Gå till innehåll

Sofia o Jonas 260 liters akvarium + clownhotell


Botan

Rekommenderade inlägg

Satte igång vårt 260 liters akvarium December 2007. Sedan dess har en hel del hänt.

För det första hade vi problem med sky hög nitrat i flera månaders tider. Som tillslut gick ner i Maj. Hade trots det fiskar och dom verkade inte bry sig om det.

Hade några månader Februari-Maj en fjärilsfisk och en vitbröstad kirurg. Tyvärr var kirurgen alldelens för aggressiv så vi lämnade tillbaka honom till butiken. Han går numera i ett enormt kar i Skellefteå..=0)

Sedan skaffade vi oss bla: En till fjäril, en dvärgkejsare, en nemo, en gobie och blue face angelfish (alla ganska små). Tyvärr blev det inte långvarigt när akvariet krashade. Nitrit uppstod (vet ej hur). Med ströks 2 fjärilar, 2 sjöborrar, 2 räkor, 7 erimiter, en dvärgkejsare, en gobie

Ja ha...så kvar var några erimiter, en mager Nemo (lever än idag), en blue facare.

Så vi beslöt oss för att starta om på nytt. Nemon och kejsaren fick gå i ett annat kar och under månaderna Juni, Juli och Augusti, då vårt 260 liters akvarium vila.

Nu är vi i gång igen. Kejsaren börjar bli redan ganska stor så vi har sålt honom. Men just nu består vårt akvarium av: 2 clowner, 2 anemoner (som delat sig), 1 gobie och en clown tryckar bäbis idag ca. 8 cm. Vet att han blir enorm och då ska vi skänka honom till en kille i Göteborg som har 2500 liters saltvatten. Om förståss ingen annan vill köpa honom....=0).

Idag ligger värdena på följande, inte dom bästa men jag jobbar på det:

Nitrit: 0

Nitrat: 25

Ca: 500

Fosfat: För hög....jätte blå (kommer inte ihåg hur mycket)

kh: 8

ph: 8,3

Salt: 1,023

Bifogar bilder...

Utrustning: Am Turbo Flor Blue 1000

2 * Koralia 4

1 * Koralia 3

1 stycke ytterfilter fyllt med ls

Värmare

Metall halogenlampa

P.s Som ni ser har jag en boll i mitten av akvariet...den är fyld med kol och fosfat reduserande. Har ni tips vart man kan gömma den utan att den syns i akvariet? Måste man ha mycket kol eller räcker det med lite grand? Just nu har jag ganska så mycket. d.s

----------------------------------------------------------------------------------------------

Vårt clown hotell:

Uppstartat i Februari. Har länge bara haft en fisk där. En royal dottyback som inte går ihop med några andra fiskar. Han verkade stortrivas där. Idag är han flyttad till vårt lilla 60 liters akvarium där han går för sig själv. Detta akvarium har haft full funktion ända sedan start. Bra värden med låg nitrat under hela tiden. Idag har jag 3 st clowner, en jätte liten kejsare (2,5 cm), en liten Kejsare (3,5 cm) och en florida anemon tror jag. Vet inte riktigt vad det är för någon.

Lägger upp bilder!!

Nitrit: 0

Nitrat 5

ca: 450

Kh: 10

Ph: 8,4

Fosfat: 0

Salthalt: 1,024

Utrustning utöver det som ingår...

2 * koralia nano

1 * koralia 1

post-3597-14468916103116_thumb.jpg

post-3597-1446891610331_thumb.jpg

post-3597-14468916103479_thumb.jpg

post-3597-14468916103667_thumb.jpg

post-3597-14468916103889_thumb.jpg

post-3597-14468916104543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar hur ni byggt en bro av LS. Dock ser det ut pa bilderna som om ni skulle forsoka fa till nagon form av ytavrinning for att fa bort skiten pa ytan. Far ni till den sa kommer ni fa bort en massa skit som samlas i skummaren istallet for pa ytan.

Vart ni ska ha kol mm mera har jag ingen losning pa men det brukar sta pa forpackningen hur mycket ni ska anvanda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Tänkte starta upp tråden igen. Oj ett år har gått och mycket har hänt...Har numera 4 saltvattens akvarium. Ett med koraller och lite fisk i, 3 st med bara fisk i. Kommer att ha ordna fler korall akvarium. Det är ju så vacker. Så här ser vår fisk lista ut numera:

* 260 liter korall akvarium: Här bor: En st KubBert (Koffertfisk), en st kirurg, 1 st elddvärgkejsare

*Clown hotell: 2 st sammets clowner

*200 liters hörnakvarium: 1 st clown, 1 st frökenfisk, 1 st kulfisk, 2 st Bernettes Anthias

*120 liters akvarium: 1 st Doris

Senaste nytt: Var nere i Göteborg och tog upp en massa koraller, en blå mussla, 2 st fiskar varav en kirurg och en st blenid. Allt överlevde under de 14 timmar som det tog att åka hit med dem. Tyvärr var det en svin dyr affär som jag handlade ifrån.

Ytavrinning ja...jo det vore ju bra att ha men det har vi tyvärr inte i något akvarium alls

Skickar med lite nya bilder : förresen är vår mussla för mycket utslagen. Får den brist på ljus?

post-3597-14468917816509_thumb.jpg

post-3597-14468917816715_thumb.jpg

post-3597-14468917816893_thumb.jpg

post-3597-14468917817196_thumb.jpg

post-3597-14468917817738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nicke83: Clowntryckaren betedde sig som ett monster så vi sålde honom till en kille som i sin tur sålde honom som i sin tur sålde honom osv. Vet inte vart han är idag, men han har vart ett otaliga ggr på djur affären i omgångar. Han käkade allt i sin närhet och var otrevlig mot andra fiskar samt att han hoppade ur burken...=0(. Aldrig mer ett monster för oss...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nicke83: Clowntryckaren betedde sig som ett monster så vi sålde honom till en kille som i sin tur sålde honom som i sin tur sålde honom osv. Vet inte vart han är idag, men han har vart ett otaliga ggr på djur affären i omgångar. Han käkade allt i sin närhet och var otrevlig mot andra fiskar samt att han hoppade ur burken...=0(. Aldrig mer ett monster för oss...

hehehe, jag har hört att de är riktigt elaka.... hörde om en som käkade på silikonet i katnerna på karet och det blev tillslut läckage. dock är de jättefina!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...