Gå till innehåll

varför dör mina sten koraller


Saltis

Rekommenderade inlägg

två av mina korraler blir mindre och sedan dör varför?

jag använder ultra organic och ultra Min två gånger/vecka och använder saliferts Natural lodline

byter vatten 10 procent varje varannan vecka förutom när jag åkte utomlands som det var 1 månad jag har två mh lampor och det är ca 26-28 grader i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att följande info kan vara bra som grund för att få nåt vettigt svar överhuvudtaget.

-Belysning, watt, hur gamla lampor, kelvintal.

-Vatten, använder du osmos och ifall du har silikatfilter på osmosen.

-Grundvärden i karet, salinitet(typ av mätare) dKh Mg Ca.

-Tillsatser och metod, (kalkreaktor, balling, kalkwasser och övriga eventuella tillsatser).

-Art/placering på korallen eller en bild, hur länge du haft den och om du ändrat placering på den(närmare/byt ljus eller riktat pumpar mot den).

-Filtrering,skummare märke och modell, använder du Kol, fosfatremower, Zeovit eller nåt annat.

Det är otroligt många aspekter som kan inverka på en koralls hälsa och man behöver utesluta en hel del möjliga fel för att kunna gissa vad som kan vara fel. Har man tur så är det nåt enkelt som pumparna som Trilobite är inne på eller för mycket eller lite ljus.

Dina värden kan vara fel och du kan ha bytt media och överdosera bara några exempel på vad som kan orsaka sånahär reaktioner.

Folk på guiden brukar vara väldigt hjälpsamma men man behöver förse dom med tillräcklig info för att dom skall kunna svara. Kan du få fram de det jag frågat om så är vi en bit på vägen, själv är jag ingen guru men du kan ju få fart på nån slö rackare;).

Lycka till!

//NiXoN

Edit;får skriva snabbare de händer mycket innan man får in sitt inlägg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har du för saltmätare? hade själv problem med sps o lps koraller ett bra tag det visade sig vara saltmätaren (DEEP SEA) som visade 1,022 men verkligheten var det 1,030. inte konstigt att korallerna inte klarade sig när vattnet dunstade. har idag en refraktometer istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din saltmätare verkar vara av en flotör/vipparms typ som kan vara lite opålitlig, kalibrera den gärna hos någon akvarist som har en refraktometer.

Det låter dock som om du blåst ihjäl den rackaren, att de blir nån matbit att liga på dom är ingen större fara. Men det låter som om du matar rätt kraftigt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia är rätt hård med utsläpp av nässelgifter vad jag hört, så kanske kanske skulle aktivt kol hjälpa upp andra individer i karet. Salthalten är en möjlig orsak, samt närheten till andra intilliggande koraller.

LPS:er är vackra, men dom kräver plats. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack mattias nu har jag skaffat en refractometer och det visade sig vara 1,030 och det gamla visade 1,023 så nu håller jag på att ta ner det sakta.

jag tror att jag matar lite för mycket så det ska bli lite mindre i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...