Gå till innehåll

Mina tröstlösa försök att få ner näringsvärdena


Vargklo

Rekommenderade inlägg

jag tycker att du ska ställa fraågan på zeovit.com jag undrar varför du doserar bac så ofta 3 gånger i veckan borde räcka.och du ska inte köra fosfatremover med zeovit.ibland får man öka eller minska zeostarten för att få en förädring innan näringen går ner. hur kör du reaktorn?kör du den 3 timmar av och på? ett för snabbt flöde genom reaktorn gör ju att stenen inte hinner ta upp näringen. Hur mycket pumpar du? 10-15 gånger 2 gånger om dagen gör ja det och det fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle,

Jag skulle ta bort kalkmixern och gasa på lite med ZEOstarten, men bara så kurvorna går åt rätt håll (pekar nedåt).

Med så mycket nitrat skulle inte jag vara så orolig för korallerna, det är värre när man har för mycket fosfat i förhållande till nitraten, då kan det bli tufft att bli av med näringen via bakterieexport och då kan man bli tvungen att ta till fosfatremover.

Du måste våga att gasa på så du tär på näringsreserven, annars kommer du aldrig ner dit du vill, men ta dig dit lite försiktigt.

Ta t.ex. 2 drp. till om dagen och forsätt att mäta under några veckor, kommer fosfaten i vattenkolumnen sjunka då men bara några tiondelar, så vet du att du tär på reserven och det börjar läcka tillbaka från stenen till vattenkolumnen. Gör det inte det så måste du höja dosen ännu mer osv.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för engagemanget!

Ja, kanske har jag hamnat i mätträsket :) Karet fungerar ju faktiskt ganska bra ändå.

Kalkvattenmixern har jag för att höja pH och därigenom (förhoppningsvis) dämpa algtillväxten. Annars håller jag med om att det kan vara överflödigt med Balling + mixer.

Fosfatremover har jag bara kört stötvis typ 2 dagar åt gången vid 4-5 olika tillfällen under de senaste 3 månaderna. Det har ju varit mitt enda sätt hittills att få en negativ trend på fosfathalten.

Jag ska nog testa Jannes tips ovan - att ta bort kalkmixern (enda skillnaden blir att pH dippar något) och så får jag gasa på lite med Zeostarten samtidigt som jag fortsätter att mäta.

När det gäller zeobak ska jag nog återgå till en betydligt lägre nivå i linje med zeovitamualen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man problem med höga värden ska men helst öka ZEObak, ZEOfood och ZEOstart lika mycket så doserna följer varandra. Dubblar man starten bör man dubbla baken och fooden med. Jag har fått för mig att det funkar på det sättet, om det är rätt vet jag inte till 100 men för mig är det logiskt.

Däremot när man fått ner värdena så kör man finliret med enbart baken. Har man otur så tar det låååång tid innan man hittar en dos som passar. Några rejäla vattenbyten borde göra susen. Själv tänkte jag byta 200 liter under denna vecka, för att hjälpa det på traven.

Tror du gör rätt i att stänga av mixern. Är du orolig över att det blir för lågt Ph kan du köra en blandning i karbonatdunken, blanda 20% natriumkarbonat och 80% natriumbikarbonat, det ger ett ph på ~8.3 i den dunken, istället för ~7.8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej Calle, mitt tips! Ta bort allt bottengrus. ha inget grus eller annat som bottensediment. Om du har bra tillv. av kalkalger, kommer bottenplattan snart vara full av kalkalger. Du kan nog minska ansamling av mellanprodukter genom denna metod. jag provade detta mest på skoj en gång och det var att jag hade en massa alger i det vita gruset som jag inte kunde råda bot på. Tog således ut allt grus och sedan dess slipper jag en massa problem med nitrit, nitrat, ammonium och fosfat, som alla kan vara rester av anhopning av skit i gruset. Ett annat tips som jag ibland provar. Mata dem inte ett par dagar, det brukar ge snabb effekt. De bitar de då nafsar i sig av dina koraller, blir inte stora under ett par dagar. Om inget av detta fungerar, prova Reef Evolution Bio degrader. tillverkas av Aquarium systems... Jag har i det varje vecka i min burk. mvh per..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Calle,

Lägger in ett inlägg på denna din gamla tråd då jag kämpar som du just nu. Hur har det gått för dig? Löste det sig?

Jag ligger nu och mal på nitrat på ca 30 och fosfat som nu gått upp till 0,1 (när jag körde Rowa-reaktor var jag på 0,03-0,04. Nitraten har hela tiden legat där sedan jag började med Zeovit för ca 6 månader sedan. Fosfaten har långsamt stigit.

Jag funderar nu på att "gasa på" med doseringen. Kan det va nått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...