hos sig) :)

Så blir till att sänka salthalten lite grann, men under denna "test av salthalt" fas så har ivarje fall mitt ca och mg stigit..

Gjorde vattentest idag som följer

Temp 26,5 (elektronisk)

Salthalt 1,026 (vipparmsmätare :)

Nitrit 0 (elos)

Nitrat 5 (elos)

Ph 8,1 (seachem)

Kh 9,8 dkh (seachem)

Fosfat 0,1 (seachem)

Ca 420 (elos)

Mg 1300-1400 (elos, och det stör mig att varje droppe är 100, skulle vilja ha mer nogrannhet)

Har hittat en sten med en krabba i nu, svart och lite lurvig, kroppen lite större än en 5 krona, låter han vara tills jag märker att han har gjort nått dumt. (enda jag sett runt hans bo är 2 krabb skal en liten och en i hans egen storlek)

Hör massa knäppande ljud från karet, är det krabban? (tror jag även sett en pistolräka men är osäker) kan det vara räkan som gör ljudet?

Och har listat ut att mina maskar är fireworms, men har inte sett dem göra nån skada heller förutom att attakera ett eremitskal (vilket inte gick så bra) har minst 4 fireworms över 10 cm har jag sett.

I algväg så har stenarna blivit pytte lurviga på vissa ställen, rutorna är ganska fria från alger (förutom alla vita pods), dock är hävert röret till ytavrinningen helt full med alger (ingen städare kommer ju åt där)

Skall ta lite bilder snart och lägga upp

MVH Zilwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte uppdatera lite nu :)

Har fått iordning på salthalten nu och den ligger på 1,024.

Gör veckovattenbyte (40l) för att bibehålla min mg och ca halter höga, skall börja att tillsätta kalkvatten för det avdunstade vattnet (tillsätter osmosvatten idag) och får då se om jag fortfarande behöver göra veckovattenbyte då.

Har fortfarande problem med microbubblor men planerar en lösning med biobollar i retur röret för att minimera dem , eller om jag vinner på lotto... en ny sump med bubbelfällor och nya rör.

Ett annat problem som jag inte märker men min tjej gör, då hon är gravid så känner hon varje lukt, och hon säger att min sump (eller rättare sagt min skummar kopp) stinker som bara den, hon vägrar vara i samma rum till och med...(vilket är ett problem då karet står i vardagsrummet lol ) försöker tömma den så ofta jag kan och gör även ren skummaren 1 gång i månaden, men verkar inte hjälpa. :(

Har gjort lite inköp under denna period och i akvariet finns nu

2 st putsarräkor

2 st eldräkor

2 st pepparmintsräkor

2 st gröna ormstjärnor (stora som attan, följde med när jag köpte akvariet)

30 st ca Turbosniglar (3 olika sorter)

5 st ca eremitkräftor

5 st ca månsniglar (gillar dessa skarpt)

1 st svart nakensnigel (kom med en levande sten)

1 st svart luden krabba (kom med min första levande sten, kroppen (huvudet) är kanske 5 cm stort) har aldrig gjort någon skada hittils utan bara gått runt och skrapat på stenarna)

2 st Amphiprion ocellaris - clownfiskar

4 st Chrysiptera parasema - Frökenfiskar (gulsvansad)

1 st Odonus niger - Blå trykarfisk

2 st vad jag sett fireworms (har inte synts till på några veckor nu dock)

Alla räkorna har släpt larver i omgångar försökte odla upp några putsarräkslarver men de droppade av en efter en , sista efter ca 60 dagar :(

När jag får tid så skall jag försöka med eldräkslarver och pepparmintslarverna.

I korall väg så har jag inte en aning vad allt är utan det enda jag vet vad är vad är en pumpande xenia :) så blir jätteglad om folk vet vad det är för nått :)

En liten filmsnutt

eY-s1U1NQCE

Ha det alla :)

MVH Zilwer

post-4073-14468916408098_thumb.jpg

post-4073-14468916408278_thumb.jpg

post-4073-14468916408453_thumb.jpg

post-4073-1446891640861_thumb.jpg

post-4073-14468916408791_thumb.jpg

post-4073-14468916408955_thumb.jpg

post-4073-14468916409179_thumb.jpg

post-4073-14468916409362_thumb.jpg

post-4073-14468916409529_thumb.jpg

post-4073-14468916409707_thumb.jpg

post-4073-14468916409883_thumb.jpg

post-4073-1446891641005_thumb.jpg

post-4073-14468916410215_thumb.jpg

post-4073-14468916410389_thumb.jpg

post-4073-14468916410562_thumb.jpg

post-4073-14468916410751_thumb.jpg

post-4073-1446891641093_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej igen, har gått över 1 år sedan jag updaterade senast.

Har hänt mycket i karet, dock det mesta ganska tråkiga saker :(

Fick en glasros invasion, fanns glasrosor överallt, på stenar, i sanden, bland koraller och även på glaset, hade 2 pepparmintsräkor sedan tidigare som tog någon då och då men inte tillräckligt....

Funderade på att köpa flera räkor eller nån fisk som åt dem och det vart det senare, en filfisk Bristle-tail file-fish http://se.reeflex.net/tiere/435_Acreichthys_tomentosus.htm

Han gjorde inte mycket i början, men sedan började han käka upp glasrosorna, dock så körde han med ett svartjobb vid sidan om också märkte jag, käkade upp xenia och annat godis.

Under denna period så hade en av mina macro alger (som finns med på bild i början av denna tråd, brun röd sjögräs) växa som attans och sprida sig över allt. fanns nästan inte en sten som hade detta på sig nu.

Mitt intresse för karet började sakta dala då jag vart mer och mer uppgiven, temperaturen gick upp under sommaren också, låg runt 30 grader dagligen, försökte kyla ner med ispetflaskor och dyl, lät mh vara avstängt hela tiden osv men temperaturen skenade i väg uppåt :(

Och samtidigt som jag började ge upp ang saltkaret så föddes min son William under juli måndad, så fokus vart ganska mycket riktat mot honom och min sambo, men karet tuffade på med de fiskar jag hade kvar, en blendid försvann spårlöst, samma väg gick en frökenfisk och 2 chromisar och en banggai fisk fick något suddigt i ögonen och sedan dog.

En av mina clownfiskar hoppade ur akvariet (han tog väl självmord) och när han hade hoppat följde en chromis samma väg efter någon månad (min son william hittade den när han kröp runt på golvet och tyckte det var en rolig sak att pilla på)

Sedan januari månad så tog jag mig i kragen och börade ge lite tid åt karet igen, har knappt några lägre djur längre, det som har överlevt denna misär är

2 ermiterkräftor

4 turbosniglar

1 månsnigel

1 Anemon med rosa toppar och vit fot (som min clownfisk vägrar vistas i)

1 Kolonianemon som växer ganska bra över en sten

1 sten med skivanemoner

Och i fiskväg

1 Odonus Niger (rödtandad tryckarfisk)

1 Acreichthys tomentosus (Bristle-tail file-fish) (som varken har koraller eller glasrosor att käka längre)

1 Amphiprion ocellaris (orange clownfisk)

3 Chrysiptera parasema (Gulsvansad frökenfisk)

1 Pterapogon kauderni (Banggai)

1 Chromis atripectoralis (Chromis)

Stod nu med problemet med macro alger, så jag tog up alla stenarna och försökte få bort så mycket som möjligt av sjögräset, förstår dock att detta bara är en tillfällig lösning, då sjögräset antagligen kommer att växa tillbaka.

Så köpte en Spotted surgeonfish http://se.reeflex.net/tiere/529_Ctenochaetus_strigosus.htm

i hopp om att han skulle käka lite av denna alg, resultatet kvarstår att se, såg även till att clownen fick en kompis och den vart genast mycket gladare och aktiv.

Nu nästan 2 år senare efter att jag startat karet, i efterhand så om jag skulle göra om allt så skulle jag tänka på några saker.

1. Ta det långsamt (verkligen långsamt, man är ivrig som attans men man måste hålla tillbaka, så jag skulle verkligen krypa fram om jag gjorde om detta)

2. Använd inte gammal sand eller grus (har gett mig en massa problem med fosfat och annat.

3. Planera ordentligt vart karet skall stå och förbered därefter, då när karet är i gång så är det ett gigantiskt projekt att flytta det(skulle i dagsläget inte vilja ha det i vardagsrummet utan i mitt kontor men men....), och jag skulle inte ha det på parkett golv igen (bor i lägenhet och undrar vad värden kommer att säga när jag skall flytta ut härifrån, då det är fuktskadat som attans efter lite missöden med sump och ytavrinningsdelen.... ) Någon som har tipps hur man undviker reparionskostnader på parketgolv mottages gärna. !!!!

4. Plugga på och läs på ännu mera, jag läste och pluggade och forskade som en galning inför detta projekt, men ångrar att jag inte läste ännu mera.

Har i veckan som varit fått tag i en ny returpump en eheim compact+ 2000 som jag kan sätta i sumpen istället för den gamla, en grundfos ytterpump.

Samtidigt så köpte jag en perfect reef overflowbox då min gamla såg förjävlig ut och hade börjat läcka lite från pvc delarna.

Har alltid haft sumpen stående vid sidan av karet men då jag nu hade dessa delarna kunde jag göra om det och flytta in sumpen under karet i ett av underfacken (fick precis plats på millimetern)

Overlowboxen har jag lite problem med dock, låter lite från ytavrinningsdelen och även från rören ned till sumpen. fick sätta ner en filter bit där ytavrinningdelen är (dock stryps ju vattenflödet pga detta) och även sänka retur pumpen till den lägsta pumpstyrkan för att få det att sluta låta i rören ner till sumpen.

Returrören drog jag så den går ända ner i botten av akvariet så det blir lite cirkulation där nere (med ett större rör som går ner så det inte blir hävert om pumpen slutar att gå vid strömavbrott)

Skall köpa en liten pump som suger ut luft och vatten från luftmunstycket på overflowboxen så man inte behöver tänka på att det är luft där.

Vattenbyte nu, så skall pyssla med det :)

MVH Zilwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej!

Jag undrar hur du gjort med din skummare, jag har en likadan.

Det sitter en liten slang där pumpen går in i skummaren, var ska den ta vägen? ska den in i hålet på toppen av returen ? såg ut lite som om den hade suttit där, men jag förstår inte vitsen? såg att du hade en slang från koppen till returen.

Mvh/Tozze

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...