Gå till innehåll

Intro av ny fisk...


dominique

Rekommenderade inlägg

Hur lång tid är det rekommenderat att vänta från och med det att man satt i sina första fiskar tills dess att introduktion nr 2 är ok för att bakterierna och värdena skall hänga med?

Jag har fem chromis, 10 turbos, en sjöstjärna och ett antal koraller varav allt mår prima.

Nitraten ligger på ca 5 mg.

Hur många fiskar skulle ni introducera vid nästa inköp och efter hur lång tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om allt mår prima och du inte har några problem så tycker jag att du kan tillsätta fler fiskar, dock vet jag inte hur länge karet har varit igång.

Z. Flavescens är en relativt lätt fisk men en Z. Veliferum är lite knepigare att ha att göra med av någon anledning.

Det är ju algätare båda två så det är bra om man har lite alger i karet som den kan noppa på så att du inte behöver ösa i nori och andra alger.

Nitratet behöver ju inte påverkas men det troligare att det går upp lite innan bakterierna har ökat i din ls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om allt mår prima och du inte har några problem så tycker jag att du kan tillsätta fler fiskar, dock vet jag inte hur länge karet har varit igång.

Hej Göran och tack för ditt svar!

Karet har nu varit igång i 45 dagar, dvs lite mer än sex veckor. Jag har alla preparat som nämnts av Papi hemma så vattenbyte är inte något bekymmer. Jag kan dock inte säga att jag har något överflöd av alger, kalkalger och limegröna alger som liknar kalkalgerna till form och utförande börjar dock frodas mer och mer.

Hade du introducerat kirurgerna eller ett clownpar först om det skulle ske under de närmaste veckorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är medveten om att de blir stora men som jag uppfattade killen i saltvattensbutiken så skulle det ta en evighet. Jag har dock ingen lust att riva mitt rev för att få tag i en fisk om det är möjligt att undvika, hur stora och hur snabbt har era vuxit sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satsat på att introducera ett clownpar under november månad. Följ råden du får om Veliferum, skippa den eftersom den blir stor.

Låt det gärna alltid gå 6-8 veckor mellan introduktion av ytterligare fisk. Då hinner de acklimatisera sig. Eventuella sjukdomar uppträder alltid första tiden, men är allt ok efter 6-8 veckor så kan man känna sig skapligt säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är medveten om att de blir stora men som jag uppfattade killen i saltvattensbutiken så skulle det ta en evighet. Jag har dock ingen lust att riva mitt rev för att få tag i en fisk om det är möjligt att undvika, hur stora och hur snabbt har era vuxit sig?

Jag tycker inte att du ska basera ditt beslut på hur fort fisken växer eftersom den har kapacitet att bli stor och du måste nog formligen riva akvariet sen för att få tag i en fisk.

Du måste nog anpassa dina fiskar efter ditt akvariums storlek säg någonstans mellan 10- 15 cm:s fiskar.

Det har tagit min kejsare 4 år att nå en storlek av ca 18cm.

Du kan ju inte gärna ha ihjäl fisken när han blir för stor, det går ju visserligen att sälja den men en så stor fisk har en tendens att ha svårt att anpassa sig till en ny miljö vilken tyvärr oftast innebär döden som enda utgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan med gott samvete ha i en Veliferum och eller Flavencens samtidigt. Det viktiga! Ha koll på storlekarna. Samma storlek= mycket revir strid, olika storlek= viss revir strid. Den mindre av de två brukar ge med sig! med anledning av storlek, de fiskar du har anpassar sin tillväxt till burken de går i. Dessutom tar det lång tid innan din Veliferum blir 20cm........

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en som växte ur mitt 250 liters på ett halvår litet drygt. Den var 8cm när jag köpte den.

Vid 14 - 15 cm längd började den bete sig konstigt. Patrullera efter framrutan när jag var på avstånd. Den blev skygg för mig. Efter att ha varit mattiggare drog den sig undan när jag kom med maten. Och den blev mer aggresiv. I Petrols tremeterskar blev den sedan lugn igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satsat på att introducera ett clownpar under november månad. Följ råden du får om Veliferum, skippa den eftersom den blir stor.

Låt det gärna alltid gå 6-8 veckor mellan introduktion av ytterligare fisk. Då hinner de acklimatisera sig. Eventuella sjukdomar uppträder alltid första tiden, men är allt ok efter 6-8 veckor så kan man känna sig skapligt säker.

Tack allihop för alla era råd och synpunkter.

Tyvärr/(som tur är) blir det då ingen Veliferum utan den vackra fisken får vänta på ett större kar i framtiden. Jag har fått precis det jag önskade mig och kommer att hålla mig noggrant till vettiga råd som det ovan.

Jag har under dagen gått och funderat lite på vilka koraller man kan ersätta en anemon med om man inte vill ha en sådan och ändå vill att clownerna skall trivas. Har ni något bra tips på en sådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra beslut Dominique!

Jag har två clowner som jag haft drygt 2 år. Jag har en sandanemon samt Sarcophyton, Sinularia, Bubbelkorall och Ephyllia.

Mina clowner har aldrig visat något intresse av att närma sig min sandanemon eller någon av min koraller. Däremot har jag läst här på SG om andra clowner som sökt sig till koraller.

Jag tror mina clowner är odlade och jag har hört att odlade clowner inte är intresserade av anemoner eller substitut. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har två odlade ocellarisar. De älskar min euphyllia, tog däremot nästan ett år innan dom hittade den. Först var den ena där och efter ett par dagar så började dom att turas om, nästan som att den ena vaktar den medans den andra är på utflykt i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...