Gå till innehåll

Gummiaktig alg


oveb

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte om det är en alg eller en hydroid. Jag hade en liknande organism i mitt RSM (fast rödaktig) och den bestämdes av Azur på Zoopet till att vara en hydroid, troligtvis från släktena Millepora eller Distichophora eller liknande. Släng upp bilden på zoopet och fråga honom.

Mitt exemplar

attachment.php?attachmentid=9263&d=1197665954

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog fortfarande på Codium sp, tillhör systematiskt Chlorophyta, dvs grönalger. De finns i flera färger och utseenden.

Codium är lite ludna i ytan, varför de kan förväxlas med hydroider, vilka har polyper. De föreslagna släktena av hydroider är kalkinkrustrerande, dvs hårda, medan Codium enligt min åsikt snast har en lite svampig eller "brosklik" konsistens, beroende på art och allmön hälsa.

Varken Millepora eller Distichopora är heller dikotonförgrenade (parvis gaffelgrenade), vilket är ett kännetecken för Codium (Båda era är dikotonförgrenade, väldigt tydligt på Lasses exemplar).

Nu är det iofs några månader sedan jag studerade algers morfogi och systematik, men jag känner mig så säker jag kan bli baserat på en bild. (Pluggar systematisk botanik på Stockholms universitet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag skulle gissa på någon art ur Gracilaria släktet eller Solieria.

Vad det gäller Lasses alg så har jag likadana. Om man tar upp Millepora eller Distichopora ur akvariet och lägger dom för att torka skrumpnar dom väl inte ihop som de alger som jag har gör??

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag skulle gissa på någon art ur Gracilaria släktet eller Solieria.

Vad det gäller Lasses alg så har jag likadana. Om man tar upp Millepora eller Distichopora ur akvariet och lägger dom för att torka skrumpnar dom väl inte ihop som de alger som jag har gör??

Mvh Hellman

Rhodophyta tänkte jag inte på... Gracilaria har platta "grenar", så den är det inte, men Soieria kan stämma, särskilt med tanke på att du (oveb) säger att den är röd, jag borde tänkt på att rödalger blir bruna när de torkar till... För övrigt kan de även bli gröna när de är vid dålig hälsa...

Det hade varit lättare att avgöra på ett större exemplar, eftersom Solieria utvecklar "huvudstammar" med förgreningar, emedan Codium är mer jämntjock över hela och förblir dikotonförgrenad. Är den sexuell är det lätt att avgöra, eftersom rödalger bildar karposporofyter (ser ut som trådalgstussar som växer på stammarna).

Jo jo, mer info än så förvirrar nog mer än det hjälper om inte skadan redan är gjord...

Ha de gött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är de rödaktiga så skulle jag gissa på Scinaia complanata eller någon annan Scinaia sp.

Nej - mina växte inte på det sättet alls. Och inte heller som solaria robusta.

De var hårda när det var färska och gick av med en "knyck". Hur de var när de torkat vet jag däremot inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan lägga till lite mer info, har samma alg på två ställen i akvariet, lite längre ner ser den exakt likadan ut som på lasses bild medans väldigt högt upp (precis mitt under lampan 2-3 cm under ytan) blev den nästan helt vit/genomskinlig efter ett tag och började få små mörka "frön" (~1mm i diameter) på ytan. Tyvärr har jag precis ryckt bort hela den övre för att få plats med nya fraggar så jag kan inte lägga upp någon bild på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på att här har jag ändå en bild där min alg som jag tror är sexuell som det stod något om tidigare i tråden finns med. Det som jag tror är något sexuellt är alltså "prickarna" på algen som syns i övre högra hörnet, bakom Seriatoporan.

attachment.php?attachmentid=27775&d=1226849095

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...