Gå till innehåll

Mitt första salt. 230liter kub


pettzzon

Rekommenderade inlägg

Hejsan hejsan gott folk! fredrik heter jag och är helt ny på salt vatten. Har länge varit fashinerad av saltvatten. Men har inte haft förutsättningar att skaffa ett. Är glad att jag fann detta forum har varit guld värt o samlat information här. Har läst här varje dag här under en tid och bara blivit mer o mer sugen. Så i tisdags blev det av. Efter en tids övertalning här hemma bästämde jag mej för att fara då upp till sthl o inhandlade en kub på 230 liter.:ler: Så målade idag om i hallen så jag kunde få in och fylla upp burken.

Karet är utrustat med en deltec mce 300 skummare. har en cirkulation på 4500 liter tim.

Belysningen utgörs av en silversun ramp med 150w mh o 2st 24w rör.

kommer att skriva här främst för att få höra råd o synpunkter om hur man kan gå tillväga.

Så kom gärna med råd och ideer. Är som sagt nybörjare på salt och många av er har säkert mycke erfarenheter att dela med er av.

Slänger upp lite bilder under morgondagen har just hävt i saltet.

God fortsättning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom på en till sak.

ser att du har din värmare i karet. det är inte så bra för sniglarna och sjöstjärnorna. om dom vårkar vara på värmaren när den drar igång hinner dom inte där ifrån förens dom är stekta.

köp dig ett PVC rör i lämplig dimention och slitsa upp 5mm spår hela vägen på röret.. då kommer du inte att steka dinna sniglar. sen kommer det kanske att växa kalkalger på röret och man kommer inte att se värmaren lika tydligt. så det blir snyggare också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderade oxå på det vid inköp men då måsta jag byta skummare samt bygga en sump har begränsat med ytrymme inne i skåpet. 37 x 37 x 60. men skulle jag få plats med tekniken där. Returpump, skummare, dopp värmare, samp hänga dit en uvc i så fall. de sumpar jag har sett är till betydligt större kar o deras skummare är lika störa som min sump kan komma att bli isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha ja då blir det tajt! har själv en sump som ser ut som ett torn under mitt! har till och med fått bygga ut o ha en byro med grejjer under på sidan om ! det kan jag rekomendera att ha sumpen i faktiskt om du inte får plats med det under köp en billig byrå från jysk eller ikea skruva fast alla lådframsidor på en skiva o sätt dit gångjärn! går i en ganska stor sump beroende på vilken storlek du väljer på byrån så klart haha, sen är det bara att du drar in slangarna där i. fungerar kanon! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

kolla mitt lido med sump och jag har en mc 500 skummare doppvärmare och returpump + refugium den e inte större än vad du kan bygga till din cromisbänk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå det går jätte bra än så länge:)

har fått i :

ca 34kilo levande sten

2st putsar räkor

en naso litteratus

en zebrazoma lellifierum

ett clownpar

en pleosyra bild 2

en brun?? bild 3

??? bild 4

ett gäng knapppar

ett par skivor

fick namnen på alla men det är mycket nya namn som snurrar i huvudet:snurrig:. och dessutom latin!

nu måste jag kila iväg men

GOTT NYTT ÅR PÅ ER

post-4286-14468916502728_thumb.jpg

post-4286-14468916502892_thumb.jpg

post-4286-14468916503102_thumb.jpg

post-4286-14468916503314_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte om man kunde sänka vatten nivån 1 decimter sedan silikona fast ett glas fack på utsidan. för att sedan borra några hål i bakglaset, ir skära i glaset o knäcka av så hela baksidan blir 3 centimeter lägre än resterande sidor. bara en tanke än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan rekomendera dig till att använda dig mitt byrå förslag! om du inte är villig att riskera att hela karet går i bitar när du borrar eller skär i det som det är nu! det tycker jag låter som bäddat för olycka! sätt ett ut o inlopp med hjälp av pvc rör i bakre delen av karen ett rör i varje hörn, sen skaffar du en streampump som slår sönder vatten ytan fungerar för mig i allafall. skickar en bild på hur jag gjorde med mitt nitratfilter, fungerar lika bra om du vill ha en sump på det sättet. mvh Jerry

post-4126-14468916540645_thumb.jpg

post-4126-14468916540805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...