Gå till innehåll

Hur lång slang efter osmosfiltret?


Jens Netteberg

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har en uppfattning om hur lång slang man kan ha efter osmosfiltret, dvs den slangen som det droppar osmosvatten ur?

Min fundering är om jag skulle kunna ha en som är 12 - 13 meter och som dessutom går upp via taket (2,5meter) för att sen åter gå ner till sumpen.

Jag har idag osmosfiltret i tvätt stugan där jag fyller dunkar. Det hade ju varit kanonsmidigt om man kunde fylla direkt ner i sumpen istället. Tänkte ett tag att jag kunde satt osmosfiltret vid sumpen och sen dra vatten ledning dit men kruxet är att jag inte har avlopp där :smiley5:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

längden på slangen spelar ingen nämnvärd roll däremot kan ju höjdskillnaden göra det du får ett tryck på 2,5 bar på 2,5 meter i slangen alltså osmosen måste trycka 2,5 kg ungefär för att lyfta vattenpelaren till den höjden.

mitt tips, prova om det orkar lyfta till den höjden orkar den det skall det troligen inte vara några problem mer än att osmosen kanske inte levererar så många liter som den är angiven för.

men en liten reservation "tanke" för att kanske du får övertryck på membranet från fel håll och sämre rening är en möjlighet.

skall själv praktisera detta i framtiden så kom gärna med feedback på om det funkar.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

längden på slangen spelar ingen nämnvärd roll däremot kan ju höjdskillnaden göra det du får ett tryck på 2,5 bar på 2,5 meter i slangen alltså osmosen måste trycka 2,5 kg ungefär för att lyfta vattenpelaren till den höjden.

mitt tips, prova om det orkar lyfta till den höjden orkar den det skall det troligen inte vara några problem mer än att osmosen kanske inte levererar så många liter som den är angiven för.

men en liten reservation "tanke" för att kanske du får övertryck på membranet från fel håll och sämre rening är en möjlighet.

skall själv praktisera detta i framtiden så kom gärna med feedback på om det funkar.

mvh Peter

Såg ditt svar när jag skrivit förra inlägget.

Det är just det med höjden om skrämmer mig lite. Ska ta mig en funderare på om jag kan gå en annan väg i huset och på det viset slippa att gå upp så högt.

Än så länge är det på idéstadiet men visst blir det aktuellt så lovar jag återkomma med feedback.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ungefär 23 meter 6/4 slang från min osmos. Och trycket är att tio meter vattenpelare motsvarar en bar. Det tryck du förlorar där slangen går uppåt får du igen där den går nedåt.

Jag har osmosen kopplad via en magnetventil på timer.

Jag är dödum på såna här saker, men menar du att dimensionerna är Yd 6mm och Id 4mm ?

Det är det som sitter på min osmosanläggning.

Har du en nivågivare i sumpen också eller går den bara på timer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är dödum på såna här saker, men menar du att dimensionerna är Yd 6mm och Id 4mm ?

Det är det som sitter på min osmosanläggning.

Har du en nivågivare i sumpen också eller går den bara på timer?

ytter 6mm, inner 4mm. det stämmer. , har för mig att stig kör med en svart sådan slang

typ om du tänker dig gardena bevattnings system.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog börja kolla vart man kan få tag i en magnetventil till bra pris.

Är det inte så att om man köper en som är stängd i strömlöst tillstånd så borde det inte vara någon risk för överfyllnad vid tex ett strömavbrott om nu ventilen fungerar förståss ?

Kolla runt lite. Samma slang finns för pneumatiskt bruk, men även som bränsle, eller lufttrycksslang på lastbilar o bussar. Med andra ord, slangen kan vara billigare på något ställe. Jag är ju grymt snål, så jag tog hem en rulle från verkstan...

B!

Sen får man väl åka till Hbg och köpa slang billigt av Björn som har en hel rulle hemma. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejs.

läste på bruksanvisningen till min osmos "aquatic nature" i där står det att det skall vara fritt flöde ut från osmosen annars finns det risk för skador på membranet.

hur allvarligt man skall ta på det vet jag inte, iaf så kommer jag testa min tryckhöjning blir kanske max en 1,5 meter

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka: Jag har läst igenom ditt inlägg och det var väl lite det som startade min tankeverksamhet :ler:

Nu har vi tack och lov inte en söndrig diskmaskin eller tvättmaskin så jag får försöka hitta en magnetventil på annat håll om jag nu inte blir tvingad att köpa en för sina sura 800.- :x

hejs.

läste på bruksanvisningen till min osmos "aquatic nature" i där står det att det skall vara fritt flöde ut från osmosen annars finns det risk för skador på membranet.

hur allvarligt man skall ta på det vet jag inte, iaf så kommer jag testa min tryckhöjning blir kanske max en 1,5 meter

mvh Peter.

Jag använde båda geniknölarna innan idag och kom på att jag kan ju faktiskt sätta osmosen under köksvasken istället och på det viset slipper jag att gå upp via taket. Då kommer jag bara dra den under köksskåpen och sen längs en vägg i köket innan jag är vid sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka: Jag har läst igenom ditt inlägg och det var väl lite det som startade min tankeverksamhet :ler:

Nu har vi tack och lov inte en söndrig diskmaskin eller tvättmaskin så jag får försöka hitta en magnetventil på annat håll om jag nu inte blir tvingad att köpa en för sina sura 800.- :x

Trevligt, jag hade inte heller någon trasig tvättmasklin hemma. Så jag drog till en snubbe i stan som tar hand om gammalt skrot å han hade en. Skulle kunna tänka mig att det finns en sådan nere hos dig med, kolla på större återvinningsanläggningar dom har säkert. Jag gav en hel hundring för min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt, jag hade inte heller någon trasig tvättmasklin hemma. Så jag drog till en snubbe i stan som tar hand om gammalt skrot å han hade en. Skulle kunna tänka mig att det finns en sådan nere hos dig med, kolla på större återvinningsanläggningar dom har säkert. Jag gav en hel hundring för min.

Låter som det är all anledning att lägga en timme eller två på att leta lite.

Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en sjyst återvinningsgård här, i anslutning till soptippen. De har massor av grejer. De fullständigt vägrar låta en demontera några magnetventiler dock. Ska man göra något sådant, för man smyga in nattetid, och det är inget jag rekomenderar... Bevakningsbolag, hundförare, osv. Var mycket bättre för ett par år sedan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...