Gå till innehåll

Hur får jag min BOYU WG310 att fungera?


jorgen

Rekommenderade inlägg

Jag har ett clownhotell och körde ett par månader med orginalskummaren, men den fungerade aldrig. Den sög luft väldigt ojämnt och där blev aldrig något skum, bara lite brunaktigt vatten.

Så nu i jul uppdaterade jag till en BOYU WG310 som jag blev rekomenderad här på SG, men jag får inte den att fungera heller.

Den suger för närvarande ingen luft alls och när den väl gör det är det väldigt ojämnt. Jag har aldrig fått något skum i denna heller utan det blir bara lite brunaktigt vatten.

Någon som har erfarenhet av denna skummare och kan ge lite tips?

Kan man koppla en luftpump till den så att den får ett jämnare luftflöde?

Jag har konstant höga värden på Nitrat och Fosfat även efter att ha kör 20% vattenbyten i veckan i 4 veckor i rad. Allt verkar iförsig trivas ändå och korallerna växer en del, men det hade känts bra att få ner värdena.

Jag kör med Rowaphos.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat så den inte läcker nere vid anslutninge av luftslangen, min hade ett gjutfel i det svarta plaströret, det var ett litet hål där som jag var tvungen att täppa till med lite lim för att den skulle suga luft ordentligt. Efter att jag fixade det så har den fungerat utmärkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då ska jag kolla upp så den inte läcker in vatten och strypa luftflödet lite. Var har ni så att den drar luft ifrån? Min luftslang sticker upp brevid skummaren, så den svarta orginalstrypningen sitter precis ovanför ytan.

Bra fråga "turboadde" Hur har ni vattennivån? Min är satt så halva skummarkoppen är under ytan.

Ni får gärna posta nån bild på hur ni har löst det.

En annan fråga. När ni bytt skummare, hur har ni det med UVC då? Jag har tagit bort det helt, men funderar på om man skulle ta och montera dit en annan UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit på och försökt få skummaren att fungera, utan resultat.

Om jag håller halva skummaren under vatten suger den luft väldigt bra, men så fort jag sänker ner den helt slutar den suga luft.

Jag har bytat ut slangen mot en annan gummislang och satt buntband i båda ändarna för att den ska vara extra tät, men det ska inte kunna påverka skummaren negativt.

Det är precis som den inte orkar suga luft hela vägen ner.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt hur det funkar men jag tror skummar koppen ska ligga över vatten nivån. Så har du strypningen precis vid ytan så har du nog för hög vatten nivå i facket med skummaren. inte säker så någon får gärna bekräfta detta. Eller hur har ni andra gjort som kör med denna skummare med lyckat resultat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, de går väll inte så bra, har kollat lite på den, men håller på att renovera en del i huset samtidigt, så akvariet har fått vänta. Allt trivs bra i akvariet, så de är ingen fara för det levande.

Ska byta vatten nu någon av de närmsta dagarna så får jag se om jag får tid över till att kolla på skummaren då också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var vattnet bytt och skummaren utplockad ur akvariet. Jag har plockat isär den och kontrolerat alla delar ochupptäckte ett hål i botten som jag är osäker på om det ska vara där (se bild)

Någon som kan säga om det ska täppas igen?

Undrar även lite om hur skummaren fungerar? drar den in vatten genom gallret i botten, eller genom röret på sidan?

post-3804-14468916547267_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hålet (det inringat i rött) ska vara där, det är där den suger in vattnet, alltså genom gallret också.

Den blåser ut vattnet ur röret på vänstra sidan på din bild.

Jag hade en liten läcka på luftröret vid kröken där dina buntband sitter vilket gjorde att den inte orkade suga om det var nedsänkt för långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Jag upptäckte ingen läcka där när jag blåste i slangen, men där kan vara en liten kanske, för det är precis som du säger att den inte orkar suga när man sänker ner den helt. Jag ska se om man kan limma fast slangen med lite akvariesilikon så bör jag utesluta det problemet iallafall.

Återkommer när jag vet mer om hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått skummaren att fungera. Jag provkörde den i en hink med vatten utan att ha ändrat något (bara plockat isär allt och rengjort) och då fungera den. Men sänker jag den ca 5mm till i vatten så slutar den fungera, så den verkar känslig.

Så länge det fungerar ska jag inte klaga.

Det blir inte direkt något skum i koppen, bara lite gulbrunt vatten, men det är väll skummet som blir vatten när det kommit i koppen.

Hur blit det i era skummarkoppar?

Hur har ni gjort med UVC? Orginalet passar inte längre så jag har funderat på om jag ska skaffa något annat och sätta i eller om det fungerar bra utan?

Tack för all hjälp här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skoj att den fungerar nu!

Det blir gulbrunt vatten i min också, alltså tar den bort lite skit ifrån det andra vattnet.

Vart har du vattennivån? Min ligger i underkant på skummarkoppen.

Jag har monterat UV't på en liten pump i sista facket, men det går säkert bra utan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skoj att den fungerar nu!

Det blir gulbrunt vatten i min också, alltså tar den bort lite skit ifrån det andra vattnet.

Vart har du vattennivån? Min ligger i underkant på skummarkoppen.

Jag har monterat UV't på en liten pump i sista facket, men det går säkert bra utan också.

Vattennivån ligger i ovankant på den övre gråa plastringen. Jag får se om jag kommer på någon bra lösning med UVC, men det får gå utan ett tag nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Skulle du kunna ta en bild på hur du gjort Jorgen?

Jag får snart hem min wg310 och vet inte riktigt hur jag ska få dit den.

Har ni täppt igen alla hålen på högersidan helt och hållet? Jag funderar på att limma igen dem nämligen för även om de är stängda så läcker de in vatten och vattennivån i "sumpen" är lika hög som i resten av karet mer eller mindre. Och då kommer inte den nya skummaren funka eftersom den kommer bli helt dränkt i vatten.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På riktigt. Nån som verkligen sett att denna skummare skummar nått?? Alltså att skum bildas o reser sig i stigröret o inte bara bubblar o stänker lite som ett glas kolsyrat mineralvatten.

Visst blir det vätska i koppen men det är ju bara lite kondens o stänk. Kanske är jag som gör fel. Tycker inte det spelar nån roll hur hög vattennivån i skummaren är. Inte heller hur mycke luftventilen är öppen....

Så, nån som sett att denna skummar o inte bara hittat vatten i skummarkoppen??

/Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du kunna ta en bild på hur du gjort Jorgen?

Jag får snart hem min wg310 och vet inte riktigt hur jag ska få dit den.

Har ni täppt igen alla hålen på högersidan helt och hållet? Jag funderar på att limma igen dem nämligen för även om de är stängda så läcker de in vatten och vattennivån i "sumpen" är lika hög som i resten av karet mer eller mindre. Och då kommer inte den nya skummaren funka eftersom den kommer bli helt dränkt i vatten.

Tacksam för svar.

kolla in min tråd om mitt clownhotell. Där finns det beskrivet hur jag gjort.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22384&page=6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På riktigt. Nån som verkligen sett att denna skummare skummar nått?? Alltså att skum bildas o reser sig i stigröret o inte bara bubblar o stänker lite som ett glas kolsyrat mineralvatten.

Visst blir det vätska i koppen men det är ju bara lite kondens o stänk. Kanske är jag som gör fel. Tycker inte det spelar nån roll hur hög vattennivån i skummaren är. Inte heller hur mycke luftventilen är öppen....

Så, nån som sett att denna skummar o inte bara hittat vatten i skummarkoppen??

/Matte

Antar att jag bara var otåig...

Inatt har den löddrat på helt ok faktiskt....

Ville bara säja det då jag varit lite negativ i tidigare inlägg.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...