Gå till innehåll

Säg till innan jag gör något fel! (första saltvatten)


alexandergre

Rekommenderade inlägg

Hej alla, säg till innan jag gör något fel. Jag vil inte betala för extra grejer som inte behövs.

Så nu är karet placerat, alla är klar jag väntar bara på saltet.

1) 75% fylld med vatten. 25% kvar för volym av levande sten. 1 vanlig internal pump är på.

240L 2xflourscent 30W. Dock ska upptadera till nåt annat.

2)För substrate har jag CoralSand Både för att höja pH och för att den ser mycket naturligt ut.

Stxb1s8Klay6WMppZj5ZnA3)Nu har jag fått:

2xcirculation pumpar 1500L/h + att jag har en gammal circ. pump också

1xtetra test för NH3 NH4

1xSaltmätare.

Väntar på:

Instant Ocean salt 25KG från akvarieshopen.com. har köpt den för 751 kr (incl.frakt) den 2008-11-27. Om jag inte får saltet på måndag så ska jag ringa dem.

Direkt när jag får saltet så ska jag köpa 25 KG levande sten. 50kr/kg = 1250Kr

Det är allt för nu.

vi hörs sen.. :D

post-3917-14468916433496_thumb.jpg

post-3917-14468916433615_thumb.jpg

post-3917-14468916433728_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla, säg till innan jag gör något fel. Jag vil inte betala för extra grejer som inte behövs.

Så nu är karet placerat, alla är klar jag väntar bara på saltet.

IMG_5314.JPGqpd59S4bR49Osqn0kELpHg

75% fylld med vatten. 25% kvar för volym av levande sten. 1 vanlig internal pump är på.

240L 2xflourscent 30W. Dock ska upptadera till nåt annat.

G37vDWwBmnnC5BUSNIPsswG37vDWwBmnnC5BUSNIPsswIMG_5315.JPG

För substrate har jag CoralSand Både för att höja pH och för att den ser mycket naturligt ut.

IMG_5319.JPGStxb1s8Klay6WMppZj5ZnA

Nu har jag fått:

2xcirculation pumpar 1500L/h + att jag har en gammal circ. pump också

1xtetra test för NH3 NH4

1xSaltmätare.

Väntar på:

Instant Ocean salt 25KG från akvarieshopen.com. har köpt den för 751 kr (incl.frakt) den 2008-11-27. Om jag inte får saltet på måndag så ska jag ringa dem.

Direkt när jag får saltet så ska jag köpa 25 KG levande sten. 50kr/kg = 1250Kr

Det är allt för nu.

vi hörs sen.. :D

Om ni inte ser bilder så finns dem på: http://picasaweb.google.se/alexandergre/InnanStart#

Hej! det enda stora felet jag kan se nu är att du har lagt i sanden före stenen, så brukar man inte göra då det finns fiskar som gräver och då kommer stenen att ramla ner på dom så mitt tips är att ta ut sanden eller verkligen försöka få bort den så stenen inte ligger på den när den ska i :)

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! det enda stora felet jag kan se nu är att du har lagt i sanden före stenen, så brukar man inte göra då det finns fiskar som gräver och då kommer stenen att ramla ner på dom så mitt tips är att ta ut sanden eller verkligen försöka få bort den så stenen inte ligger på den när den ska i :)

Mvh Rickard

japp, du har rätt . bra att du sa det. men det kommer inte att bli nåt problem. jag ska ta bort sanden när jag vill placera stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

av vem ska du köpa din LS? är det privat?

om du får tag på en dålig LS blir allt så mycket svårare.. det är LSen som gör akvariet..

om du köper begagnad ls ska du titta nogrant på hur den ser ut.. den ska lukta hav och inte ruttet bröd.. sen ska det inte vara en massa alger på.. jag skulle köpa ny ls om ja inte vet säkert att den är bra skött

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För skummaren måste jag köpa något billig och bra:

Den här ska jag köpa Aquarium Protein Skimmer 720L/H DG-1516

Imitation of the natural zoology.

* Safe and reliable quality with device inside to prevent overheat.

* Eliminates protein and organic compounds.

* Assemble and disassemble easily for cleaning.

* Integration design, multiple patented technology.

* Pump is included.

Specifications:

* Input voltage: 220v~240v (50/60Hz)

* Power: 9.5w

* Max Flow Rate: 720 L/hr

* Size: 207x186x400mm

Är den bra?elr vad tycker du?

post-3917-14468916433845_thumb.jpg

post-3917-14468916433982_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående cirkulationen så är det inget fel på den. Man brukar prata om 10ggr volymen i flöde på cirkulationen. Du har ju 2x1500/h vilket är 3000L/h (min alltså på 240x10=2400L/h). Sedan beror cirkulationen mycket på vad du tänkt ha i karet. Jag upplever att mjukisar gärna har mindre vattencirkulation ca10ggr medan hårda klarar av riktigt mycket.

Om du ska ha sjöhästar så ska cirkulationen vara låg, max10ggr i själva karet. Sedan kan man såklart ha högre i refugium eller sump.

Har aldrig hört talas om den skummaren, länk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående cirkulationen så är det inget fel på den. Man brukar prata om 10ggr volymen i flöde på cirkulationen. Du har ju 2x1500/h vilket är 3000L/h (min alltså på 240x10=2400L/h). Sedan beror cirkulationen mycket på vad du tänkt ha i karet. Jag upplever att mjukisar gärna har mindre vattencirkulation ca10ggr medan hårda klarar av riktigt mycket.

Om du ska ha sjöhästar så ska cirkulationen vara låg, max10ggr i själva karet. Sedan kan man såklart ha högre i refugium eller sump.

Har aldrig hört talas om den skummaren, länk?

tack för upplysningar :D nej jag ska inte ha några sjöhästar... eller jag vet inte kanske i framtiden. vem vet! :D

jag såg rekommendationen för skummaren här:

Jag har inte så mycket pengar så jag måste gå efter den som jag kan ha råd med. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker att du ska tänka efter av du köper. det finnt mycket bra begagnat på köp och sälj här på SG.. det är bättre att vänte tills du har pengar och sen köpa en bra skummare som är bra så du inte behöver köpa en ny skummare sen för att bli nöjd.. men titta på köp och sälj.. där finns mycket bra saker..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om filmen är gjord av en nybörjare. Det är inte många erfarna saltisar som kollar ammonium och nitrit efter de första sex veckorna. Man brukar inte heller lägga i sten och LS för att sedan gå och köpa vatten på akvarieaffären. Amerikanarna rankar den sista skummaren högt men jag har för mig att den skall vara känslig att ställa in för bra skumning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...