Gå till innehåll

Dessa satans kisel alger!!


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

nu börjar ja blir rätt less på dessa kisel alger i karet. dom täcker varje sten och hela botten i karet,

hur ska ja göra för att bli av me skiten?

ja kör med osmos och byter vattnet regelbundet 1 gång i månaden.

jag har dragit ner på antalet ljus timmar med metallhalogenen, jag har även testat köra med uvc men ingen skillnad.

alla vatten tester ligger inom de parametrar det skall göra, och jag har även testat att höja salt halten från 1.022 upp till 1.025 men det händer inget.

några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, kör med enbart osmosvatten, till osmosen skall du ha ett silikatfilter, mediat skall bytas flera gånger per år. Se dessutom till att ligga på ett högt PH, gärna 8,3 -8,5. För att nå detta värde så kör du hårt med kalkvatten.

Fyll också på med så många snäckor du bara har råd med.

Det finns säkert andra tips, men detta var mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite vatten parametrar från när jag gjorde mitt vatten byte senast. men algerna försvann inte då heller.

PH: 8.1

KH: 5.3

CA: 440 mg/l

PO4: 0,50mg/l

NO3: 20mg/l

NO2: < 0,1mg/l

men ändå har jag kisel alger som fan, jag kör med silikat remover vid osmosen.

men jag har sn massa dietrius som fastnar på stenarna som jag aldrig blir av med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så här.

Jag doserar enligt följande;

Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 2-3 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar (ta med den till TV- eller varför inte Akvariefåtöljen) och vänd den upp och ner, det är svårlösligt.

Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten. Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 2-3 skedar brukar vara ok för 2-3 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.

Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är Ph höjande och inför natten är ett bra tillfälle. Slå i lösningen på ett ställe där du har kraftig strömning, det får inte bildas för mycket mjölkighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

När jag har kh värde som du, då växer brunt skit i hela karet.. jag tror inte mitt är kiselalger utan cyano, men de ser ut som kisel..

Är det ingen annan som reagerar på lågt kH här eller?

(av eget intresse kör du med phosfat remover - och i så fall aluminiumbaserad eller järnbaserad? )

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker oxå du ska börja mad kalkvatten. Det bör driva upp kh något med, men troligtvis inte tillräckligt.

Kh bör ligga mellan 7-11.

Det är viktigt att Kh, Ca och Mg hålls stabila så nära naturen som möjligt. Åker dom jojo så finns risken för skit alger.

Det enklaste sättet att hålla dom stabila är med ballingmetoden. Det finns lite olika preparat för det, både färdiga och hemmablandat.

Silikatfilter på osmosen är aldrig fel, då kan du vara säker på att du inte tillför via påfyllningsvattnet iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu har mycket kiselalger, har du provat att mäta silikat i ditt kar? Jag hade själv problem med brunalger under lång tid trotts silikatfilter på osmosen. Jag tror det hade anrikats i karet under lång tid innan jag började med silikatfilter. Körde sedan med silikatremover, Ultra Sil och blev faktiskt av med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag kör med silikat remover som jag skrev i början av tråden=) jag har mätt fosfat och silikat men det ger inget utslag på något av de testerna.

men ja frågade runt på ett amerikanskt forum vad dom trodde, och nu vet jag vad som är boven i det hela.

bio hjulet i min skummare blir en nitritbomb efter ett tag, samt att jag hade stora samlinga av dietrius som fastna på stenar, detta ledde till alla alger.

Så nu har jag tagit bort biohjulet och skrubbat alla stenar och gjort ett 25 % vattenbyte så som amerikanerna sa skulle funka. så nu är det bara vänta och se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...