Gå till innehåll

MH eller T5? vad är bäst?


Lindgren

Rekommenderade inlägg

Är i planerna att bygga ett akvarium med måtten 105cm x 105cm x 60cm och har börjat att fundera på ljuset. Har tänk att köra med framförallt SPSer och LPSer i akvariet.

Ska man satsa på ett par MH lampor eller ett par T5 ramper? vad blir bäst för korallerna?

Hur många T5 rör behövs för att täcka en yta på 105cm x 105cm.

Några förslag?

Några förslag på skummare?

Var inne på en Deltec 1060 för en sån har jag haft innan men den känns lite klumpig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sattsa på T5 jag har provat båda Mh ger glitter och bidrar med mycket värme.

T5 ger bättre spridning Koraller växer bättre under T5 engligt mina erfarenheter. Dom får ju mer ljus på större yta av korallen. och det är lättare att kombinera till ett bra ljus.

Jag skulle tro att du behöver 10-12 rör. för att täcka hela bredden.Hur du bygger din aquascaping spelar ju roll med. e den centrerad mindre rör är den bred så fler rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är i planerna att bygga ett akvarium med måtten 105cm x 105cm x 60cm och har börjat att fundera på ljuset. Har tänk att köra med framförallt SPSer och LPSer i akvariet.

Ska man satsa på ett par MH lampor eller ett par T5 ramper? vad blir bäst för korallerna?

Hur många T5 rör behövs för att täcka en yta på 105cm x 105cm.

Några förslag?

Några förslag på skummare?

Utan tvekan kör du med T5

105cm så passar 39watts T5 så bara att kolla runt vilken armatur du får in på bredden. Snåla inte med ljuset så mitt råd minst 10st lysrör

Kör man med en som heter ATI POWERMODULE 8 x 39 W så bygger denna 39cm på bredden så då kan man få in 2st sådana-Tummen upp

Skummare ATI BM 200 eller en Korallenzucht

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt dom så lågt att man kan komma ner å greja med karet utan att behöva flytta dom eller ha dom hissbara.

Sedan ju närmare ytan destovarmvare vatten så även här få man ställa in hur man själv vill ha det

2st 8x39watt låter ju kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett sådant kar hade jag själv nog valt 1x250 i mitten och sedan 4x39W, utspridda i en fyrkant, runt om. Om jag hade haft de måtten alltså. En LumenArc III med en 250W 12k K ger bra ljus och bra spridning och för att komplettera med lite blåljus så hade jag kört en 39W T5 på var långsida. Dessa hade gett bra kvällsljus också när MH'n släcks om man är en som gillar mycket blåljus. :)

Räkna lite på förbrukningen också:

16x39: 624W samt vad det kostar att köpa 16 nya rör vart eller vartannat år.

Väg det mot 1x250 + 4x39: 406W

Räknar man 200kr/rör så blir det 3200kr för en uppsättning rör, eller 1300kr för 4 rör och en ny MH, då räknar jag på 500kr för en lampa.

Att HM skulle vara varmare än T5 kanske stämmer om man räknar direkt under lampan. Men T5 sprider värmen på större yta, dvs du får en mindre punktformad uppvärmning mot MH, men likväl blir det väldigt varmt med T5 också.

Vad du än gör så tror jag att du kommer bli nöjd med valet av ljus.

Angående val av skummare så vill jag även rekommendera Fauna Marins Ultra Skim 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...