Gå till innehåll

Limma akvarium..


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Hej.. ska nu till helgen limma ihopp mitt 300L kar så nu vill ja ha lite olika tipps på hur nu har gjort och tycker att man ska gå till väga.

jag har redan limmat ihopp ett 500L kar och ett 150L med lykat resultat men kul med andras ideer på hur man "ska" göra..

tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Den som söker skola finna..."

Min metod går ut på att använda tandpetar som distanser mellan glasen. Först lägger man ut en rätt bra sträng med silikon och lägger på tandpetarna, sedan fäster man skivan emot och fixerar under ett dygns härdning. När det är klart, ta bort tandpetarna och rensa bort överflödigt silikon som kan ha klumpat sig (borde inte behövas), sedan är det bara att tejpa/maskera för att göra hörnfogarna.

Lägg på ett rätt bra lager silikon och blöt fingret i lite vatten för att lättare stryka ut och få en jämn fog. Ta bort maskeringstejpen så snart du fått ett lyckat resultat, sedan är det bara att låta härdningen få göra sitt. Klart!

Glöm inte T-röd mellan varven för att se till att inget fett finns på glaset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Silvan igår och på avdelningen med lim och tejp såg jag att de hade ett paket med fyrkantiga bitar i som var till för att göra snygga hörnfogar. På varje bit var ett av hörnen kapat i olika former så man kunde vå en rak, konvex, konkav och en form till jag inte såg, kollade inte så noga, men det kunde ju vara ett hjälpmedel till o få snygga fogar i karet.

Tejpa alla raksträckor innan du börjar foga, och ta bort tejpen diekt efter, så blir det snygga silikonfogar och du kommer säkert att bli nöjd med ditt resultat.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen,

använde glasspinnar som jag blött i vatten när jag fogade i badrummet senast.

Det borde funka vid akvariebyggen också.

Med glasspinnar får man en bättre fog än med fingrar eftersom det är lättare att få en jämn fog.

Vid större foga får man käka en magnum innan man sätter igång.

Fördel man får en anledning (om man behöver en) för att käka en pinnglass :)

Jimmy: har sett dem här också i byggmarknaderna, de kallas foghajar här. Men glasspinne tricket är billigare och godare.

/Stoffe

PS: Glöm inte att blöta glasspinnen annars blir det en massa klet, men det gäller ju vid fingerfoging också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla tips.. har just limmat ihopp karet.. blev riktigt bra... ska bara fin lira lite sen med snygga raka fogar på glaskanten. sen är det bara att komma på hur man gör en bra sump till karev.

nån som vet hur man på ett bra sätt tar hål i karet? och förslag på överriningsbox m.m.. vill ha många förslag så ja kan se om dom är bättre en det jag har tänkt på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hål i karet... Diamant-hålborr? Jula har som passar till 25mm's genomföringar, (som gjord för det) och behöver man större går det att lägga överlappande hål, och avsluta med diamant slipstift på dremel.

B!

Behöver ja ett större rör en 25mm till mitt 300 literskar med en sump på kanske 75-100 L

Kanske nån som har gjort en egen ytkamm som kan komma med några bra förslag på hur man går till väga.. har tänkt att göra en egen imorgon av plexiglas. borde ju gå..

förslag på en bra returpump också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver ja ett större rör en 25mm till mitt 300 literskar med en sump på kanske 75-100 L

Kanske nån som har gjort en egen ytkamm som kan komma med några bra förslag på hur man går till väga.. har tänkt att göra en egen imorgon av plexiglas. borde ju gå..

förslag på en bra returpump också..

Ifall du inte förstår Björns beskrivning ovan så får du en bild här:

post-1377-14468916150758_thumb.jpg

Det borde gå bra att göra en egen kam av en bit plexi, sticksåg på låg hastighet eller vinkelslip bör funka. Vinkelslip kan ge dig en del smält plast du får bryta loss sen, men det går.

Returpump: hur mycket får den kosta?

Billig: New Jet

Mindre billig: Deltec HLP (ska stå torrt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va och försökte köpa pvc på ahlsel idag. va svårt att få tag i rätt rör. så jä#"a dyrt att köpa på nättet.. men det är kanske ett måste.

och vanlig grå pvs rekomenderas inte av tillvärkarna. man ska ha en som står imot syra.. kommer inte ihåg va den heter. men den fanns som minst i 50mm.. och inga kranar fans att köpa.. så det får nog bli nät prylar endå..

men kommer 25mm att räcka eller ska man köra med 32 och en kran som man kan strypa flödet med. blir nog det för så kan man ju stänga av om man skulle behöva det..

pumpar. jag köper häldre det lite dyrare som är lite bättre.. vinner man oftast på i längden.

ska forska lite om Deltic HLP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med olika grova rör är att man har grövre rör ner för att klara flödet, eftersom kraftiga pumpar kan trycka mer vatten genom rören än vad självfall släpper igenom. Mitt 200 liters kar har 25mm på båda hållen. Klarar 3000l/h ned åtminstonde. Pumpar med hög tryckhöjd faller i kategorin kraftiga, inte nödvändigtvis de med högst flöde.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...