Gå till innehåll

Vattenkris


Soffis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har en liten kris med mitt vatten i karet för tillfället och tar gärna emot tips. Jag har haft karet stått med bara levande sten och en fisk nersläckt under en längre tid pga flytt och startade upp det igen i augusti. Jag har kört på lågfart med osmos vatten och tillsatt 2 clowner och en putsar räka med ca. 1 månads intervall efter uppstarten. Allt har sett strålande ut ända tills igår... Jag bestämde mig för att julstäda och skrapade rutorna och göra delvattenbyte. Jag noterade att ytan såg lite gromig ut men tänkte inte mer på det förrän jag öppnade pumpen och såg att filtret var alldeles skummigt. Det visade sig att jag hade stopp i skummaren, så jag fixade det. Troligtvis var det dumt att fortsätta med rengörningen då jag ju skrapade alger och slamsög sanden...

Några timmar senare gick skummaren på högvarv och vattnet var grått... (ljusare vid bottnen) Idag såg det ännu värre ut och luktade dessutom lite. Småpanikartat har jag nu gjort ännu ett delvattenbyte, denna gång utan osmosvatten eftersom jag inte hunnit filtrera nytt sedan igår, det tar mig 2 dagar att få osmosvatten med rätt temperatur då filtret bara passar på en kran som står kallt (någon plusgrad). Jag vet inte om detta var dumt gjort.

Jag har inte kunnat göra några tester då jag har en ettåring som rustar lite för mycket med smågrejer för att det ska funka. Ska försöka göra det medan han sover dock.

Vad ska jag göra för att få ordning på detta nu då??? Hjälp! :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte panika allt för mycket.. gör ett par vatten byten till å kör skummaren så mycke den klarar av. du skulle kunna slå på ett kolfilter oxo.. sen spelar det ingen större roll om du kör kran vatten nu. bättre det än att inte byta alls.. det är min mening iaf.

det kommer att lösa sig.

/ Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med ovanstående. I med kol, kör skummaren så att den skummar riktigt blött. Om du har något filtervadd i någon pump så gör rent det 1 gång per dag. Håll även upp med matningen någon dag eller 2, eller mata väldigt väldigt lite.

Hur mycket vatten bytte du? Kör upp nytt vatten och planera för ett byte till.

Mät gärna Ph, nitrit, nitrat och fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med de ovan men skulle även eftersträva att få till ett mekaniskt filter någonstans för att få bort så¨mycket som möjligt i det. Sköljd det dock ofta, inledningsvis kan det säkert vara bra att skölja det varjetimme men du får känna efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm... PH 8, nitrit 0, fosfat 0 och nitrat 0,2 = det i särklass lägsta nitratvärdet jag har mätt sedan omstarten...

Jag bytte 16 liter igår och 16 liter idag, det är alltså 10% då karet är 160 liter. Nytt vatten är på beredning, så jag får hoppas att det löser sig.

Idag var jag ju tvungen att kasta i lite salt också då jag inte hade saltat vatten i kranen och det kan ju också grumla vattnet så det är väl kanske att avvakta lite nu antar jag. :)

Jag ska hålla upp med matningen och för säkerhetskull stängde jag av belysningen helt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju riktigt bra vattenvärden. Gör inget förhastat, avvakta och se hur det utvecklar sig. Om du slängde salt direkt i karet så kan det vara orsaken till en viss grumlighet.

Du skriver också att ytan ser 'gromig' ut. Förmodar att du inte har någon ytavrinning. Om du har en fet hinna med skräp på ytan så kan du ta bort det genom att lägga tidningspapper på ytan tills det blivit blött, då följer skräpet med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver också att ytan ser 'gromig' ut. Förmodar att du inte har någon ytavrinning. Om du har en fet hinna med skräp på ytan så kan du ta bort det genom att lägga tidningspapper på ytan tills det blivit blött, då följer skräpet med.

Vilket bra tips, ska testa tidningspapper genast! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är + 50 som kan det gamla tricket :) (Vi som fortfarande läser dagstidningar alltså)

Håller med tidigare talare så länge din viktigaste parameter och indikation - dina fiskar och ev koraller ser bra ut. Där ser du snabbare vad som händer än med kemiska tester.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen och tack för alla lugnande kommentarer. Nu kör skummaren på högvarv, aktivt kol är tillsatt i form av vodka och jag la även i nytt rowaphos. Det är bara det att nu producerar skummaren stora mängder av brunt gele som rinner ut på golvet. Vad kan det bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog inte tillsätta vodka överhuvudtaget om du har låga näringsvärden - aktiv kol har inget med vodka att göra (activated carbon/carbon source är helt skilda saker)

Då riskerar du en svavelsulfidutfällning och den hemtrevliga doften av ruttet ägg i bostaden - det överlever inte varken sten eller djur i burken.

Grumlighet har vanligen två anledningar: för kallt vatten i salt/osmosblandningen eller fuktskadat salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tyvärr inget riktigt aktivt kol hemma, men jag har doserat 2-3 milli vodka om dagen under ca 2 månaders tid pga av skyhöra nitratvärden. Så jag tycker det var bättre än inget kol alls. :)

Jag tror inte att grumligheten har med för kallt vatten att göra, däremot kan saltet vara aningen fuktskadat efter det stod på långtidsförvaring i vårt kallgarage (dumt, jag vet) men i så fall borde det ju ha grumlat sig när jag drog igång akvariet i höstas då jag blandade större mängder saltvatten!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket vodkadosering grumlar vattnet. Var väldigt försiktig med det. Jag tror detta kan vara källan till ditt problem.

Vad har du för värde på fosfat och nitrat?

Hur ofta byter du vatten och hur mycket byter du?

Den gelen som kommer ur skummaren nu kan mycket väl beror på vodkatillsättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat fortfarand 0, nitrat fortfarande 0,2. Jag har inte bytt mer än de två omnända gångerna, i förrgår och igår, 10% båda gånger.

När det gäller vodkan så har den inte orsakat problem alls, jag har kört igång med liten del och utökat försiktigt under lång tid. Men det är klart att det kanske kan vara en kombination av stoppet i skummaren, rengöringen, vodkan och salt direkt i karet. Jag funderade på att låta det stå ifred någon dag nu under förutsättning att det inte blir värre om jag nu inte bör bli orolig för gelen som kommer från skummaren.

Fiskarna tycks inte må dåligt, de simmar på som vanligt, men räkan har varit lite svår att se genom det grumliga vattnet... Alla värden har ju också visat sig vara bra så det verkar ju ok på så sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har 0 i fosfat och 0,2 i nitrat så skall du inte behöva använda vodka. Du skrev tidigare att du började med vodka pga skyhöga värden, hur höga var de då?

Du har bara en räka + 2 små fiskar i 160 liter vatten, då skall du inte behöva ha problem med hög nitrat. Jag tycker du skall överväga att sluta med vodkan, dina värden är riktigt bra, och vodkan kan ställa till med stora problem, t ex grumlighet.

Byter du vatten regelbundet, tex 1-2 hinkar i veckan?

Har du koraller, mår de bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har legat över 50 hela hösten. Därför blev jag så förvånad när de var helt ok nu... ;) jag ska därför sluta med vokda precis som du föreslår!

Jag har 3 fiskar och en räka, inga koraller ännu, men jag har ju naturligtvis tänkt skaffa så fort allt känns stabilt.

Jag brukar inte byta vatten bara fylla på det som dunstat med nytt osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många olika åsikter om detta men jag själv byter ca 10% varje vecka. En del byter samma mängd var 14:e dag eller 1 gång per månad. Med den låga belastning du har så bör det räcka med 1 gång per månad.

Låt belastningen på ditt kar bestämma, och genom att mäta Ph, nitrat, fosfat, magnesium, kalsium och KH 1-2 gånger per månad så får man en liten fingervisning om status på vattnet.

Men mest av allt, titta hur djuren mår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...