Gå till innehåll

Wave box + DSB = nitratfabrik?


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har sedan en tid tillbaka problem med alldeles för höga nitratvärden. Har undrat mycket över detta och har i en tidigare tråd här spekulerat över möjigheten att ozongeneratorn kan hjälpa till att oxidera ammoniak och nitrit till nitrat. Men sen slog det mig plötsligt: jag har en DSB och sedan en tid även en Tunze Wave Box. Wave boxen får ju HELA vattenkolumnen att röra sig. Kan detta leda till att vattnet även rör sig nere i DSBn och därmed får ner syrerikt vatten dit och förstör den anaeroba miljön som skall bryta ned nitraten? Vad tror ni, kan detta vara en rimlig förklaring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ganska svårt att tro det. Den orsakar väl inte att det virvlar upp sand?

Möjligen att vattnet tränger ner något djupare än vanligt, men inte hela vägen ner. Kan ju vara så att det tränger ner till en nivå där det tidigare varit syrefritt. Så jag skulle tro att det kommer stabilisera sig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ganska svårt att tro det. Den orsakar väl inte att det virvlar upp sand?

Möjligen att vattnet tränger ner något djupare än vanligt, men inte hela vägen ner. Kan ju vara så att det tränger ner till en nivå där det tidigare varit syrefritt. Så jag skulle tro att det kommer stabilisera sig igen.

Intressant. Men vattenrörelsen med en wave box är ganska annorlunda än för pumpar. Finns det partiklar i vattnet ser hur de rör sig synkront. Jag undrar om verkligen sanden förmår bromsa upp den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon + Wave Box måste innebära att du syresätter ett djupare lager av din sand (jämfört med om du inte har Ozon eller Wavebox) och att ha nitrifikation i den övre delen av en DSB är liksom tanken. Ditt kar är ju nystartat och DSB innehåller inte tillräckligt med organiskt kol för att kunna försörja en effektiv denitrifikation. För mig låter det inte alls konstigt att du får ökad nitrathalt i början. Dessutom vad är alternativet om du inte får en nitrifikation - ammonium/ammoniak kommer att finnas längre tid i vattenkolumnen och det är inte bättre - varken för att hindra algproblem eller för att förebygga gifttendenser hos fisk och lägre djur. Nitrat är trots allt den mest ogiftiga av kvävefraktionerna i vatten.

Jag skulle vara glad om jag i din situation fick uppbygge av nitrat - works as design skulle vara min kommentar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon + Wave Box måste innebära att du syresätter ett djupare lager av din sand (jämfört med om du inte har Ozon eller Wavebox) och att ha nitrifikation i den övre delen av en DSB är liksom tanken. Ditt kar är ju nystartat och DSB innehåller inte tillräckligt med organiskt kol för att kunna försörja en effektiv denitrifikation. För mig låter det inte alls konstigt att du får ökad nitrathalt i början. Dessutom vad är alternativet om du inte får en nitrifikation - ammonium/ammoniak kommer att finnas längre tid i vattenkolumnen och det är inte bättre - varken för att hindra algproblem eller för att förebygga gifttendenser hos fisk och lägre djur. Nitrat är trots allt den mest ogiftiga av kvävefraktionerna i vatten.

Jag skulle vara glad om jag i din situation fick uppbygge av nitrat - works as design skulle vara min kommentar.

MVH Lasse

Hm, här fick jag lite att fundera över. Så här ser jag på problemet. Ammoniaken kan man bli av med på två huvudsakliga sätt:1/ genom nitrifikation och 2/ när den övergår i gasform och luftas ut ur vattnet av bla skummaren 3/ Bla alger gillar hu att konsumera ammoniak (och nitrit). Nitriten verkar brytas ned snabbt och enkelt till nitrat om bara akvariet är hyfsat inkört. Sen återstår då nitraten. Den mängd som inte konsumeras måste ju brytas ned på annat sätt för att man inte skall se en ansamling. Och tanken med en DSB/Jaubert system är ju att det skall ske genom anaerob nedbrytning och då måste syrehalten i DSBns djupare regioner vara mycket låg. Jag tror att det är helt korrekt att wave boxen mycket mer effektivt syresätter sandens djupare delar än vanliga cirkulationspumpar. Tänker testa att låta boxen vara avstängd en tid för att se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...