Gå till innehåll

Closed loop eller streamers?


ramq

Rekommenderade inlägg

Hjälp!

Jag har möjligheten att välja mellan closed loop m.h.a Deltec HLP 4040 eller gödsla med Tunze 6025 nanostreamers. Det blir antingen eller mellan dom två.

Vad skulle ni välja?

Kan väl passa på att nämna att jag prioriterar tyyyyyssstnad. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gödsla med Tunze 6025 nanostreamers. QUOTE]

Hehe det är alltid roligt att gödsla, vunnit på lotto eller?

Det är ju alltid trevligt att ha tomt i karet på pumpar med det är ju lättare att rikta vattenstrålen med pumpar i karet så det är ju en svår fråga.

Hur hade du tänkt dig utloppet på closed loopet en eller flera utgångar?

Kommer du ha vågmaskin eller en squid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det tysnad som gäller hade jag satsat på Deltecen, Jag har 2 Deltec i mitt kar, En som closed loop och en som retur från sumpen. De är väldigt tysta, Jag har 2 Tunze 6045 också. De låter klart mer.

Pumpdelen i nanostreamern funkar bra, men fästena är kass, tycker jag. Jag har bytt den "bygel" som pumpen sitter i på alla mina 4 nanostream och de är inte 2 år gamla. En fördel med Tunze pumparna är att de drar lite ström jmfr med de Deltec pumparn jag har.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen vågmaskin eller squid, där går kostnaden iväg lite väl på första mockapären.

Jag har inte vunnit på lotto, så gödslingen sträcker sig till kanske endast 4st streamers...

Utloppet är tänkt closed loop och med flera utblås. Naturligtvis blir ju inte rör helt osynliga heller, så det där är väl en smaksak.

Det är tänkt sand i karet också så det blir ju inga rör som går efter botten annat än möjligtvis riktat uppåt bland LS, för att bibehålla sanden på rätt ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ström är något jag får tumma på. Huvudsaken är att pumpen är tyst och det är ju ett ledtecken med HLP-serien vad jag fått höra.

Då blir det så. Inga streamers för stunden utan det blir closed loop med insugskydd och pumpen i skåpet.

Jag får dölja rören med reefbond+LS om det blir extra fult...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är supernöjd med min Deltec-pump, har en 4040 som retur, och hade jag haft fler hål i karet hade jag mer än gärna haft en till som closed loop. Vill ogärna dra några rör över kanten, annars kan man köra den vägen också, det är jag medveten om.

Jag tror du blir väldigt nöjd Björn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är biff. Jag får äta knäckebröd resten av månaden och ta smällen.

Ska beställa pumpen och ett gäng andra prylar på momangen...

Kan väl passa på att berätta att jakten på ljud har sträckt sig även till skummaren, där pumpen också kommer att husera nere i skåpet. :-)

Men mer om dom detaljerna senare i akvarietråden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att det finns fler som är besatta av tystnad :ler:

Jag borde sätta igång en egen tråd om planeringen av vårat (tjejens och mitt) "riktiga" kar, planen är att ha ett riktigt minimalt synligt och hörbart tekniksystem i karet. Mitt nuvarande kar ska bli sumpen till detta kar, men vem klarar av att vänta nåt halvår tills man hittat ett passande hus när man väl blivit biten av saltsjukan, så startade sumpen som ett kar under tiden.

Sumpen ska stå i ett ljudisolerat skåp, tanken sen är att i princip all teknik ska stå i detta skåp. Så det enda som ska synas av tekniken är några returrör (som helst ska gå utefter botten osynligt och blåsa ut från bakom/genom nån sten, så inte heller dessa syns) och en ytavrinning (får se om jag t.o.m. vågar ge mig på coast to coast). Då jag jobbar med mjukvaruutveckling så kommer troligtvis det mesta av tekniken styras m.h.a. en halvgammal bärbar dator som ser till att allt fungerar smidigt och kan styras via webgränssnitt. Om man känner ett behov av extra vattenflöde m.h.a. streamers så kommer dessa att styras av datorn så att de bara körs tider då man inte är hemma/inte störs av dem. Tanken är att någon som ser karet för första gången ska tänka "hur i fasen funkar detta" då helst inget av tekniken ska vara synlig/hörbar. Får se om man lyckas med det. Beroende på vad ekonomin säger sen så är drömmen att även lyset ska vara lite mer hightech, en hemmabyggd armatur med superstarka Luxeon LED:ar som kan styras m.h.a., så klart, datorn :kaffe:. Håller på och gör nattbelysning med några av dessa LED:ar (får en hel del actinic fluorocerande färger fast de LED:ar jag leker med inte är den allra blåaste modellen).

Ooopps, blev lite O.T. här, sorry :smiley23:.

Du får gärna säga hur det blev med closed-loop systemet, är riktigt intresserad av resultatet! Och om du har några lärdommar du vill dela med dig av i jakten på den heliga gralen, TYSTNAD.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att det finns fler som är besatta av tystnad :ler:

Jag är van vid att ha relativt tyst hemma, i alla fall när väl ungarna gått och lagt sig. :ler:

Men jag tror nog att det man stör sig mest på (o)ljudet är när man ska till att se på film med tysta moment, eller ännu värre när man ska till att sova. Vet inte hur många gånger jag gått ner på nedervåningen till rummet där akvariet står (som är precis rakut under sovrummet!) och juster någon pump hit eller dit...

Sumpen ska stå i ett ljudisolerat skåp, tanken sen är att i princip all teknik ska stå i detta skåp. Så det enda som ska synas av tekniken är några returrör (som helst ska gå utefter botten osynligt och blåsa ut från bakom/genom nån sten, så inte heller dessa syns) och en ytavrinning (får se om jag t.o.m. vågar ge mig på coast to coast).

Bygger du i trä kan du lägga isolering (som i vanliga väggar) mellan skivorna i bänken, sedan finns det speciella ljudabsorberande mattor på t.ex Biltema som sägs svälja rätt bra. Ska själv se över detta när all teknik i skåpet blir klart.

Vad gäller rör så är nog bottenborrning (alternativt baksideborrning för er nervsvaga) för att klara att gömma rören. Det blir ingen billig lösning med alla hål och tankgenomföringar, men det blir bra med closed loop och skiftande strålar lösen man med OceansMotions... Läcker lösning.

Du får gärna säga hur det blev med closed-loop systemet, är riktigt intresserad av resultatet! Och om du har några lärdommar du vill dela med dig av i jakten på den heliga gralen, TYSTNAD.

Ja, hittills så har jag erfarenhet av Eheims 1250 som extern pump som i nyskick och väl underhållen gör sitt jobb utan för mycket oljud. En sån kommer att få agera skummarpump och surpla i sig ytvatten direkt till skummaren, självklart stående i bänken medan skummaren på sidan om karet i lagom nivå.

Många lovordar Deltecs HLP pumpar och nu är det dags för mig att prova på dessa.

Jag hade tankar ett tag på att med rätt justerad ventil mata skummaren, men då går jag miste om utavrinningen som är något av ett absolut måste i ett revkar.

Lägg därtill att jag har övergett standpipe så förstår du lite av problemen jag brottas med... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte framgått, men jag ska köra sumplöst med extern skummare.

Så, ja, det blir closed loop enbart för cirkulation. Jag är beredd på att bygga rör nere längs botten med 45-gradiga y-kopplingar för att blåsa snett uppåt under och mellan LS.

Detta får gå tills man någon gång får möjlighet att skaffa sig en oceansmotion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, det är inte så mycket att göra åt nu, för nu är det beställt!

Jag är fortfarande övertygad om att HLP:n är vägen framåt för tystnad. Att komplettera senare med ett par Tunze 6025 är ju bara 500-lappen per st bort, så där är det ju lättare att komplettera med tiden.

Angående strömförbrukningen så kan man ju argumentera om vad som är klokast, men för min del spelar inte några 10-tal watt någon roll.

Gällande rören så torde nog 90% av Sveriges saltakvarister stå inför exakt samma sak och hur gör dom? Att rensa pumpen från kalk är en sak och det är ingen större affär att lossa PVC:n 1 gång/år om det skulle behövas. Allt kommer att sitta i bakkant med rörklammer.

Vinklarna på rören kommer som en liten utmaning att få flödet åt det håll man vill, men när man väl har fått det som man vill så är det ju bara att låta det vara... och så torde väl fallet ändå vara med en streamer också?

Ne, allergin mot oljud från karet talar sitt tydliga språk. Jag ser detta som en av många utmaningar jag har med karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...