Gå till innehåll

Begangnad LS


JohanWS

Rekommenderade inlägg

Är du osäker på stenen eller är det vi som tolkat det så?

1: Luktar stenen "hav" och inte dynghög så är det bra.

2: "Lever SPSerna" så är det bra.

3: I värsta fall så får du väl ta och ta ett vattenprov, risken är väl att du blir ovän med säljaren.

Sitter det friska SPSer på stenen skulle inte jag tvekat att köpa stenen. Skulle du märka att något värde ökar så får man deala med det då.

Levande koraller ska inte vara uppe ur vattnet länge. Kontrollera även temperaturen under transporten så att det inte blir för kallt nu i vintertid.

ok, när jag kikade i karet såg det jättefint ut så spserna verkar leva, om dom inte dog dagen efter jag varit där? ;)Han hade även en anemon i karet och den såg ut att trivas också, luktade aldrig på det, men han har hållt på länge så jag tror de ska vara schysst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, problemet jag har med att göra så som du skrev är att jag får som sagt med koraller ochj dom sitter fast på endel stenar tyvärr :( kanske dumt o stoppa ner i tunna då? tycker du jag ska stoppa ner den andra stenen i en tunna? ellerska jag köra aktivtkol i karet direkt?

Tjenixen,

du kan köra med aktivtkol direkt i karet.

Du skulle ju ändå köra in karet innan något (förutom korallerna på stenarna) stoppas in och om du vet var karet skall stå så är det bara att köra.

Skulle någon sten se ut konstig eller lukta mysko, fimpa den, du behövde ju ändå bara hälften av stenen om jag förstod det rätt.

Och som någon medskrivare skrev, sitter det "levande" SPSare på stenen och de ser bra ut så är vattenkvallin i karet troligtvis bra annars skulle de inte överleva länge.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fått tag i beg LS som går i en tunna sedan i våras som jag kan få köpa billigt, fick värdena idag som ser ut såhär:

ph: 8

nitrat: 10>25

nitrit: 0

ca: ej mätbart

kh: 9,3

fosfat: 0,5

stenen har som sagt gått i en tunna sen i våras med lite cirkulation, ingen belysning och påfyllning av vanligt kranvatten vid behov.

va tros?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca: Ej mätbart?? Köp ett nytt test. eller satte du stenen i kranvatten utan salt..?

I såfall har du dödat allt. Det har tyvärr hänt att nybörjare missat en sådan vesäntligsak..

Eller fått för sig att skrubba stenen under rinnande hett varmvatten.. Länkar inte trådarna men letar du så finner du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...