ExCeed Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 Jag har mot alla odds lyckats rädda ett 30 tal larver ner i rufugiumet för ett tag sen och de har vuxit sig till en storlek på ca 3-4 mm längd och max 1 mm tjocklek. De springer runt och är allmänt virriga.Nu undrar jag vad jag ska mata de med?! De verkar klarat sig rätt bra fram till nu, sitter och plockar i filtret jag har på avrinningsröret, men de lär ju behöva mer varierad kost farmöver. Citera
stigigemla Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 Putsarräkelarver är frisimmande. Jag skulle tro du har någon sorts amphipoder. Citera
ExCeed Postat 28 oktober 2008 Författare Postat 28 oktober 2008 Ok. det är lite olika. vissa knatar runt, vissa simmar, menjag vet ju inte hur de ser ut som larver, har inte hittat några bra bilder. De liknar inte inte alls bilder på amphipoder om jag söker på nätetOm jag ska försöka mig på en beskrivning, så finns det en likhet med grodyngel, eller en spermie ; ovalt formad "kropp" med en svans/stjärt.Har tagit en bild, men kameran är inte direkt gjort för macron på 3 mm prylar Citera
ExCeed Postat 29 oktober 2008 Författare Postat 29 oktober 2008 Jaha.. fan nu blev jag ju besviken lite skumt, det är första gången jag ser dessa sen jag startade upp karet i mars Citera
stigigemla Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Det ser ut som mysis. De lever på att filtrera vattnet. Räklarverna har en liknande krop men utan påsen på magen. Två armar som är längre än kroppen och på varje sida av kroppen två "långa klubbor" som den använder till att simma. Citera
Trilobite Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Pungräkor.Edit: Andra hade visst svarat. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.