Gå till innehåll

Red Sea Max 130


boounce

Rekommenderade inlägg

Jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattensakvarium och nu har min dröm blivit sann. I lördags åkte jag till Bromma zoo marknad och köpte ett red sea max 130, det bästa köpet någonsin. Med akvariumet köpte jag 7 kg levande sand av märket (NO argonite reef subst) och 50 liter av deras saltvatten samt startkitet.

Jag köpte levandesten av en person i Sundsvall vilket blev mycket billigare (50kr/kg). Har nu fyllt upp akvariumet och stoppat i sand samt levandesten. Här kommer lite bilder.

post-4223-14468916394835_thumb.jpg

post-4223-14468916395055_thumb.jpg

post-4223-1446891639522_thumb.jpg

post-4223-14468916395413_thumb.jpg

post-4223-14468916395598_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Therese

Prova att rikta munstyckena mot vattenytan så att du "slår sönder" den film som lätt uppstår. Sen är det svårt att se på bilderna hur högt din vattenyta är i karet, men försök hålla den så låg att ytvattnet alltid rinner ner i ytavrinningen. RSM:et är lite felkonstruerat på denna punkt och det krävs lite erfarenhet med karet för att veta var man ska lägga nivån. Jag hade själv lite problem med hinnan i början men nu är den borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pilla lite med gallret också, du märker när du har ett bra läge som får ett juste flöde rakt ner i överrinningen. Man kan behöva justera hur högt/lågt man har gallret ibland så att det rinner ner ordentligt.

Passa dig också för att låta filtersvampen (den svarta) och den vita kudden slamma igen med smuts - jag hade stora problem med det under min inkörning när stenen släpper ifrån sig skit. När dom slammas igen så stoppar dom upp vattenflödet så att det blir för dåligt flöde. Då stiger vatten-nivån i första filterfacket och det blir ingen ytavrinning. Vattennivån i första filterfacket ska alltså alltid vara lägre än i själva akvariet - annars har ni hällt i för mycket vatten eller så är det dags att rengöra filtersvamp+kudde plus eventuellt i värsta fall även påsen med keramik-klumpar. Tänk på att rengöra i saltvatten så ni inte dödar nyttiga bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är filtrerna rengjorda och gallret justerat, och hinnan verkar har försvunnit.

Hur mycket ska det skumma i skummare? Skummet kommer precis upp till början av röret under koppen. sen undrar jag ochså lite om proverna man fick med i startkitet. Alla tester är bra utom No3 den ligger på rött (på kortet) det står att den ska vara på de blå, varför har jag så högt värde? När kan man börja ha fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrade ett hål i skummarlocket efter råd här på guiden och det hjälpte skummet att komma in i koppen. Jag tror att jag hade mitt igång ca 1½ månad innan jag slängde i något. Har du höga nitratvärden så är det bara att vänta med att slänga i nåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis så är det vattnet du fick med i från butiken som innehåller nitrat. Någon annan förklaring finns inte - det är omöjligt att bygga upp några nitratnivåer på så kort tid annars. Testerna vad gäller nitrat är heller inte att lita på och vad gäller Red Seas test så är de så ärliga att de redovisar att även låga nitritvärden stör nitrattesten ordentligt. Så har du spår av nitrit så kan du inte lita på nitrattesten.

Eftersom dels nitrattester i saltvatten är total oberäkliga samt att nitrat i sig inte är akut giftigt så brukar jag inte bry mig om denna parameter över huvud taget, speciellt om man inte planerar att köra några avancerade hårdkoraller. Om du tittar på min artikel om Månadens akvarium så ser du att just nitratnivån aldrig är testad där samt att jag till och med doserar in lite nitrat i början på starten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 7 månader senare...

Hej Bosse heter jag och köpt samma burk som du på samma affär.

Mitt är igånkört på Vatten från samma ställe.

Jag har satsat på betydligt mer levande sten ca 17 Kg. Om du fick fin sten från sundsvall a´50 kr KG så är det bara att gratta.

Jag är en Om börjare och har haft saltakvarium i drift för 10 år sen. Då var det annat och man körde kranvatten och ingen pratade ozmos. Hur som helst så verkar kombinationen Ozmoz och färdigt (Dock inte färdigt nedskitat vatten) vara en väg att få igång tingt. Sedan hänger ju hemskt mycket på kvalitet på levande sten och hur mycket belysning du laddar på med. Utgår från att du har samma 55W som jag har.

Satsa på en bra städpatrull med en mix av "turbosniglar" och sniglar som vänder på sanden.

Sedan tycker jag att det är lite dålig cirkulation i burken så jag har satt i en pump som kör 1550L/H för att få lite snurr på det.

Du klarar dig säkert med orginal om du bara ska ha fisk, men vill du ha koraller så krävs det MYCKET LJUS och Mycket vattenrörelse.

Gällande senare inköp av fisk och lägre djur så rekommenderar jag en tur till Korallrevet i Södertälje, sedan finns Trioton Akvarium i Täby och akvarielagret i Bromma.

Ska du handla på Bromma Zoo så kolla att det du köper lever. Jag köpte 2 eremiter... det luktade gravöppning när jag kom hem. I samma påse en putsarfisk som jag med intensivvård lyckade rädda till det bättre.

Ja en liten spontan skrift, vet inte om råden ger dig något som du inte redan vet....Men det är en underbar hobby som man gärna vill debater. Sedan finns det säker "pro´s" som säger något helt annat. Men det är ju lite av charmen... det finns ingen given väg fram till det perfekta akvariet.

MVH

Bo

Jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattensakvarium och nu har min dröm blivit sann. I lördags åkte jag till Bromma zoo marknad och köpte ett red sea max 130, det bästa köpet någonsin. Med akvariumet köpte jag 7 kg levande sand av märket (NO argonite reef subst) och 50 liter av deras saltvatten samt startkitet.

Jag köpte levandesten av en person i Sundsvall vilket blev mycket billigare (50kr/kg). Har nu fyllt upp akvariumet och stoppat i sand samt levandesten. Här kommer lite bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...