Gå till innehåll

RSM 130 vs RSM 130D


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Går i tankar om att köpa ett RSM. Ser att det har kommit en uppdatering som heter RSM 130D

Är det någon som har startat ett sådant och vill tycka till?

På rsm hemsida finns det följande att läsa:

Enhanced features of the Red Sea MAX 130D include:

  • Increased performance protein skimmer
  • New Surface skimmer overflow box
  • Full 3 stage hood opening
  • Higher PAR Lighting
  • Deeper trim
  • Filter water level indicator
  • Cooling fan supplied as standard
  • Accessory Kit

Av er som har startat ett vanligt RSM - om ni läser ovanstående spec för 130D - skulle ni starkt rekommendera att köpa ett sådant?

Det e ju flera bolag som säljer ut sina vanliga RSM nu till bra pris, men vad jag hört har inte svenska grossisten tagit hem 130D än.. Misstänker att det kommer snart.

Tankar? någon?

Sen har det kommit ett RSM 250 också. - för den som inte visste.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan känna att skummaren inte är helt 100 skulle vilja ha en bättre så det är ju ett plus om det är ordnat i 130D. Tror jag skall byta min så småningom till en deltec mce 500 då jag fått tips att den passar om man fräser av lite på den. Tycker även att ljuset är i minsta laget om man vill ha stenkoraller. annars är jag nöjd å glad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Increased performance protein skimmer

Bättre skummare skulle ju inte vara fel, sen om det verkligen är någon skillnad vet jag inte.

New Surface skimmer overflow box

En del som ska gå att få tag på till gamla 130, som jag hemskt gärna vill ha då ytavrinningen på orginalet är för kort i min mening.

Full 3 stage hood opening

Det är ju inte fel att kunna öppna huven helt och hållet så att man slipper ta av den för att plocka ut pumpar och dylikt.

Higher PAR Lighting

Nya lysrör eller ny belysning? Dvs är det något vi gamla 130 ägare får nästa gång vi köper rör. Men bättre belysning är ju aldrig fel, sen som med skummaren så har jag ingen aning om det verkligen är någon skillnad.

Deeper trim

Ingen aning vad dom menar med det.

Filter water level indicator

Det är inte dumt att kunna se vattennivån i pumpfacket då pumparna lätt drar in luft om nivån sjunker lite (några liter).

Cooling fan supplied as standard

Det är inte något nytt för 130D.

Accessory Kit

En pryl som gör att man lite lättare kan koppla på en kylare eller något annat som behöver en slang från akvariet och en till.

Som jag ser det är det 2 bra förbättringar:

  • Full 3 stage hood opening
  • Filter water level indicator

Sedan 3 förbättringar som kan vara bra och kanske är möjliga att eftermontera på 130

  • Increased performance protein skimmer (säkert dyrt att eftermontera)
  • Higher PAR Lighting (om det bara är lysrören så blir det eftermontering för eller senare)
  • New Surface skimmer overflow box (ska gå att eftermontera)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa för svar,

Vad gäller cooling fan-en tror jag det e någon uppdatering eller nåt, de refererar till att de löst ett tidigare termiskt problem..

Får se vad priset ska bli på RSM 130D.. känns vettigast att satsa på det. Spara lite också... Det e tråkigt att börja ett projekt och sen få pausa pga brist på likvida medel.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa för svar,

Vad gäller cooling fan-en tror jag det e någon uppdatering eller nåt, de refererar till att de löst ett tidigare termiskt problem..

Får se vad priset ska bli på RSM 130D.. känns vettigast att satsa på det. Spara lite också... Det e tråkigt att börja ett projekt och sen få pausa pga brist på likvida medel.

Peter

Att ha lite ont om pengar i början är nästan bara bra, av egen erfarenhet, har man bara råd med akvariet och levande stenen från början så blir det naturligt att starta långsamt.

Osmosen kan ju vara bra att ha råd med direkt också, även om jag kör utan.

Lite pengar är ju såklart bra så att man har råd med en städpatrull och så när det börjar bli dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är endast "förbättrad" genom att förändra spektrat i pl-rören - Det löser sig mao automatiskt vid byte.

Verkar därmed som att det eg endast är skummaren som ska vara svår/dyr att ordna och det är ju svårt att säga på förhand om det är värt pengarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitten av December verkar vara det leveransbesked som föreligger för närvarande för 130D och 250- om jag inte fattat fel så är det en uppdaterad huv med större och bättre reflektorer, förbättrad kylning, samt digitaltimer.

Ytavrinning är större, typ "balkong" (anemoner någon...) vässade pumpar, ny skummare och nivåfönster på sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack igen. Som sagt, det är lite att tänka på..

Jag såg att ett zoo i sthlm säljer ut nu för 5000, och jag misstänker att den uppdaterade varianten kommer kosta som orginalet.. dvs runt 8-9000.. dvs 3000 skillnad..

Jag får fundera ut något.

Tack i alla fall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...