Fisherman`s Friend Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Hur lång livslängd har en osmos anläggning jag har inte gjort något åt min på snart 6 år. Skall jag köpa ny byta ut något ????? Citera
stigigemla Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Man brukar byta kolfilter och förfilter en gång om året. Du kan testa osmosvattnet med en kH-test. Det skall slå om på första droppen = kH är mindre än 0,03. Citera
Fisherman`s Friend Postat 16 oktober 2008 Författare Postat 16 oktober 2008 Med andra ord skulle jag behöva byta. vad kostar ett byte har sett att det finns ute en del begagnade osmoser på köpa sälj. Citera
stigigemla Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Förfiltren brukar kosta 300 till 400:- Men jag skulle ju testa före byte. Citera
Fisherman`s Friend Postat 16 oktober 2008 Författare Postat 16 oktober 2008 Fast om du säger byte en gång om året och mitt gått i 7 år känns det väl lite som att det är dags för ett byte Citera
Veijo S Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Köp en ny den är inte så dyr passa på något erbjudande som vissa ställen har fick min osmos ny för typ 800spänn Citera
-=Mr_B=- Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Normalt sett är det billigare med filter byte än att köpa ett helt nytt filter. Beror självklart på kapacitet osv, men kol brukar man rekomendera att bytta minst var 6'te månad och partikel / sedimentfilter byter man så ofta det behövs, alternativt samtidigt som kolfiltret. Själva membranet är den delen som klarar sig bäst, men bara om de andra två filterna gör sitt jobb.Köper man en begagnad osmosis bör man antagligen räkna med att byta filterna, om inte med en gång, så snart.B! Citera
hbmannen Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 Man brukar byta kolfilter och förfilter en gång om året. Du kan testa osmosvattnet med en kH-test. Det skall slå om på första droppen = kH är mindre än 0,03.om det slår om på första droppen, menar du att filtret är okej då?provade just på min å den gjorde just det.. Citera
stigigemla Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 Det verkar vara bra. Men det är nog smart att byta förfilter och kolfilter en gång om året i vilket fall. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.