Gå till innehåll

Invändig sump - funderingar...


Outbacker

Rekommenderade inlägg

Håller på att planera ett nytt kar på 700-800 liter och av olika anledningar så kommer det att bli en intern sump i ett av de bakre hörnen. Frågan är om det är någon som enbart låter skummaren stå för cirkulationen i sumpen eller om de flesta har en cirkulationspump för detta? Skummaren borde ju arbeta effektivare om den ensam cirkulerar vattnet? Detta är ju högst beroende på hur skummaren är konstruerad förstås men tips på lämpliga sådana för ett kar i denna storleken och med detta monteringssättet mottages gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationen "I" sumpen? menar du för att hålla vattnet i sumpen i rörelse så gör den ju det av sig själv. Menar du att använda skummaren som returpump, borde det ge en massa bubblor ut i karet. Menade du något annat är jag rädd att jag inte förstod över huvudtaget, och gärna får tydligare förklarat. (Jag har huvudet fullt av vad som nu dunstar från hammarlack, så jag är kanske mer än vanligt förvirrad.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att använda skummaren som returpump med ev. en bubbelfälla enbart. Det finns ju dock skummare med olika integrerade lösningar för att hålla nere antalet mikrobubblor.

Tanken är ju som sagt att hålla nere storleken på sumpen men förmodligen kommer jag att få använda en separat cirk.pump för att få det hela att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja fördelen som jag ser att ha en pump som pumpar ifrån sumpen är att du får ett bra flöde och då slipper ha en massa fula pumpar i karet istället.

Kör du bara med skummarens utlopp tillbaka i karet så får man inte så mycket flöde som jag skrev.

Har för mig att PWIN kör med en returpump under skummaren för att minimera platsen i karet. Dagens sump skummare brukar väll bara gilla en vatten nivå på mellan 10-25cm som max så om man utgår från detta så får man ju lätt plats med en kraftigare returpump där under

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationspumpar utanför sumpen kommer jag nog inte ifrån då det kan vara svårt att placera utblåset från sump-pumpen optimalt så att det blir en bra riktning på strömmarna.

Tror inte jag har sett några bilder å hur Pwin har löst det? Har kollat hans tråd.

Nja fördelen som jag ser att ha en pump som pumpar ifrån sumpen är att du får ett bra flöde och då slipper ha en massa fula pumpar i karet istället.

Kör du bara med skummarens utlopp tillbaka i karet så får man inte så mycket flöde som jag skrev.

Har för mig att PWIN kör med en returpump under skummaren för att minimera platsen i karet. Dagens sump skummare brukar väll bara gilla en vatten nivå på mellan 10-25cm som max så om man utgår från detta så får man ju lätt plats med en kraftigare returpump där under

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...