Gå till innehåll

Bygge av saltvattenskar


Ola.Lindeberg

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ny på forumet och heeelt ny på saltvatten. Haft sött i många år och provat på mycket fisk.

Har blivit ganska trött på alla standard mått som karen har idag.

Funderar på bygga ett som har ca måtten 850x850 och 70cm högt.

Vill absolut inte ha högre då det är ganska svårt att komma ned på botten=)

Vad för fisk kan man i i ett sånt kar?

Tänkte mig först och främt ett gäng clown fiskar.

Gillar drakfisken men vet inte fall karet är för litet och hur mindre fiskar klarar sig med den. Tänkte mig ha den lilla då som kallas Dvärgdrakfisk? Andra idéer?

Hur har ni möblerat era kar? Skulle ju helst velat ha en bakrund av koraller som då döljer cirkpumpar och dyl. Hur bygger man upp på bakrutan? Går det att sillicona eller korallérna fäster rätt bra i varandra?

Sump hade jag med tänkt mig. Hur stor måste den va?

Hur många lysrör krävs? Antar att olika koraller kräver olika mycket ljus så i ett hyffsat högt kar kan man kanske ha många olika? De som kräver minst ljus får vara längst ned.

Mvh Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit Ola!

Hoppas att du får svar på de frågorna du har även om det är svårt att svara på alla nu då det finns mycket du måste svara på själv. Jag rekomenderar dig at läsa mycket trådar här i kategorin mitt första akvarium men sedan även artiklarna som finns här.

När du gjort det ska du fundera på vad du vill, clowner är bra fiskar som exempel men man ska tänka sig noga för om man vill ha en så pass giftig drakfisk.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ola och välkommen till guiden,

jag tycker att du ska läsa på lite sen när du har läst så läser du lite till + att du terroriserar dina närmaste saltisar, det är alltid lättare att fråga och att få svar när man står öga mot öga visst det går bra att fråga här på guiden.

Sedan är det alltid trevligt att terrorisera andra saltisar för man lär ju känna en del nytt folk, det kan man ha nytta av senare.

ännu en gång Välkommen till en spännande hobby

hälsningar:

reefer6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej hej..

tänker på dinna mått.. du kan nog ha en vit haj i ditt kar om du ska ha ett sånt stort kar. det kommer att vara på 50575L.. he he...

men ja anntar att du menar 505L. ta reda på vad för fisk du vill ha. vad du vill med karet.. är det koraller eller är det fisk du ska ha i första hand. det finns hur mycket som helt i den har hobbyn. man kan plöja ner hur mycket penga som helst men man kan också hålla det på en rimlig nivå. gäller bara att sätta en gräns.

men som sillen säger. läs andras trådar. och när du har gjort det läs dom en gång till.. jag är helt ny på det här ja me och ja fick samma råd som dig av sillen.. och det hjälper hur mycket som helst.

det du ska tänka på med dinna mått är på de olika länderna det är på lysrör och annan teknik. men vill ju ha en lysrammp som är lika lång som karet.

mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst en del. Men ju mer jag läser destu fler fråger kommer upp!

Blev lite fel med måtten. Står i mm och sen i cm:P

Har dock funderar en del kring måtten och känns som 120x80x65cm Längd, djup och höjd blir bättre.

Vill ha koraller som helst täcker hela bakrutan, så det blir som en bakrund.

Funderar lite på att köpa ett litet hörnkar på 160L för att känna på det. Skulle man kunna återanvända en del grejer från 160L till 600L då? Eller hade man vatt tvungen att byta ut allt?

Bara en snabb fråga om sumpar. Känns lite riskabelt med en sump... Ett vanligt ytterfilter har iaf lock!

Som jag har förstått det så har man ett gammalt akvarium under huvudkaret. Ett hål i huvudkaret där vattnet rinner ned i sumpen.

I slutet på sumpen ligger det en kraftig pump som trycker upp vattnet i karet igen?

Hansson: Vad menar du med fisk och koraller? Kan man inte ha både och?

Mvh Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo klart att man kan ha fisk och koraller. men det finns fisk som inte går så bra i ett revkar. måste välja fisk efter vad man har tänkt sig med karet.

du vill ha koraller som en bakgrund. det är nog inte helt lätt.. skulle föreslå revkeramik. när den har fått vara me ett tag så kommer det att växa kaklalger på den och du kan sätta dit lite knappar och sånt. blir som en korallväg.

annledningen till att man har en sump är för att man ska kunna dölja sin teknik. som skummare doppvärmare och annat roligt.. det går ju att ha allt i karet me. om du ska ha 80 djupt så kan du bygga dig en liten låda i nått hörn av revkeramik och ha all teknik i.

men om du ska ha mer teknik som kalkreaktor och liknande så kommer det att behövas en sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på att köpa ett litet hörnkar på 160L för att känna på det. Skulle man kunna återanvända en del grejer från 160L till 600L då? Eller hade man vatt tvungen att byta ut allt?
Du får överdimmensionera en del utrustning som tex skummare och returpump, om du ska kunna nyttja dem meningsfullt i den senare 6 gånger större baljan. Men det är ingen som har dött av det, det blir bara dyrare i uppstarten.
Bara en snabb fråga om sumpar. Känns lite riskabelt med en sump... Ett vanligt ytterfilter har iaf lock!
Ett ytterfilter som av någon anledning läcker, kan tömma ett heöt akvarium. Det kan inte en sump.
Som jag har förstått det så har man ett gammalt akvarium under huvudkaret. Ett hål i huvudkaret där vattnet rinner ned i sumpen.
Gammalt? Um, jo, det kanske somliga kör med. Vanligare är att man bygger sumpen efter sin bänk, för att nyttja utrymmet maximalt. I alla fall. "Ett hål i huvudkaret" är till att förenkla det bortom all rimlighet. Man har en överrrinningskammare, i vilken man får ytvatten, som man sjutsar ned till sumpen via en primitiv nivåreglering. Antingen helt enkelt överfyllningsrör, eller durso lösningar. Hävertar med tillhörande kranar är en annan lösning med lite högre flödeskapacitet för samma rördiameter, men alla har gemensamt, om ett läckage inträffar, är det maximala spillet begränsat till vas som finns i överflöds kammaren, och returkamaren i sumpen. En väldigt liten del av den totala akvarievolymen alltså. Självklart är resultatet a ett katastrofalt läckage, alltså när tex bottenglaset spricker, mer eller mindre detsamma oavsett om man har ytterfilter, eller sump.
Hansson: Vad menar du med fisk och koraller? Kan man inte ha både och?
Klart man kan. Men man prioriterar. Med koraller kan man per automatik inte ha en del sorters fiskar som helt, eller delvis ser koraller som foder.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren Mr.B.

Vill ha sump då man får en stor filtervolym + att man slipper all teknik i huvudkaret.

Skulle ni kunna länka till alla prylar som går att starta upp ett 160l kar med men som passar perfekt i 600L.

Såsom pumpar, skummare, salt, ja allt förutom fisk och koraller:)

Mvh Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj det va inte en lätt sak.

men det som behövs till ett kar är en skummare.. det blir svårt att få till en skummare som skulle vara lagom. men en deltec mc600. fast den blir kanske lite liten till ett 600 kar.

ljus.. du kan skaffa dig en 150w MH amatur. sen kan du köpa dig en till sen när du skaffar dig ett 600 literskar och lite rör.

en doppvärmare. 150W räcker bra. kommer kanske att räcka till dit 600 med.

levande sten. 25 kg

levande sand 4,5 kg

salt : H2O det ska vara ett bra och jämt salt.

sen ska du skaffa dig en osmos med silikatfilter om du har silikat i vattnet

pumpar: Aquabee UP2000/1 som retur pump på med en squid på. då slipper du ha sirkulationspumpar.

sen behövs en massa tester.

saltmätare. jag andvänder en refractometer. den är lätt att läsa av och bra.

No2

No3

Ca

Kh

Po4

Ph

du kanske inte behöver köpa alla på en gång med det är ganska bra att veta sinna vattenvärden.

det är vad som behövs för uppstart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man köper en större skummare då? Så man är säker på det går i 600l.

Går det inte att använda befintlig ljusramp i 160litran, bara att byta ut rören eller?

Har lite funderingar att bygga en egen ljusramp. Är plåtslagare så kan lätt fixa ihop en låda eller liknande. Sen är det ju bara att montera in rör osv till 600l då...

Vad kostar detta mellan tumme och pekfinger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj det va inte en lätt sak.

men det som behövs till ett kar är en skummare.. det blir svårt att få till en skummare som skulle vara lagom. men en deltec mc600. fast den blir kanske lite liten till ett 600 kar.

Max för MCE600 är väll lättbelastat, 500L? Jag hade snarare satsat på Grotech HEA150S, Deltec AP600, eller något annat i "samma storleksordning" för en 600L balja. Det är en tusing mer än nödvändigt nu, men det är 2500 mindre i kapitalförstöring sen. Det är helt omöjligt att skumma för mycket, om man nu inte vill hävda att skummare över huvudtaget, är att skumma för mycket.
en doppvärmare. 150W räcker bra. kommer kanske att räcka till dit 600 med.
Aldrig en. Alltid (minst) 2. På hälften av den effekt man behöver för att hålla värmen. Fast i ärlighetens namn tror jag aldrig jag behövt doppvärmare över huvudtaget. Kan dock ha med mängden elektronik i mitt boende att göra...
pumpar: Aquabee UP2000/1 som retur pump på med en squid på. då slipper du ha sirkulationspumpar.
Cirkulation i karet kanske, dock tveksamt, blir bra nog med en 2000/1 + SCWD. Med förlust i lyfthöjd, och motståndet i SCWD'n är du nere på 12-1500L/h vilket spontant känns lite klent.

Belysning... Formatet på en 160, och en 600 liters balja är ganska olika. En ljusramp för det ena, kommer inte passa på det andra. Normalt är det ingen svårighet att göra sig av med ljusrampen tillsammans med karet. Alternativet är ju att du bygger rampen själv. Antingen från helt lösa delar, eller de "elektronik kit" som finns tillgängliga, där allt du gör är monterar dem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...