Gå till innehåll

Död HLP. Något jag missat eller trasig?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Köpte en begagnad 8070 för en tid sedan. Den har sedan stått oanvänd fram till nu.

Min sump i källaren börjar nu närma sig att vara klar så jag kopplade in pumpen och försökte starta den. Händer inget alls ......

Provade att köra den precis efter köpet och då snurrade den. Den har som sagt sedan stått i ett hörn oanvänd.

Finns det något man kan prova eller har den blivit ett bojsänke medans den "vilade"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det fortfarande finns hopp för gummipackningarna, så bör dessa smörjas med (giftfri) silikonspray. Håller man sånt underhåll regelmässigt så håller gummi:t en evighet.

Fast kommer man åt dessa i en HLP? Frågan är hur mycket man kan plocka isär. Jag tog bara bort locket så jag kunde rotera "propelern".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppföljning på detta:

Någon gång under natten så stannade pumpen. Den är gott varm, så antar att överhettningsskyddet slog till.

Man kan ju då anta att den inte blivit ordentligt kyld. Kan det bero på att det inte kommer in vatten i alla delar (för mycket luft i den)? Hur åtgärdar jag i så fall det?

Givetvis under förutsättning att den inte brunnit upp ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste också vara nogrann när du spänner ihop pumphuset så det inte blir för tajt alt snett ihop spänt för då går den varm.

Efter jag har rengjort min pump drar jag de fyra skruvarna väldigt löst och sedan startar jag upp pumpen och ser efter om den läcker någonstans eller om det låter om pumpen, behövs det justerar jag lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...