Gå till innehåll

Är detta något biofilter eller är det tillsatser?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har köpt ett redan uppstartat nanokar, och efter en tid grävde jag runt i sumpen, som skulle bestå endast av ls, men där hittade jag dessa rören, vet någon om detta är ett biofilter av typen som ska simulera ls? eller är det någon typ av tillsats???

har försökt googla men jag kan inte identfiera det, biofilter för mig brukar vara svarta eller blå plastbollar.

och om någon vet vad det är, är det vettigt? och hur sköter man dem?

Tack på förhand

post-4058-14468916120742_thumb.jpg

post-4058-14468916120896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just denna sort är inte det som brukar kallas makaroner. Riktiga "makaroner" var och är inget annat än mekaniska filter. De görs av keramik men är inte porösa. Deras funktion som mekaniskt grovfilter uppnås genom att håligheterna skapar en massa sedimentfickor när vattenet tvingas igenom. Makaroner är bäst lämpade för utefilter.

Den här typen som du visar på din bild är en utveckling på de ursprungliga makaroner i och med att materialet är väldigt poröst. Tanken är att den porösa ytan skall ge fäste för en massa bakterier. Om det i verkligheten (RL för internetgenerationen) fungerar så är en annan femma.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha.. ni e juh goa. täntke.. vad menar han med rl??? irl hade jag fattat direkt.

tack så mycket för hjälpen.

okej. jag har haft dem ur karet ett tag nu, fast de har legat under cirkulation med gammalt vatten som kommit ur karet vid vattenbyte.. tänkte att det kanske öka sannolikheten att de överlevde om där satt några stackars levande bakterier på dem.

i sumpen har jag redan lite ls. men vet inte, låter som det råder delade meningar om det här keramiska biofilter historien fungerar.. jag kanske ska satsa på att köpa lite mer ls istället. vet inte om jag behöver mer filter heller

Men, det är ingen som någonsin sett att det har en negativ effekt på karet med det här tramset? - det är typ liten positiv effekt, eller ingen effekt alls som gäller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha.. ni e juh goa. täntke.. vad menar han med rl??? irl hade jag fattat direkt.

tack så mycket för hjälpen.

okej. jag har haft dem ur karet ett tag nu, fast de har legat under cirkulation med gammalt vatten som kommit ur karet vid vattenbyte.. tänkte att det kanske öka sannolikheten att de överlevde om där satt några stackars levande bakterier på dem.

i sumpen har jag redan lite ls. men vet inte, låter som det råder delade meningar om det här keramiska biofilter historien fungerar.. jag kanske ska satsa på att köpa lite mer ls istället. vet inte om jag behöver mer filter heller

Men, det är ingen som någonsin sett att det har en negativ effekt på karet med det här tramset? - det är typ liten positiv effekt, eller ingen effekt alls som gäller?

Hej Peter!

Om detta är något liknande "makaroner", så är det inget trams med det. :)

Den ända nackdelen med "makaroner" är ju det när man köper det, så är där ju inga bakterier alls, utan man måste ju vänta betydligt längre än med ls.

Men det behöver ju inte du vara orolig för, eftersom du sa att du hade köpt det begangnat eller?

Men sen så beror ju det också på hur länge sakerna i sumpen har legat. Har det legat flera timmar eller dygn, så kan du räkna med att det är stendött i makaronerna. :smiley24:

Det är inget fel med "makaroner" förutom som jag skrev innan att det tar en tid innan bakterierna har bildats. Det finns liknande "makaroner" som företaget "Sera" producerar som heter Biopure och Siporax och sägs att 1 liter Siporax rengör 200 liter vatten beroende på belastningen.

I "makaronerna" bildas ju nitrit nerbrytande bakterier först och efter en tid även, inne i "makaronerna", nitrat nerbrytande bakterier.

Lycka till!

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, on topic... Mm.

Är du ute efter articifiella biofilter, är blå filtervadd bättre, enklare att hantera, och billigare i inköp. Nu har du redan dessa, så inköpskostnaden är högre för filtermatta. Trist, annars hade valet varit självklart.

Nitritkonsumerande bakterier är alla biofilters stora grej. Det går fort, och är egentligen inte speciellt svårt att få 0 nitrit. (Ej mätbar, principiellt inte detsamma som faktiskt 0, men för resonemangets skull) Deras restprodukt är dock nitrat, varför man brukar kalla biofilter nitratfabriker. De skapar självklart inte nitrat ur tomma intet, och om man rengör dem regelbundet är den mekaniska filtreringen snarare än den biologiska orsaken till de låga nitrit och nitrat nivåerna som uppstår. Om makaronerna alls är kapabla att skapa aneroba miljöer, vilket är nödvändigt för att få någon meningsfull nitrat nedbrytning är jag ganska tveksam till. Jag skulle vilka hävda att det finns 2 sätt att få märkbar nitrat nedbrytning. LS, och svavelmedia baserade filter. Men gör jag det kommer säkert någon att säga emot mig, och komma dragandes med tex DSB som exempel på nitrat filter. Något som egentligen är imiterad LS i mitt tycke. Så därför säger jag inte att de ovan två nämnda sätten är de enda verkligt effektiva filterna för att avlägsna nitrat.

Sen är ju LS så mycket mer än bara nitrit/nitrat nedbrytning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

shit.

varför skulle något vara lätt i denna värld? hmm.. men sedan samtidigt, så, det gör det lite kul också, man lär sig allt eftersom.

okej. i min burk har jag nu bara två räkor, tre turbosniglar, och 5 koraller, 6-7kg ls, med ls i sumpen, har ytavrinning och vitt typ bomullsaktigt akvariefilter, som byts varje vecka. jag inbillar mig att nitrit/nitrat inte är något stort problem, mäter nitrat, men kan inte hitta det med saliferts test, dvs mäter 0 i nitrat. Räkorna matar jag 1-2 ggr dagligen i små doser.

sedan en tid kör jag också aktivt kol och phosfatremover (inte rowaphos, något annat)

men, om jag förstår er rätt nu, så finns det inget mervärde i artificiella biologiska filter? ls sköter nitrit/nitrat nedbrytning också? (om ni undrar varför jag är dryg, så har jag beslutsångest om hurvida jag ska stoppa tillbaka biofiltert eller inte)

tack för hjälpen förresten! ska kolla era galleri om ni har bilder på era kar.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den belastningen känns det rimligt att testa lågt på nitrit/nitrat.

Som regel i saltvatten förlitar man sig på att exportera restprodukter innan de bryts ned, via en skummare. Resten, det som faktiskt hamnar i vattenpelaren tar LS'en hand om utan några större problem. Jag inbillar mig att ett nitratfilter och ett mer konventionelt biologiskt filter borde kunna ersätta skummaren, men jag vågar inte rekomendera mina teorier baserade enbart på min erfarenhet.

Om du inte har någon skummare skulle det vara rekomenderat, och har du skummare är makaronerna antagligen helt överflödiga. Fast, till ett så litet kar.. Håll rent ditt mekaniska filter, så tror jag du kan göra vad du vill med makaronerna, oavsett från, eller närvaro av skummare.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...