Gå till innehåll

Zilwers Zalt Akvarium


Zilwer

Rekommenderade inlägg

Själva returpumpen sitter inte i sumpen dock, utan endast ett rör som tar vatten från sumpen som leder till skåpet där en en pump sitter som sedan kör igenom vatten i uv och upp till karet igen.

Hade en cylinderformad filterpryl hemma som jag nu har rengjort och trätt runt returröret får se om det har någon verkan (ville helst inte ha några filter alls så jag slipper tänka på att rengöra dem :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Förstår hur du tänkte, tror det redan är gjort som du menade dock,

men satt en luftslang på toppen förrut, tog bort den nu för att få den effekten du menade

Kanske skall ta bort hela toppendelen på t-korsningen?

post-4073-14468916148132_thumb.jpg

Får se om det blir någon skillnad nu.

Men kommer verkligen microbubblorna från skummaren då? Finns det något annat som kan skapa microbubblorna?

MVH Zilwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, missade det. :)

Du kan testa att köra utan ändhatten, men jag tror inte att det gör någon skillnad.

Hur ser det ut där vattnet kommer ner i sumpen? Drar man med luft ner så är det ju samma effekt i stort sett som man får när man får vatten ut ur skummaren.

Eftersom returröret och rören ner från karet sitter så pass nära så kan det ju mycket väl vara så att du får en massa luft upp igen, ock kanske rent av en del vatten som går direkt upp igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte ett filter runt returröret, och ett runt skummarens retur rör, sedan ett fyrkantigt filter mellan returröret och ytavrinnings rören, och micro bubblorna har minskat rejält.

Gillar inte att ha filter dock, så skall försöka antingen att komma på nån annan lösning eller ta och göra om rören (om jag gör det skall jag flytta sumpen då den i dagsläget står utanför karet och ställningen, och då flyttar jag in den i en av skåpen). (tror jag)

Mina vattenvärden mättes idag (skall införskaffa lite andra tester snart, som ca och mg :) )

Temp 25c

PH 8,2

KH 7 dKH

Fosfat 0,1

Nitrit 0

Nitrat 1

Salt 1,023

Och tog lite bilder på saker och ting som jag inte har en aning vad det är :)

Är ingen proffsfotagraf och har ingen grym kamera :) men försökte få det så skarpt som möjligt

post-4073-14468916150998_thumb.jpg

post-4073-1446891615116_thumb.jpg

Denna fick jag med när jag hämtade allt, den var helt vit från början som den fortfarande är på topparna, men har fått mer och mer färg tillbaka.

post-4073-14468916151347_thumb.jpg

post-4073-14468916151691_thumb.jpg

Sticker ner under en sten som ett rör

post-4073-14468916151512_thumb.jpg

Detta växer på en av stenarna

MVH Zilwer

post-4073-14468916150825_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret wrang :)

Bild 4 höger som du sa kunde vara en mjukkorall har nu börjat röra sig "vända sig" ser nu ut som en lila kantarell.

Har bla 2 putsarräkor i karet, och såg nu när jag vaknade att en har ömsat skal, då det svävar omkring en "tom räka" i karet (vart jätte rädd och trodde först att en räka strykt med, men båda 2 sitter på sitt vanliga ställe och spanar)

Skall man ta bort skalet eller skall man låta det vara kvar ? Är det någon som käkar sånt? eller bidrar skalet till nått annat i karet?

Har fortfarande problem med hur jag skall placera cirkulationspumparna (stream) testar olika riktningar hela tiden vilket jag inte tror är så bra.

Och ang skummaren så har jag lyckats att få den att inte gå blött, kommer inte lika ofta nu men när det väl kommer så blire riktig skumm i koppen.

Skall inhandla ca och mg test under dagen.

MVH Zilwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte ca test och det var tur, för när jag testade så märkte jag att det var för lågt.

Åkte till en saltvattensbutik och tänkte köpa ca supplement, men tog även med lite av mitt vatten och hjälpsamma som de är testade de mitt vatten mot mg också, och det var också för lågt.

Fick rekomendationen att göra vattenbyte snarast och tillsätta mg supplement (under en utspridd längre period) så har nu inköpt det och även ett mg test :)

Blandar saltvatten ikväll för att kunna byta vatten i morgon, 10% av vattnet byts ut.

Sedan har jag gjort iordning mg supplementet (som skall tillsättas i 15 dagar)

Mina värden just nu

Temp 26,5

Salthalt 1.0235 (med min vipp mätare) 1.025 med refraktometer i butiken

PH 8,15

Ca 350

Mg 1100

Fosfat 0,2

KH 7dkh

Nitrit 0

Nitrat 3

Sedan har jag hittat detta på en av stenarna? Mussla eller snäcka eller vad kan det vara ?

Andra bilden är från baksidan av akvariet (svårt att komma åt) därav ser det lite konstigt ut :)

MVH Zilwer

post-4073-14468916176186_thumb.jpg

post-4073-14468916176363_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade mitt nyblandade saltvatten på ca och mg och tyckte inte det verkade bra... mätte salthalten till 1.0235 och ca 400 och mg endast 1000?

Har även testat ca och mg nu efter bytet (10% av totala vattenvolymen)

Mg har gått ner ytterligare till 1000 nu

Ca har däremot gått upp till 380

(gjort testerna upprepade gånger med elos ca och elos mg tester)

Fortsätter att tillsätta min mg tillsats och hoppas på att det vänder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja igen! Nu har jag hittat din burk. Det ser ju bra ut samt att du har varit noga med att läsa som man lär sig väldigt mycket av samt att du fattar vad du håller på med. Var inte rädd för att fråga Alla har varit nybörjare nån gång. Men jag tycker att du skall låta burken rulla på nu ett tag . Så att den börjar att bli stabil och inkörd.Dom värden du har nu är ingen katastrof då du inte har några koraller än eller hög belastning..Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort en till sats med nytt saltvatten, i 2 st 20l hinkar, har stått över en dag nu med cirkulation, och har testat det vattnets värden och jag förstår ingenting.

Har gjort alla tester minst 2 ggr med samma resultat

Hink 1

Salthalt 1,023 (vipparm)

Temp Rumstemp

CA 310 (elos)

MG 800 (elos)

PH 8,5 (seachem)

KH 9,8 dkh (seachem)

Fosfat 0 (seachem)

Nitrit 0 (seachem)

Nitrat 0 (seachem)

Hink 2

Salthalt 1,022

Temp Rumstemp

CA 350

MG 900

PH 8,6

KH 9,8 dkh

Fosfat 0

Nitrit 0

Nitrat 0

Karet

Salthalt 1,024

Temp 27,1

CA 360

MG 1000

PH 8,1

KH 7 dkh

Fosfar 0,2

Nitrit 0

Nitrat 2

Hur kan ca+mg vara så lågt i mina hinkar? och är ph verkligen rätt i hinkarna?

Använder reef crystals enriched blend salt.

Skall jag verkligen byta vatten mot dessa värden? Jag byter ju vattnet för att få upp ca och mg?

Om jag tänker rätt och byter ut 40 l mot dessa värden så kommer ju min mg och ca gå ner ännu mer eller?

Eller skall jag strunta i att byta vattnet och köpa nytt salt och byta efter det?

Skall tillägga att det endast är kvar 1/4 del av saltet, och att det är lite klumpar i det nu ...

"Snurrar i huvudet"

MVH Zilwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Jag hade struntat i att byta vattnet. Doserat upp Mg och använt upp saltet vid framtida vattenbyten. Det är ju inte bara du (och saltet du använder) man har problem med här på forumet......

Flyttade över allt idag. Stenen ligger i en stor hög med korallerna utspridda runt omkring, skitsnyggt!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har tydligen på senare tid varit problem med RC saltet.

Har inte läst igenom hela tråden, men är du helt säker på att du har rätt salthalt? Vipparmarna har en tendens att visa fel åt h-e, kolla upp den mot en refraktometer om du inte gjort det. Fel salthalt ställer till det med värdena i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall jämföra mitt vatten med vipparmsmätaren och ta med ett prov till en butik på fredag.

Märkte en annan sak nu , en av mina putsarräkor har en himmla massa rom under sig, hur länge bär de på det?

Edit: Har suttit halva natten och tittat igenom här på forumet och även på RC ang putsarräkor bebisar :) Är himmla intressant, men efter vad jag läst, så gott som omöjligt att få räkorna genom alla faser till fullvuxen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har upptäckt vad som var felet med mina värden nu.

Tog med lite nyblandat saltvatten till en butik och de mätte upp den till "jättelågt" salthalt.... medans min mätare visar runt 1,024. (Köpte en ny mätare, sån man sätter i vattnet och visar saltmängd beroende på vattenytan är på mätaren (de hade inga refraktometrar på lager))

Så försöker nu sakta buffra upp min salthalt för att få igång mina värden :)

Har också upptäckt några saker i mitt kar, en himmla lång maskliknande sak tittar fram ur en av stenarna då och då, den har inte varit helt ute men den delen jag såg som längst var runt 15 cm lång. Inga tentackler eller nått på huvudet syns och den är runt 0,5 cm tjock men ganska platt.

post-4073-14468916253268_thumb.jpg

I en annan sten tittar även här en mask ut men dock mycket mindre än ovan, och denna har tentackler på huvudet och sticker ut och försöker få tag på överblivna matrester (har bara sett runt 5cm av den hittils).

post-4073-14468916253451_thumb.jpg

Vad kan dessa vara?

Har märkt en annan sak också, trodde det var microbubblor på glaset runt akvariet men när jag tittar riktigt noga så är det massa vita prickar som kravlar omkring på rutorna.. som mini mini mini mini artemia fast de håller sig på rutan (utan att flyga iväg fast jag har ganska stark cirkulation) Försökte ta bilder på dem men min kamera är begränsad och går inte att få med sånt smått på bilden.

De ploppar runt fram och tillbaka på rutan ganska snabbt. Vad kan detta vara?

Undrar även om nån kan veta vad detta är för något?

Har ploppat fram ur en ls, är nästan genomskinlig?

post-4073-14468916253667_thumb.jpg

För ett tag sedan fick jag tag på denna lilla sten som desvärre hade ganska mycket glasrosor. :(

post-4073-14468916253963_thumb.jpg

Men 2st pepparmintsräkor fick jobba lite och här är nu resultatet av deras jobb

post-4073-14468916254176_thumb.jpg

Glad att jag skaffade dem :)

MVH Zilwer

post-4073-14468916253034_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydrometrar (flytkropp) har jag däremot många dåliga erfarenheter av med billiga varianter som visar käpprätt åt H-e.

Svingarmar finns också i bra och dåliga varianter, aquarium systems har en som funkar väldigt bra förutsatt att den är hel, ren och fri från luftbubblor - brukar kolla då och då mot refraktometer och vågar nog påstå att deras felmarginal är väldigt liten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra du hittade felet, då går det att åtgärda så det blir rätt igen. Jag skulle dock leta efter en refraktometer så fort som möjligt. Jag är rätt säker på att någon handlare i Stockholmstrakten har en hemma. Dock bör du jämföra priser på denna produkt då de varierar kraftigt.

En kontrollfråga, handlaren som mätte salthalten mätte han med en refraktometer eller med något annat?

Sedan har jag kört med den vipparmsmätaren greger nämner, även den bör kontrolleras med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är den vipparmsmätaren som ni nämner som jag har, vet inte varför den har börjat visa så pass mycket fel, för 1 månad sedan visade den åt andra hållet men inte mycket när jag kollade mot refraktometer. Då visade refraktometern 1.025 mot min vipparmsmätare 1.023.

Har försökt att göra rent den ordentligt men inget verkar hjälpa och mitt nästa inköp blir en refraktomter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte min vipparmsmätare: Aquarium systems, instant ocean hydrometer, mot en annan vipparmsmätare och även en refraktometer, och nu även mot min flytmätare alla dessa 3 gav lägre an min vipparmsmätare.

Om jag mäter mitt kar nu med min vipparmsmätare så visar den 1,026 medans min flytkroppsmätare endast visar 1,020 (skall kolla mot en annan refraktometer eller få tag på pengar till en egen :) så snart jag kan )

Märket på flytkroppsmätaren kommer jag inte ihåg (slängde förpackningen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...