Gå till innehåll

Refugium


Peter M

Rekommenderade inlägg

Har fått ett utrymme över i min Deltec-sump då jag tagit bort filterplattorna.Tänkte kanske köra med levande sten här men börjar fundera över ett reugium.Kan jag göra ett sådant i min befintliga sump som alltså är igång?Vad ska jag tänka på och använda?Kan DSB vara något.Tacksam för tips.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag håller på och ritar på samma sak, men vad jag förstår så är DSB en tickande bomb om man inte är väldigt försiktigt, så jag har börjat tänka om i just det avseendet.

Förresten, du kanske har sett den här,men det finns en rätt bra bild över hur en refuium kan se ut här på sajten https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&amp ;KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna...

Mvh,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aerie:

Finns det någon länk där man kan se hur minsta storlek man kan räkna ut till sitt akvarium!?

Så som mitt 500liter vatten brutto

ca 100Kg sten

skulle motsvara xxx storlek

Utrymmet är ju oftast begränsat under bänken så om man kunde slimma till DSB del en som ändå skulle funka

Har plats för ett som skulle kunna bli 20x40x35 (breddxlängdxhöjd) 28liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian- Minsta hållbara ytarean på en DSB är lite drygt 1500kvcm om jag inte minns fel,dvs typ 40x35cm. Ju större area du har desto längre kommer faunan att hålla utan att du behöver fylla på med ny levande sand.

Vahagn- Vanliga fel för att DSBn inte håller; man har eremiter,sjöstjärnor eller andra lägre djur/fiskar som käkar upp faunan i sanden. Sen så kommer microfaunan i längden balanseras ut tills bara ett fåtal arter lever däri,därför behövs den regelbundet fyllas på med ny levande sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...