Gå till innehåll

uppstart av 390 liters + sump


ballsam

Rekommenderade inlägg

nu stämmer inte proportionerna på bilderna, men ska försöka förklara. som det är nu är måttet mellan toppen på dursons ändhuv och ett av returrören nästan noll. undrar lite vad ni andra har för erfarenheter av höjden på durson (botten till ytan i kammaren) och fallhöjden från ytavrinningskammen ner till ytan i kammaren. börjar visst bli lite trött i huvudet. får se om ni förstår vad jag menar.. /Samuel

glömde förtydliga att bild 2 är sett framifrån..

post-2568-14468916459959_thumb.jpg

post-2568-14468916460059_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag förstår nu. Jag skulle se till att jag hade överdelen av grenröret högre upp än som på bilden då vatten ytan hamnar ungefär där och då får du ett porlande ljud som du kommer störa dig på. Jag skulle dessutom ha toppen på durson högre upp så att den var högre upp än vattenytan, nu när jag tänker på det så har jag inget bra resonemang på varför men skulle göra så ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Jag kör enbart med Aqua Medics Perrenator silicone inget annat e bra nog det har jag fått lära mig av dom gamla rävarna i akvariebranscen !!!!!

Så Stig du har helt rätt...........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sedan en vecka tillbaka har akvariet varit fyllt med salt, vatten, levand sand och inkörd (?) LS. igår kväll fick fiskar och resten av livet flytta in. antagligen lite fort, men gjort är gjort. kommer att avvakta ett tag innan några nya innevånare köps. har lite problem med att få fason på durson. den låter som en toalett utan ljuddämpare. ska testa att sänka utloppet i sumpen för att öka mottrycket. ett annat litet projekt är att byta ut kammen i ytavrinningen mot ett nät (a´la stigigemla). en helhetsbild på hur det ser ut i dagsläget..

post-2568-14468916707127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen kran ner till sumpen från durson?! det gör inget alls om röret går undervattenytan, men det bästa är att få det lite snett ner så att luftbubblor försvinner lättast då det rådet fick jag av gladiator för ett tag sedan då mitt system krånglat lite. Ett tips om du inte har kranar är att skaffa det, både på retur och rör från durson så man kan justera flödet lite granna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

en uppdatering är på sin plats. fram tills i förgår så tuffade allt på. durson låter inte så farligt. köpt ljudisoleringsplattor på biltema för att dämpa ytterligare. möjligtvis skulle jag ha tagit 2 cm tjocka istället för 1 cm, men men.. var å hämtade en 6-line wrasse, en gul kirurg, en putsarräka, några eremiter och några nassariussniglar för 10 dagar sedan, och fick med mej några fraggar från Pär i växjö (tack tack). nassariusarna är verkligen coola. rätt vad det är så dyker det upp en liten snabel ur sanden när man matar, och sen kommer snigeln. putsarräkan är poppis bland firrarna som nästan bråkar om att få bli putsade..

men nu för två dagar sedan small det till och rätt vad det var så var palettkirurgen smockad med små vita prickar. även dvärgkejsaren, frökenfisken och clownhonan hade börjat få. började medicinera med protomarin, som fungerade förra gången, och bad frugan fortsätta under gårdagen medan jag var på jobbet. men idag när jag kom hem med mer medicin (som Crille införskaffat, TACKTACKTACK) så hade paletten börjat få grumliga ögon och dvärgkejsaren hade kastat in. har lyckats fånga in paletten å satt henne i karantän/palliativ vård, och håller tummarna att medicinen ska fungera på resten av firrarna.. grymt kul hobby det här, men inge kul när det strular /S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...