Gå till innehåll

Glasrosors vara eller icke vara


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag fick tidigt lära mig att glasrosor skall man inte ha i burken men jag har aldrig riktigt förstått varför? På akvariet i Monte Carlo fanns det åtskilligt med GR i flera av karen. Dessutom har jag förstått det så att dessa kreatur är ganska effektiva vattenrenare (en del har refugier med GR). Vad säger, skall man ha eller inte ha GR i burken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att de förökar sig och tar över akvariumet, jag hade ett 110l akvarium som bara stod och puttrade i förrådet och efter ett tag så var det kanske 300st glasrosor i det efter bara några månader, aldrig haft sådan bra tillväxt någon gång..;) det var nästan komiskt man såg inte ens stenen för alla glasrosor.

Sen så avsöndrar de väl nässelgift?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av någon anledning råkade jag bläddra i 'Allt om saltvattensakvariet' av Frank de Graaf. Lyss till hans visdomsord om anemoner som jag fick ögonen på:

"De genomskinliga anemonerna av släktet Aiptasia är speciellt lämpade för akvarium."

Visserligen fortsätter han med att de ibland kan bli en plåga men nog är det lite spännande ändå att läsa detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av någon anledning råkade jag bläddra i 'Allt om saltvattensakvariet' av Frank de Graaf. Lyss till hans visdomsord om anemoner som jag fick ögonen på:

"De genomskinliga anemonerna av släktet Aiptasia är speciellt lämpade för akvarium."

Visserligen fortsätter han med att de ibland kan bli en plåga men nog är det lite spännande ändå att läsa detta.

Den boken har jag, och på den tiden startade jag upp mitt första saltvattenskar. På den tiden var man lycklig för allt man kunde få att leva, så även dessa. Idag vet vi bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...