Gå till innehåll

Ocellaris


Irene M

Rekommenderade inlägg

För en vecka sedan "råkade" Jag få med mig 2 unga ocellaris. Dom är odlade i England. JAg har levande sand macroalger en plast anemon och en lerkruka i det karantän akvarium på 60 liter jag har dom i nu. Dom har varit pigga och äter bra hela tiden. Dom bråkar lite och den ena vill stjäla den andras mat hela tiden. Men det har inte varit några jättebråk eller så vad jag har sett. I går kom jag hem sent efter ett möte och min dotter som normalt inte är ett dugg intresserad av mina fiskar var jätteorolig. Hon älskar de här små fiskarna och sitter och tittar på dom hela tiden. Den ena clownen stod och tryckte i ett hörn och knep med fenorna. Den andra simmade runt krukan och så fort den såg mig upp till ytan. JAg matade dom och båda två åt med god aptit. När maten var slut simmade den tillbaka till sin hörna och såg verkligen sjuk ut. JAg gjorde då ett första vattenbyte ca 30 % släckte och gick och la mig. När jag vaknade i morse var allt som vanligt igen. Båda två simmade omkring krukan och kom upp till ytan när dom såg att det är matdags. JAg har inte sett detta beteende tidigare och är jätteorolig nu. Är den sjuk? Eller är det något som clowner gör?

JAg kollade vattenvärden i går innan vattenbytet: PH: 8,1 salt 1,024 nitrit, ammonia 0 nitrat mindre än 10. Temperatur 23 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här skrev jag på annan plats i forumet för ett tag sen:

"Trodde en av mina ocellaris skulle dö för ett tag sen, han var alldeles hängig och blek - först nere vid botten och sen uppe vid ytan och reagerade inte på mat ens om strömmarna gjorde så det krockade med honom. Men dagen efter åt han lite och var piggare, och dagen efter var han så ivrig på maten att han inte väntade på att jag skulle släppa flingorna utan var på och åt från handen så fort mina fingrar kom i (brukar släppa flingorna under ytan för då ser dom de bättre och inte lika många åker in i överrinningen till ingen nytta). Så jag antar att även fiskar kan drabbas av lindrigare sjukdomar som deras immunförsvar tar hand om utan medicinering eller nåt - nån slags motsvarighet kanske till våra förkylningar och magsjukor?"

Och jag vet fortfarande inte vad som hände men sedan dess har han (eller om det var hon kommer inte ihåg nu) varit helt som vanligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest saltishenke

"Clowner" är lite speciella innan dom aklimatiserat sig men efter det så tål dom extremt mycket.

Jag tog 2 st av en polare till mitt nano för ett tag sedan den ena fick prick med en gång men det enda som behövdes var en temperatur höjning för många bakterier dör vid + 30 grader nu har jag haft en enorm tur dom två jag tog av polaren har nu bildat ett par och har i dag ynglat av sig så där ser du hur "SPECIELLA" dom är innan dom aklimatiserar sig.

Och snart får dom ett nytt fin t hem för nystart av ett lido är på G......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Va brukar ni ge för mat till clowner, förutom artemia?

Mina små clowner är nästan rädda för artemia.. kanske lite för stora tuggor att ta? Vissa artemia är ju nästan större än clownerna... Annars så äter mina clowner New Life Spectrum Marine Fish Formula pellets med glädje, och även cyclop-eeze. Försöker varva lite varierad kost så gott man kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...