Gå till innehåll

Bör jag sötvattensdoppa min clowner?


Star_c

Rekommenderade inlägg

Jag har problem med envisa svarta fläckar på 2 av mina 3 clowner.

Har läst på forumet att det kan vara nåt typ av sår med då tycker jag att de borde ha försvunnit inom loppet på en månad och fläckarna har suttit minst 6 veckor.

Kan ett sötvattensdopp vara att rekommendera eller installation av UV-filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara melanism?

Läs mer:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=263282

Och googla melanism + ocellaris eller clownfish eller liknande.

Naturligt och ofarligt som jag förstått det. Att fisken i tråden ovan dog tror jag beror på att det faktiskt inte var melanism i det fallet.

På mina har det helt gått bort nu. Men det tog närmre 2 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Tropheus pemba, ikola, mfl (tanganyikaciklid) får svarta fläckar i sina gula eller röda partier av för mycket spirulina är allmänt känt. Har hänt även mig då jag råkade feldosera spirulina i en räkmixladdning. Gissar därför att samma fenomen skulle kunna inträffa på clownfiskar.

Om så är fallet så är det helt ofarligt och försvinner efter några månader om man minskar dosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt riskerar att få pigmenteringsfläckar av spirulina. Träningsdår... Förlåt, motion & dietister som käkar spirulina kan få bruna fläckar i ögonvitan.

Spirulina innehåller om jag inte minns fel 6 vanliga pigment vilka är vanliga bristvaror. Det totala innehållet av pigment är högre.) Spirulina är ett kanon foder, men av just den anledningen ger inte jag enbart spirulina. (I sanning matar jag med med spirulina en gång i veckan) Spirulina används framgångsrikt för att förstärka färgerna hos röda, gula, gröna och blå fiskar. Färger man normalt inte relaterar till pigment brist, tex vit, har visat sig kunna förbättras markant hos bland annat koikarp med hjälp av spirulina.

All spirulina är inte skapad identiskt, som det så vackert heter. Innehållet varierar. Men spirulina KAN innehålla följande pigment ämnen.

chlorophyll-a, xanthophyll, beta-carotene, echinenone, myxoxanthophyll, zeaxanthin, canthaxanthin, diatoxanthin, 3'-hydroxyechinenone, beta-cryptoxanthin, oscillaxanthin, hycobiliproteins c-phycocyanin & allophycocyanin.

(Ja, jag plankade namnen rakt av från en wiki.)

Meningslöst vetande. Flamingos naturliga färg är... eh, ja, röd/rosa. Dess naturliga diet är Spirulina, och utan algen blir fågeln vit. Huruvida flamingon drabbas av överpigmentering vet jag dock inte...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att det är Greger som skrivit inlägget kan ju briarum syfta på följande "BRIArum a delicious cake with dark chocolate drops and soaked with rum. .." :) men jag tror att han menar att de kan vara brända av nässelgifter från vissa koraller - zooanthus är knappar på svenska.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkar ha ganska mycket knappar i min burk så Gregers teori är fullt realistisk. Glasroser finns det också tyvärr allt för många av så det kanske inte är omöjligt att dom är med o ställer till det.

Om jag förstått saker rätt så kommer clownerna till slut bli immuna mot knapparnas nässelgift och fläckarna försvinna.

Åtminstone hoppas jag det :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men du skall inte utesluta spirulinaspåret. Nässelgiftet ger skador på fiskslemmet och kan ge hudskador som sedan får en sekundär infektion. Fiskar sätt att försvara sig mot sekundära bakterieangrep vid mekaniska skador är att skicka upp speciella celler som skall bekämpa angreppet. Dessa släpper ut sitt "bekämpningsmedel" som i princip består av väteperoxid rakt i skadan och för att begränsa skadorna på själva fiskkroppen så frigör de samtidigt melanin som är en utmärkt antioxidant. Detta är den process som ofta leder till svarta områden vid mekaniska skador hos fisk. Som flera påpekat så innehåller spirulina kraftigt färgförstärkande ämnen om kan bidra till den utveckling du haft.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...