Gå till innehåll

Hur ser det ut hos din lokala handlare?


salar

Rekommenderade inlägg

Håll tråden ren från att outa butiker med namn.

Har din butik ett bra karantän system som han låter fisken vila i 14 dagar eller vattnas den in i försäljnings karen och säljs dagen efter.

E du villig att betala lite mera för en fisk som har gått i karantän hos din handlare?

Vad kan vi köpare kräva av våra handlare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många intressenta frågor här. Vad som är sant eller inte vad det gäller mina butiker, pluralis då jag har bra tillgång i relativ närhet, vet jag inte med säkerhet. Det jag vet att flera av dem åtminstonde försöker hålla dem i vila innan de säljs. Dock har jag sett exempel på att de koppas in i de vanliga karen också men att de inte säljs på någon vecka.

De tvåp sista frågorna hör enligt mig ihop då jag inte är riktigt säker på hur en bra karantän ska hållas. Jag vill att min handlare ska ha hållt djuren i karantän men borde då veta bättre hur de ska hållas då det borde vara olika på olika djur. Jag har också funderat på hur man ska hantera koraller mm för att minska risken på oönskade fripassagerare. För att samanfatta detta önskar jag att mina handlare har en mycket god kunskap om de de säljer för att de ska ha hanterat djuren på rätt sätt för att de ska må bra samt minska på riskerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg håller mina fiskar i karantän själv när jag köpt dom. Ja inte bara fiskar, allt inkl växter till mina sötvattenakvarier. släpper aldrig ner någontin nytt i mina akvarier utan en karantän på 5 dagar - 6 veckor. Jag skulle aldrig köpa fiskar från en oseriös handlare som inte håller fiskarna i karantän innan jag köpt dom. Jag vill även se att dom äter och beter sig normalt innan. För mig är det oerhört viktigt att en handlare även har kunskap om det han håller på med. Det är ett absolut måste. Jag skulle vilja vända på den näst sista frågan och säga att jag skulle aldrig betala mindre för en fisk som inte har hållits i karantän innan den säljs.

Vad vi kan kräva tycker jag är kvalite´ vad gäller allt. God djurhållning och framför allt kunskap. Jag köper bara fisk,djur från 2 butiker i Stockholm och litar helt på de butikerna vad gäller karantän mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...