foxxer Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Hejjag har microbubblor (tror jag att det e) i mitt kar o vet ej hur jag ska få bort dem. De ser nästan ut som massa "damm korn" som far runder i vattnet.Jag e nybörjare och vågar inte "pella" för mkt i karet.Jag har ett clown hotell med fyra fack.Jag köpte det begagnat och i första facket från höger (sett fram i från) så är där ju fyra galler på väggen och vad jag kan se så e bara ett öppet med en nätstrumpa på baksiden, i facket sitter sedan pumpen tror jag att det är till skummaren. Men jag har inget filter där som jag har sett att det finns på orginal.! (bra eller dåligt)?Andra facket sitter skummaren som skummar på och jag har tömt det en gång sen jag köpte karet (1,5 vecka sedan) med massa släm.Tredje facket ligger det massa biobollar (doppvärmaren skulle ha varit där men använder ej den)Fjärde facket sitter en pump nere vid botten med en slang upp till nästan ytan och ut i karet där det sitter ett huvud som snurar runt. Han jag köpte det av har tagit bort alla filtersvampar och har ändast biobolarna i, räcker det med dem eller ni hade satt dit filtersvamparna igen?Mina värden är helt ok.Har ni några bra ideer om det så e jag mycket tacksam för snabba svar! Citera
LarsH Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Jonas!Jag har ett clown hotell igång sedan knappt ett år. Jag har det bestyckat ungefär som du. De små bubblorna kommer från skummaren som är lite svår att ställa in. Stryp luften till skummaren något, så blir det säkert minder med små bubblor. Jag har aldrig förstått om man igentligen ska skumma mer än att man slipper de små bubblorna. Vad det gäller filter, biobollar, makaroner etc, tror jag att du mycket väl kan ha det som du har det. Det enda jag möjligtvis skulle rekommendera, är lite aktivt kol i nätstrumpa i sista facket, men, det beror ju lite på vad slags djur du har i baljan.Hälsn Lars Citera
foxxer Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Jonas!Jag har ett clown hotell igång sedan knappt ett år. Jag har det bestyckat ungefär som du. De små bubblorna kommer från skummaren som är lite svår att ställa in. Stryp luften till skummaren något, så blir det säkert minder med små bubblor. Jag har aldrig förstått om man igentligen ska skumma mer än att man slipper de små bubblorna. Vad det gäller filter, biobollar, makaroner etc, tror jag att du mycket väl kan ha det som du har det. Det enda jag möjligtvis skulle rekommendera, är lite aktivt kol i nätstrumpa i sista facket, men, det beror ju lite på vad slags djur du har i baljan.Hälsn LarsOk tack för svaret!Är det bara att lägga ner kolet i fack fyra då där jag har en pump? hur länge ska kolet ligga i? Jag har något som heter ROWA Carbon och vet inte riktigt vad det e till för. Inte så bra på att förstå engelskan som står på burken:PDet som jag har i karet är tre fiskar 2 svart och vita clownfiskar vet ej namnet.?1 annan fisk tror kanske det e en mandarinfisk!?Och några koraler.Kan ni namnen på de bilder jag har så skriv gärna ner dem till mig!Tack på för hand Citera
zooks Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Enklaste sättet att bli av med mikrobubblorna är att byta skummare. Citera
foxxer Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Enklaste sättet att bli av med mikrobubblorna är att byta skummare.Men om jag tar o sätter ner mer biobollar och filder matrial i fack 3 kan jag då kanske bli av med microbubblorna? Nu har jag bara 5 st biobollar i fack 3! Citera
zooks Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Det kan fungera, men det gjorde inte det hos mig tyvärr. Bland annat därför jag skaffade en ny skummare, plus att den nya är bättre och tystare... Citera
Coralkiller Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 jag får massa bubblor jag med men det bildas av dom gröna algerna, och dom har inte slemmiga utan helt klara! kan det vara syre? Citera
foxxer Postat 1 januari 2009 Författare Postat 1 januari 2009 om jag skulle stänga av min skummare vad kan hända?? är det något levande som tar skada? hur lägge kan skummaren vara avstängd? Vad rekomderar ni för skummar till mitt Clown hotell. Läste någon som hade köpt wg 310 tror jag den hette någon som har hafte/har den o kan ytra sig om den e bra mm!? Citera
tobias.nero Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Jag har också ett clownhotel, har haft i 1år nu. Bubblorna försvann för mig efter 1-2 veckor. Annars kan du göra som vissa andra gjort, att sätta en filtermatta mellan fack 2 och 3 för det är där dom rinner över om jag inte minns fel. Citera
foxxer Postat 2 januari 2009 Författare Postat 2 januari 2009 Jag har också ett clownhotel, har haft i 1år nu. Bubblorna försvann för mig efter 1-2 veckor. Annars kan du göra som vissa andra gjort, att sätta en filtermatta mellan fack 2 och 3 för det är där dom rinner över om jag inte minns fel.Hur menar du med filder matta? menar du på själva väggen eller jag ska fylla facket med filter matta?I fack tre har jag just nu enbart 5 biobollar... kanske lite lite? skulle kanske trycka ner lite filter i det facket tillsammans med bollarna? Citera
tobias.nero Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104&page=2 Kolla på #23 bild 3.Annars låt det va ett tag, det försvann av sig själv för mig. Citera
foxxer Postat 2 januari 2009 Författare Postat 2 januari 2009 http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104&page=2 Kolla på #23 bild 3.Annars låt det va ett tag, det försvann av sig själv för mig.tack nu fattar jag...ska iväg och shopa lite idag:D Citera
foxxer Postat 2 januari 2009 Författare Postat 2 januari 2009 har varit o köpt filter matta plus fler biobollar så nu fylde jag fack 1 med biobolar ända upp, sen satte jag filtermatta melan fack 3 o 4 plus fylde det oxå med biobollar. Så nu får jag vänta o kolla om det kanske gör lite skillnad på bobblorna!? Citera
Scubahawk Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Hur gick det med bubblorna? Blev du av med dem nu?Har nämligen samma problem och ville se om ditt quickfix hjälpte. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.